شناسهٔ خبر: 31774395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جلسه دادگاه تروریست حادثه نیوزیلند برگزار شد

تهران - ایرنا - منابع خبری گزارش دادند: متهم 28 ساله عامل حمله تروریستی دیروز جمعه به یکی از دو مسجد در نیوزیلند و عامل کشتار وحشیانه 49 نفر از مسلمانان در این مسجد پس از بازداشت توسط نیروهای پلیس در نخستین جلسه دادگاهش تفهیم اتهام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، روز گذشته مهاجمانی مسلح با حمله به دو مجسد در شهر کرایست چرچ در نیوزیلند، مردم و نمازگزاران را به گلوله بستند.
در این حادثه که یکی از افراد مهاجم آن را به صورت زنده در صفحه فیس‌بوک خود پخش می‌کرد، تاکنون 49 نفر کشته و نزدیک به 50 نفر دیگر زخمی شدند.
مظنون اصلی یک مرد 28 ساله اهل استرالیا با تبار انگلیسی معرفی شده که پیشتر بارها در صفحات مجازی خود از حضور مهاجران مسلمان در سرزمین‌های اروپایی ابراز خشم کرده بود.
طبق گزارش های رسانه ای متهم این عملیات فردی دارای مجوز حمل اسلحه بوده که در حمله خود علیه مسجدی در نیوزیلند از 5 قبضه اسلحه که از جمله دو قبضه آن نیمه خودکار بوده استفاده کرده است.
عامل قتل عام مسلمانان در جمعه سیاه امروز شنبه دردادگاه مقابل خبرنگاران حاضر در این جلسه، درحالی در دادگاه حضور یافت که براساس گزارش پلیس آخرین کلام نمازگزاران در مسجد نیوزیلند هنگام مشاهده او در مسجد پیش از حمله ' سلام برادر' بوده است.
شبکه الجزیره گزارش داد عامل کشتار مسلمانان امروز در حالی در دادگاه حضور یافت که قربانیان این حمله مرگبار از کشورهای مختلف جهان از جمله ترکیه، اردن، بنگلادش، اندونزی ، مالزی و عربستان بودند.
اگرچه تاکنون نام دقیق این تروریست و عامل قتل عام مسلمانان در یکی از مساجد نیوزیلند به طور رسمی از سوی پلیس نیوزیلند اعلام نشده اما براساس رسانه های نیوزیلندی از وی به عنوان ' برنتون تارانت ' Brenton Tarrant 28 ساله نام برده اند که امروز دریک دادگاه در کرایست چرچ نیوزیلند به قتل متهم شده است.
کشتار مسلمانان در نیوزیلند نه تنها با محکومیت جهان اسلام روبه رو شده بلکه سازمان ملل و شورای امنیت نیز این اقدام را محکوم کرده اند.
یک روز بعد از حمله تروریستی به نمازگزاران جمعه در نیوزیلند، نخست وزیر این کشور از عزم خود برای تغییر قوانین حمل سلاح خبر داد.
«جاسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزیلند بامداد شنبه با اشاره به کشته و زخمی شدن حدود هشتاد نفر درپی تیراندازی به مسجدی در این کشور، اعلام کرد که قوانین حمل سلاح را تغییر می‌دهد.
آردرن طی کنفرانس مطبوعاتی در ولینگتون گفت که تروریست مهاجم به مسجد النور در شهر «کریستچرچ» از پنج اسلحه شامل دو مسلسل نیمه اتوماتیک و شاتگان، برای انجام حمله خود استفاده کرده حتی برای استفاده از آنها نیز مجوز داشته است.
نخست وزیر نیوزیلند همچنین از تحقیقات مسئولان قضایی و امنیتی درباره چگونگی و زمان دقیق خرید تسلیحات توسط تروریست مسجد النور و ارتباطات وی با خارج از این کشور خبر داد.
حداقل سن قانونی برای تملک یک سلاح در نیوزیلند 16 سال و برای تسلیحات نظامی نیمه اتوماتیک 18 سال است. خریداران سلاح همچنین باید مجوز مکتوب داشته باشند اما لازم نیست تسلیحاتی که خریداری می‌کنند ثبت شود و بدین ترتیب می‌توانند هر مقدار سلاح که خواستند در اختیار بگیرند.
آساق**1599**1663**

برچسب‌ها:

نظر شما