شناسهٔ خبر: 31804351 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

همدردی خانم نخست وزیر با مسلمانان

صاحب‌خبر -
فروغ احمدی
​​​​​​​خبرنگار

برنتون تارانت، عامل اصلی حمله تروریستی ظهر جمعه نیوزیلند، صبح امروز در کمال خونسردی در حالی‎که نه تنها اثری از پشیمانی بر چهره او مشاهده نمی‎شد، لبخندی بر لب داشت، با دست علامت نژادپرستی را نشان داد و وارد جلسه دادگاه شد تا تفهیم اتهام شود. او متهم است، حمله تروریستی به دو مسجد شهر کرایست چرچ را که 50 کشته و 47 زخمی برجای گذاشت، طراحی و مدیریت کرده است.
به‌گزارش رسانه‎های نیوزیلندی، عامل قتل حمله تروریستی کرایست چرچ با لباس زندانیان و با دستان بسته در برابر قاضی ایستاد و سعی داشت تا با حرکات دست خود از طریق دوربین عکاسان حاضر در دادگاه پیام‌هایی را انتقال دهد. اولین حرکتی که مهاجم با دست راست خود نشان داد شبیه علامت اوکی(بسیار خوب) در فرهنگ انگلیسی است ولی برخی تحلیلگران این نشانه او را «سوپرمَن سفید پوست» تعبیر کرده‌اند. علامتی که حلقه کردن دو انگشت شست و نشانه، حرف پی انگلیسی که حرف آغازین کلمه پاوِر(قدرت) را نشان می‌دهد و شکل عمودی سه انگشت دیگر تداعی‌کننده حرف دَبِلیوست که حرف اول کلمه وایت به معنای سفید است. حرکت دیگری که تارنت در دادگاه نشان داد، مشت کردن دو دستش و بهم چسباندن آن بود. درباره این حرکت برخی رسانه‌ها معتقدند که او خواسته یکی از طنزهایی را که اخیراً در بین مردم نیوزیلند در شبکه‌های اجتماعی رایج شده است، یادآوری کند. او هیچ درخواستی برای آزادی خود نداشت، دومین جلسه او 20 روز دیگر برگزار می‌شود.
گزارش‎ها حاکی از آن است که فیلم این جنایت وحشتناک در نیوزیلند به‌صورت آنلاین در صفحه اجتماعی پخش شد که به نظر می‌رسد این فیلم توسط دوربینی که روی کلاه مهاجم نصب شده بود ضبط شد. تارانت که مجوز اسلحه داشته است با دو تفنگی که در دست داشت با خودرو خود به در یکی از دو مسجد نزدیک و وارد مسجد شد روی نمازگزاران تیراندازی کرد و هنگامی که تیرهای اسلحه وی تمام می‌شود برای عوض کردن آن به خودرو خود برمی‌گردد. این جنایت واکنش‌های زیادی را در نیوزیلند و کشورهای دیگر به‌دنبال داشت؛ از جمله جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر این کشور حمله تروریستی خشونت‌بارِ افراطی و راست‌گرایی در نیوزیلند را محکوم کرد و در سخنانی اعلام کرد که قربانیان «از ما هستند» و افزود:«کسی که علیه ما مرتکب این خشونت شده، از ما نیست. اینها هیچ جایی در نیوزیلند ندارند».
حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی و برخی دیگر از گروه‌های مقاومت با صدور بیانیه‌هایی حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند را محکوم کردند. نخست‌وزیر نیوزیلند برای بازدید از دو مسجدی که دیروز شاهد حملات تروریستی دردناکی بودند به شهر کرایست‌چرچ رفت و در ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان حجاب گذاشت و عزم خود را برای تغییر قوانین حمل سلاح جزم کرد.
در حالی که اقدام جنایتکارانه و غیرانسانی برنتون تارانت جهان را در شوک فرو برده است دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا ضمن رد وجود بیانیه نژادپرستانه 73 صفحه‌ای مهاجم حمله تروریستی نیوزیلند به‌صورت تلویحی از او انتقاد کرد.
پس از این حمله خونین تروریستی، بالاترین سطح امنیتی در نیوزیلند اعلام شد و پلیس به مساجد این کشور گفت که پس از ورود نمازگزاران درهای مسجد را ببندند.
ویدیویی که پس از این حادثه به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد، حاوی آخرین جمله اولین نمازگزار قربانی این حمله تروریستی خطاب به قاتل خود است. او گفت: «سلام برادر».
سعید مجد‌الدین یکی از شاهدان عینی حمله تروریستی مسجد النور از تعلل نیروهای پلیس و اورژانس نیوزیلند گفت و در ادامه افزود، با اینکه این مسجد در مرکز شهر است اما نیروی پلیس پس از گذشت 20 دقیقه به محل حمله تروریستی رسیدند. در این میان یک مسئول برجسته ترکیه در این باره اعلام کرد، عامل حمله به دو مسجد نیوزیلند سفرهایی به ترکیه داشته و پلیس تحقیقاتی درباره فعالیت‌ها و تماس‌های او آغاز کرده است.
 کشورهای زیادی با خانواده‌های قربانیان این حادثه همدردی  و این حمله تروریستی را محکوم کردند و در این میان چراغ‌های برج ایفل نیز به نشانه همدردی با قربانیان نیوزیلند خاموش شد.

نظر شما