شناسهٔ خبر: 31698421 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

پرواز بوئینگ ۷۳۷ در برخی ایرلاین‌های جهان ممنوع شد/ اتحادیه‌اروپا ایمنی هواپیماهای بوئینگ را بررسی می‌کند

با دومین سقوط مرگبار یک بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ ظرف ۵ ماه اخیر، تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی جهان را مجبور کرد آخرین مدل یکی از محبوب‌ترین جت‌های مسافربری جهان را زمین‌گیر کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، با دومین سقوط مرگبار یک بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ ظرف ۵ ماه اخیر، تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی جهان را مجبور کرد آخرین مدل یکی از محبوب‌ترین جت‌های مسافربری جهان را زمین‌گیر کنند.

 

تراژدی روز یکشنبه، که ۶ دقیقه پس از تیک‌آف از پایتخت اتیوپی، آدیس‌آبابا، در مسیر رفت به نایروبی کنیا رخ داد، جان ۱۵۷ نفر را گرفت.

 

این سقوط در حالی اتفاق افتاد که کمتر از ۵ ماه پیش، در ماه اکتبر، یک هواپیمای جدید ۷۳۷ مکس ۸ دیگر، که به هواپیمایی لایون ایر اندونزی تعلق داشت، تنها ۱۳ دقیقه پس از برخاستن از جاکارتا، در دریای جاوا سقوط کرد و ۱۸۹ نفر مسافر آن، جان خود را از دست دادند.

 

روز دوشنبه، وزارت حمل‌ونقل اندونزی، اعلام کرد پرواز تمام هواپیماهای ۷۳۷ مکس ۸، موقتاً در تمام خطوط هوایی این کشور ممنوع است.

 

در همین زمان گروه شرکت‌های هواپیمایی اتیوپی هم با اشاره به موارد احتیاطی، پرواز ۴ هواپیمای ۷۳۷ مکس باقی‌مانده در ناوگان خود را ممنوع اعلام کرد.

 

شرکت کیمن ایرویز، که در ناوگان خود هواپیمای دارای چندین ۷۳۷ مکس ۸ می‌باشد، پس از این حادثه موقتاً پرواز این جت‌ها را ممنوع کرد، درحالی‌که کره‌جنوبی بازرسی ویژه‌ای از این هواپیما را آغاز کرد.

 

روز دوشنبه، سازمان هواپیماهای مسافربری مغولستان هم از همین روند تبعیت کرد. این سازمان اعلام کرد که به هواپیمایی ملی این کشور، دستور داده است تا فعالیت هواپیماهای ۷۳۷ مکس ۸ را تعلیق کند.

 

در همین زمان مدیرعامل رویال ایر مراکش هم اعلام کرد که تمام پروازهایی این جت را تعلیق کرده است.

 

بوئینگ ۷۳۷ یکی از مورد اعتمادترین هواپیماها بود و پرفروش‌ترین هواپیما در صنعت هوانوردی به شرکت‌های هواپیمایی بوده است.

 

گزارشات حاکی از این است که این شرکت آمریکایی از سال ۲۰۱۷ تا کنون بیش ۵۰۰۰ سفارش ساخت و خرید این هواپیما را به دست آورده است. این هواپیما از ابتدا برای پروازهای کوتاه و برد متوسط مورد استفاده قرار می‌گرفت. بیش از ۳۰۰ بوئینگ ۷۳۷ مکس توسط حدود ۳۰ شرکت هواپیمایی جهان در حال استفاده هستند.

 

اتحادیه‌اروپا ایمنی هواپیماهای بوئینگ را بررسی می‌کند

به دنبال وقوع سانحه مرگبار سقوط هواپیمای مسافربری اتیوپی، «انریکو بریویو» (Enrico Brivio) سخنگوی کمیسیون اروپا امروز دوشنبه اعلام کرد که آژانس ایمنی حمل و نقل هوایی اتحادیه اروپا خطرات پرواز با هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ را بررسی خواهد کرد.

 

در بیانیه صادره از سوی سخنگوی کمیسیون اروپا در این خصوص آمده است: مقامات ما با مدیریت آژانس ایمنی حمل و نقل هوایی اتحادیه اروپا در تماس هستند و ما می‌دانیم که کارشناسان این آژانس با مقامات مربوط به تحقیقات از جمله اداره هوانوردی فدرال آمریکا ارتباط نزدیکی دارند.

 

بیانیه مذکور در ادامه می‌افزاید: ما آماده ارائه هر کمکی در موارد لزوم هستیم. آژانس ایمنی حمل و نقل هوایی اتحادیه اروپا بر اساس اطلاعات دریافت شده خطرات را ارزیابی خواهد کرد.

 

گفتنی است، دیروز یکشنبه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خط هوایی اتیوپی در پرواز خود از آدیس آبابا به نایروبی، پایتخت کنیا دچار سانحه شد که در این سانحه هوایی، تمامی ۱۵۷ سرنشین این هواپیما (هشت خدمه و ۱۴۹ مسافر) کشته شدند.

 

ارزش سهام بوئینگ ۱۲ درصد سقوط کرد

در آغاز معاملات وال‌استریت، بیش از ۱۲ درصد از ارزش سهام بوئینگ آمریکا سقوط کرد که این اتفاق باعث خواهد شد میانگین صنعتی داوجونز در معاملات امروز در منطقه منفی باقی بماند.

 

قیمت هر سهم بوئینگ در معاملات روز جمعه در ۴۲۲.۵۴ دلار بسته شد، درحالی‌که در همین آغاز معاملات روز دوشنبه، تحت تأثیر سقوط هواپیمای بوئینگ هواپیمایی اتیوپی در روز یکشنبه، که ۱۵۷ نفر را به کام مرگ فرو برد، قیمت هر سهم آن به ۳۷۰ دلار سقوط کرد.

 

هواپیمایی که در این سقوط دچار سانحه شد، یکی از پرفروش‌ترین‌های بوئینگ، ۷۳۷ مکس ۸، بود. این سقوط نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی این مدل ایجاد کرد، چراکه کمتر از ۵ ماه پیش یک هواپیمای دیگر از همین مدل در اندونزی سقوط کرده بود.

 

سقوط شدید سهام بوئینگ به تنهایی باعث شد که میانگین صنعتی داوجونز بیش از ۳۵۰ واحد پایین بیاید. بوئینگ تا به اینجا بزرگترین تأثیر را بر شاخص داو داشته است، چراکه این شاخص قیمت‌محور است، یعنی هرچه قیمت سهام یک شرکت بیشتر باشد، تأثیر آن هم بر داوجونز بیشتر خواهد بود.

 

تأثیر بسیار بزرگ بوئینگ بر شاخص داو را می‌توان در مقایسه با همتایان این شاخص درک کرد. زمانی که داوجونز ۱۵۰ واحد از دست داده بود، هم اس‌اندپی ۵۰۰ و هم نزدیک در محدوده مثبت بودند. به عبارت دیگر اگر بوئینگ نبود، داوجونز در محدوده مثبت قرار می‌گرفت.

 

برچسب‌ها:

نظر شما