شناسهٔ خبر: 31683336 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جرمی هانت:

در حال بررسی بازگرداندن کودکان داعشی‌ بریتانیایی‌الاصل از سوریه هستیم

در پی مرگ نوزاد یک زن داعشی‌ دارای تابعیت انگلیس در سوریه، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد بازگرداندن کودکان داعشی‌های دارای تابعیت بریتانیا را بررسی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از جان باختن نوزاد یک زن داعشی دارای تابعیت بریتانیایی در سوریه، دولت انگلیس قصد دارد سیاست خود را نسبت به این شهروندانش تغییر دهد و ورود کودکان آن‌ها به این کشور را مورد بررسی قرار دهد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به انتقادات از عدم اعطای اجازه بازگشت «شمیمه بیگم» زن داعشی به انگلیس و جان باختن نوزادش در سوریه گفت فرستادن ماموران بریتانیایی به سوریه برای نجات جان نوزاد این زن ۱۹ ساله کاری بسیار خطرناک بود. خود او نیز هنگامی که به قلمرو داعش می‌رفت می‌دانست نمی‌تواند به کمک کنسولی بریتانیا اتکا کند.

«ساجد جاوید» وزیر کشور، با باطل کردن تابعیت بریتانیایی شمیمه بیگم مانع ورودش به این کشور شد. کودک نوزاد او در کمپی در سوریه به‌دلیل شرایط سخت زندگی، در اثر ذات‌الریه جان باخت. پیش‌تر شمیمه اعلام کرده بود از حضور در داعش پشیمان نیست اما می‌خواهد فرزندش را در انگلیس بزرگ کند.

با این حال، هانت گفت وزارت امور خارجه در تلاش است راهی برای خارج کردن کودکان بریتانیایی‌الاصل از سوریه پیدا کند. او در برنامه «اندرو مار» در شبکه «بی‌بی‌سی» گفت بیگم «خودش انتخاب کرد کشوری آزاد را ترک کند و به گروهی تروریستی بپیوندد و ما باید به امنیت مقامات بریتانیایی فکر کنیم که به‌عنوان نماینده دولت می‌خواهیم به یک منطقه جنگی بفرستیم».

با وجود انتقادها علیه ساجد جاوید، روز یک‌شنبه نیز تابعیت دو زن داعشی بریتانیایی‌الاصل دیگر نیز لغو شد. این دو زن ۲۸ و ۳۰ ساله که خواهر هستند، در حال بزرگ کردن ۵ کودک هستند و شوهرانشان در دفاع از داعش کشته شده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور در این باره گفت: «نمی‌توانیم بر اساس یک مورد خاص تصمیم‌گیری کنیم. هر تصمیم‌گیری باید برای سلب شهروندی افراد بر اساس تمامی شواهد قابل دسترس انجام می‌گیرد و سهل‌انگارانه انجام نمی‌شود».

گفته می‌شود در مجموع بیش از ۱۳ هزار اروپایی از آغاز فعالیت داعش به سوریه و عراق رفته‌اند تا عضو این گروه شوند. ترامپ چندی پیش خطاب به کشورهای اروپایی گفت زمان آن رسیده که داعشی‌هایتان را پس بگیرید. در حالی که دولت وی از پذیرش بازگشت یک زن داعشی به آمریکا اجتناب کرد.

انتهای پیام/

نظر شما