شناسهٔ خبر: 31581217 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مراجعه بانک‌هاي دولتي براي فروش اموال مازاد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - چندي پيش اعلام شد که بانک‌ها بايد دارايي‌هاي مازاد خود را بفروشند که در اين راستا عضو هيات مديره سازمان بورس اعلام کرد: تقريبا همه بانک‌هاي دولتي که به آنها تکليف شده اموال مازادشان را بفروشند، اقدام کرده‌اند و بورس نيز آمادگي کامل دارد از طرق مختلف همچون صندوق‌هاي ETF و همچنين بورس کالا واگذاري را انجام دهد.
به گزارش خبرگزاري آريا، سعيد فلاح‌پور در پاسخ به اينکه وارانت و فروش استقراضي چه زماني در بازار سرمايه ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرد، گفت: در حال حاضر طراحي اصلي براي اين ابزارهاي مالي انجام شده و کميته فقهي نيز تأييد داده است. وارانت مصوبه شوراي عالي بورس را نيز گرفته است و در دستورالعمل فروش استقراضي و وارانت در حال نگارش است. اين دستورالعمل‌ها در حال نهايي شدن هستند و اگر حجم کاري اجازه دهد تا پايان سال از اين ابزارها رونمايي مي‌کنيم.
وي در پاسخ به اينکه آيا براي راه‌اندازي اين ابزارها زير ساخت معاملاتي آماده است؟ اظهار کرد: با زيرساخت‌هاي موجود مي‌توان اين ابزارها را راه‌اندازي کرد.
کدام بانک‌ها اموال مازاد را واگذار مي‌کنند؟
عضو هيأت مديره سازمان بورس در پاسخ به اينکه کدام بانک‌ها براي فروش اموال مازاد خود به بازار سرمايه رجوع کرده‌اند؟ گفت: تقريباً همه بانک‌هاي دولتي اين کار را کرده‌اند. البته برخي پيگيرتر هستند. در واقع بايد بگويم همه بانک‌هايي که به آن‌ها تکليف شده که اموال مازادشان را بفروشند، پيگير هستند.
فلاح‌پور در پاسخ به اينکه از طريق چه ابزارهايي واگذاري اموال مازاد بانک‌ها صورت مي‌گيرد؟ گفت: وزارت اقتصاد پيگير است که براي اين واگذاري‌ها ابزارهاي جديد طراحي شود و ما نيز اين کار را انجام داده‌ايم. بازار سرمايه آمادگي دارد هم به روش قديم و هم به روش جديد اين واگذاري‌ها را انجام دهد.
وي افزود: يکي از روش‌ها استفاده از صندوق‌هاي ETF است ما مي‌توانيم از طريق اين صندوق‌ها شرکت‌ها را واگذار کنيم و در مورد اموال مي‌توانيم از صندوق‌هاي زمين ساختمان بهره ببريم. حتي واگذاري‌ها از طريق بورس کالا هم مطرح شده است و بازار سرمايه از اين بابت هم آمادگي دارد.
آزادسازي سهام عدالت از طريق بازار صندوق‌هاي EFT انجام مي‌شود؟
وي در پاسخ به اينکه آيا بازار سرمايه آمادگي آزادسازي سهام عدالت از طريق صندوق‌هاي ETF را دارد؟ گفت: لايحه سهام عدالت در مجلس است و آنجا نحوه آزادسازي را بررسي مي‌کنند. اما اگر اين لايحه به قانون تبديل شود، از سمت ما اين آمادگي وجود دارد.
اوراق وکالت به بازار سرمايه مي‌آيد
عضو هيأت مديره سازمان بورس درباره ديگر ابزارهاي مالي که احتمال دارد به بازار سرمايه بيايد، نيز گفت: صندوق زمين و مستغلات يکي از ابزارهايي است که امکان دارد به بازار سرمايه بيايد. ابزارهاي مالي اسلامي در کشورهاي اسلامي وجود ندارد که در کشور ما وجود نداشته باشد. براي استفاده از اوراق وکالت هم کارها انجام شده و به زودي اجرايي مي‌شود.
-->

نظر شما