شناسهٔ خبر: 31347749 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عسگراولادي: بانک مرکزي با من لجبازي مي‌کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين با بيان اينکه حاضرم تمام اسناد مرتبط با فروش ارز صادراتي ام را به مراجع صالح ارائه دهم، گفت: بانک مرکزي با من لجبازي کرده وجلسه مشترک برگزار نمي کند
به گزارش خبرگزاري آريا، اسدالله عسگراولادي در نشست خبري امروز خود با خبرنگاران با اشاره به انتقادات بانک مرکزي از عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: از سال ها قبل صادرات خود را آغاز کرده ام و زماني که صادرات من آغاز شد، رئيس کل بانک مرکزي و روابط عمومي آن هنوز به دنيا نيامده بودند که من کسب و کار صادراتي داشته ام و اکنون حرف هاي دروغي را مبني بر عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به من نسبت مي دهند.
رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين گفت: بانک مرکزي مدعي است که 16ميليون دلار صادرات داشته ام در حالي که در شش ماهه ابتداي امسال صادرات من کمتر از يک ميليون دلار بوده و اکنون نيز کار صادرات را به دليل عدم توانايي در بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نيما متوقف کرده ام.
وي تصريح کرد: براي من جاي تعجب است که چرا بانک مرکزي اسرار يک تاجر را منتشر مي کند و اين در شرايطي است که بانک مرکزي حاضر نيست با من حرف بزند و بايد اکنون پاسخ دهد که به استناد کدام مدارک اين اتهام را به من وارد کرده است و اين در شرايطي است که تمام دفاتر و اسنادم را براي صادرات به مراجع صالح ارائه خواهم کرد.
عسگراولادي گفت: من ارز حاصل از صادرات را نمي توانم به سامانه نيما بياورم، چرا که خريدار کالاي صادراتي من حاضر نيست واريز ارز را به اين سامانه داشته باشد، بنابراين بايد بانک مرکزي اين وضعيت صادرکنندگان را نيز درک کند.
سفارت چين را من براي همتي جور کردم
وي افزود: فردي که رئيس کل بانک مرکزي شده روز قبل از رياست خود، با من ملاقات داشت و قرار بود پيش از آن سفير چين شود که دو هفته هم اين مسئوليت را به عهده داشت و البته ما هم سفارت را براي او جور کرديم، بنابراين اکنون حاضر هستم جلسه گذاشته و تمام اسناد رفع تعهد ارزي را ارائه نمايم اما خريدار من سامانه نيما نمي شناسد.
همچنين در اين نشست خبري مجيد رضا حريري نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين با بيان اينکه اقتصاد ايران هم اکنون در شرايط خاص و ويژه اي به سر مي برد، گفت: اقتصاد ايران در شرايط کنوني با توجه به تحريم هاي پيش رو شرايط عادي را سپري نمي کند و البته اين به مفهوم آن نيست که براي آن راهکاري وجود داشته باشد بلکه به طور قطع بخش خصوصي مي تواند اين وضعيت را مديريت نمايد.
وي افزود: شرايط کنوني مرد جنگي مي خواهد و اگر معتقديد در جنگ اقتصادي با آمريکا قرار داريد بايد اتاق فکر دوره جنگ تشکيل داده و مردان جنگي را در آن به کار بگماريم. بر اين باورم ظرف سه چهار ماه آينده براساس تحليل هاي اقتصادي حتما شرايط اقتصادي بسيار بهبود خواهد يافت.
نايب رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين ادامه داد: نوع ديگري از تعامل با نظام بايد ميان بخش خصوصي شکل گيرد و قطعاً افرادي که سوابق فعاليت آنها در عرصه هاي اقتصادي روشن و مشخص بوده و کارنامه درخشاني داشته اند، مي توانند در شرايط کنوني مشکلات اقتصادي را حل نمايند.
حريري اظهار داشت: وضعيت کنوني زمان مانور افرادي که خاص کشورهاي ديگر در جيبشان است که با سختي روزگار فرار کنند، نيست و مرداني مي خواهد که بتوانند ظرفيت مديريت شرايط جنگي را داشته باشند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه در رتبه بندي اتاق هاي بازرگاني مشترک که از سوي اتاق بازرگاني صورت گرفته، اتاق بازرگاني چين و عراق توانستند رتبه مناسبي را کسب کنند، گفت: ما در شرايط جنگي و تحت فشار، در قالب اتاق بازرگاني ايران و چين به عنوان نماينده بخش خصوصي و چشم نظام ، روابط ايران و چين را ادامه داده و عليرغم تبليغاتي که در فضاي مجازي عليه چين مطرح مي شود، اين کشور همچنان شريک مالي ما به لحاظ صادرات و واردات است و 25درصد مبادلات فرامرزي ما را تشکيل مي دهد. پس ما نگاه بلندمدتي به چين داريم.
همچنين در اين نشست سيد حميد حسيني دبير کل اتاق بازرگاني اتاق مشترک ايران و عراق نيز با اشاره به وضعيت کنوني اقتصاد ايران خاطرنشان کرد: اتاق هاي بازرگاني مشترک، نقش بسزايي در مديريت فضاي کنوني دارد که بر اين اساس ما نيز در اتاق بازرگاني ايران و عراق تلاش داريم تا شرايط را به گونه اي پيش ببريم که اقتصاد ايران با کشورهاي همسايه در تعاملات جدي باشد.
وي افزود: اتاق بازرگاني تهران خود را نماينده بنگاه هاي کوچک و متوسط اعلام کرده که به نظر مي رسد عليرغم حمايتي که بايد بنگاه هاي کوچک و متوسط داشته باشد بايد به کلان اقتصاد نيز بپردازد.
حسيني شبکه سازي و بازارسازي را از جمله ضروريات امروز اتاق بازرگاني اقتصاد ايران دانست و خاطرنشان کرد: اتاق هاي بازرگاني مشترک مي توانند در اين قالب نقش آفرين باشند در حالي که تاکنون تحرک چشم گيري از آنها به چشم نمي خورد.
وي با اشاره به ابلاغ سياستهاي گام دوم انقلاب از سوي مقام معظم رهبري گفت: اتاق هوشمند اتاقي کارآمد در اقتصاد است که در شرايط تحريم پاسخگو است، اين در حالي است که اقتصاد هوشمند از دام تله‌هاي اقتصادي در امان خواهد بود و ما نيز تلاش خواهيم کرد که اين نقش را از سوي بخش خصوصي ايفا کنيم.
حسيني گفت: در مباحث فساد، قاچاق، بروکراسي اداري و عدم شفافيت بايد نقش آفرين بوده و انحصار را از پيش پاي اقتصاد برداريم.
به گزارش مهر، همچنين محمدرضا بهزاديان رئيس اسبق اتاق بازرگاني تهران گفت: اتاق هاي بازرگاني جايگاه بسيار بالايي دارند و فعالان اقتصادي سربازان اقتصادي به شمار مي آيند پس بايد اتاق هاي بازرگاني مستقل و قدرتمند باشد. اين در حالي است که بايد گزارش هايي همچون تفريغ بودجه، راه اندازي دفتر نمايندگي لندن، اتاق بازرگاني تهران و گزارش هاي شفاف از عملکرد اعضا را ارائه دهند.
-->

برچسب‌ها:

نظر شما