شناسهٔ خبر: 31339766 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شرایط عادی نیست!

واکنش عسگراولادی به بیانیه بانک مرکزی

71474

به دنبال حواشی اخیر بوجود آمده میان یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و چین و بانک مرکزی، وی توضیحاتی در این باره ارایه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اسدالله عسگراولادی صبح امروز (شنبه) در نشست خبری ائتلاف پیشگامان تحول در اتاق بازرگانی، اظهار کرد: در شرایطی که در کشور برای کسانی که اختلاس و جرم‌های اقتصادی‌شان ثابت شده، همچنان بیانیه‌هایی با اسم‌هایی مخفف صادر می‌شود، بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد علیه یک صادرکننده، بیانیه‌ای رسمی ارائه کند و این مساله برای من بسیار عجیب است.

به گفته وی، پس از سال‌ها سکوت در آستانه برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی، مطرح شدن چنین بیانیه‌ای آن هم در شرایطی که رئیس کل بانک مرکزی در حال سفر به چین بود، بسیار عجیب است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان این‌که در طول شش ماه گذشته، حتی یک میلیون یورو نیز صادرات نداشته است، بیان کرد: این در حالی است که بانک مرکزی می‌گوید که من در این مدت ۱۶ میلیون یورو صادرات کرده‌ام. مدارک مربوط به شرکت من، مشخص و شفاف است و آمادگی آن را دارم که به یک دستگاه یا مقام صالح تمام مدارک موجود در این حوزه را ارائه کنم.

عسگراولادی با اشاره به مشکلاتی که سامانه نیما برای صادرکنندگان به وجود آورده است، تصریح کرد: در ماه‌های گذشته وقتی با طرف خارجی معامله اقتصادی داشتیم، آن‌ها از ما یک حساب بانکی می‌خواستند و ما به آن‌ها سامانه نیما را معرفی می‌کردیم. این در حالی است که طرف‌های خارجی هیچ شناختی از این سامانه ندارند و برایشان مشخص نیست که نیما یک صرافی است یا بانک یا یک شبکه دولتی.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که صادرات روال عادی خود را پی بگیرد. من تمام ارز حاصل از صادرات خود را به واردکنندگان ارائه کردم و رقمی بیش‌تر وجود نداشته تا نیاز به انتقال به سامانه داشته باشد.

شرایط عادی نیست

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم در این نشست اظهار کرد که با توجه به وضعیتی که اقتصاد کشور در طول ماه‌های گذشته با آن مواجه بوده، می‌توان گفت که شرایط عادی نیست و در این فضا اهمیت فعالیت جدی بخش خصوصی، خود را بیش از گذشته نشان می‌دهد.

مجیدرضا حریری گفت: در طول ماه‌های گذشته با توجه به تحریم‌ها و تلاطم‌هایی که اقتصاد ایران با آن روبه‌رو بوده به نظر می‌رسد شرایط عادی نیست و در این فضا نقش اتاق بازرگانی به عنوان نماینده فعالان بخش خصوصی پیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد.

به گفته وی، این اتاق تنها زمانی می‌تواند نقش و مسئولیت خود را به درستی ایفا کند که باید نماینده واقعی بخش خصوصی بوده و از دولت استقلال کامل داشته باشد، موضوعی که متأسفانه در سال‌های گذشته چندان مطرح نبوده است. از این‌رو ایجاد یک تحول در پارلمان بخش خصوصی ضروری به نظر می‌رسد.

حریری در پاسخ به این سوال آیا در ماه‌های گذشته فعالیت اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین کاهش یافته نیز توضیح داد: طبق آخرین ارزیابی‌های ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی، این اتاق مشترک یکی از مهم‌ترین و فعال‌ترین اتاق‌های مشترک اقتصادی در کشور بوده است. ارزیابی از عملکرد اتاق مشترک ایران و چین نیز نشان می‌دهد که هم‌چنان چین به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران فعالیت کرده و به کار خود ادامه می‌دهد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: ما همواره برنامه‌ریزی برای توسعه فعالیت‌های با چین را به شکلی بلندمدت و راهبردی می‌بینیم و با توجه به مشکلات و محدودیت‌های بین‌المللی علیه اقتصاد ایران، بعضی از اقدامات و مذاکرات به صلاح نبوده است که عمومی شود اما قطعاً فعالیت‌ها در این حوزه ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام

نظر شما