شناسهٔ خبر: 31309877 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نخستين پايگاه داده آمار در استان زنجان راه اندازي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - زنجان – ايرنا – استاندار زنجان گفت: پايگاه داده آمار و جي آي اس اولين گام براي برنامه ريزي محسوب و بايد در اين استان راه اندازي شود.

به گزارش ايرنا، فتح الله حقيقي شامگاه چهارشنبه در سومين کارگروه تخصصي آمايش سرزمين افزود: بايد بر پايگاه داده آمار و جي آي اس سرمايه گذاري شود تا شاخص ها درست و حداقل آماري که مي دهيم با هم تناقض نداشته باشد.
وي تاکيد کرد: بايد ارائه آمار با راه اندازي اين پايگاه همخواني داشته باشد و لايحه هاي تقسيمات کشوري درست و به روز شود.
استاندار زنجان گفت: آمار هاي قديمي به صورت مکتوب نوشته شود و مديران کل نيز بايد بر اساس فرم آمار خروجي مجموعه خود را بررسي و صحت آن را با امضاي زير آن تاييد کنند.
حقيقي اظهارداشت: تاييد صحت اين آمار بايد در زمان کوتاهي انجام و صحت آمار بايد توسط مديران نه کارشناسان مجموعه انجام شود و مسئوليت آنرا عهده دار باشند.
استاندار زنجان به نقد برنامه آمايش اين استان اشاره کرد و گفت: اين برنامه در قالب کارگروه هايي به تفکيک اجتماعي، سياسي، امنيتي، اقتصادي، عمراني تقسيم بندي شود و از بضاعت نخبگان، منتقدان، صاحبنظران اين حوزه ها طي همايشي يک روزه مورد بررسي قرار گيرد.
حقيقي تاکيد کرد: با نقد برنامه آمايش سرزمين در همايشي يک روزه ايرادات آن احصا و مکتوب شده تا دوباره مورد ويرايش قرار گرفته و اصلاح شود.
** مسير توسعه استان زنجان با اجراي برنامه آمايش سرزمين محقق مي شود
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان زنجان گفت: امروزه در استان هاي کشور چالش هاي مهم، وسيع و فراگيري داريم که با آن مواجه هستيم چرا که محيط زيست در معرض تخريب، عدم تعادل منطقه اي، فشار شديد تمرکز گرايي در مناطق شهري به جامعه، ناکارآمدي در نظام اقتصادي، بيکاري در حوزه نيروي کار، ناهنجاري هاي اجتماعي و بهره وري پايين در همه حوزه ها را داريم.
شهرام طهماسبي اظهارداشت: بايد بدانيم همه اين مشکلات ناشي از بحران مديريت و ناکارآمدي نظام تصميم و نبود تفکر سيستمي در تصميم هاست.
وي با بيان اينکه بر حسب شرايط روز تصميم گرفته ايم و تلاش کرديم مشکلات امروز را بدون توجه به عواقب آن در آينده انجام داده ايم.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان زنجان گفت: کشاورزي را براي رسيدن به خودکفايي توسعه داده ايم بدون اينکه به شرايط زيست محيطي، وضعيت رقابت براي تجارت و وضعيت نسبي براي توليد را بررسي کنيم.
طهماسبي تاکيد کرد: براي فعاليت در حوزه عمران و آباداني و صنعت اقدام به استقرار صنايع سنگين بدون توجه به تناسب سنجي آن کرده ايم.
وي ادامه داد: اين مشکلات بودجود آمده ناشي از عدم اجراي طرح آمايش سرزمين، و نبود تفکرات سيستمي در طرح هاي توسعه اي بوده است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان زنجان گفت: اگر تصميم هاي جزيره اي اصلاح نشود زندگي نسل آينده و فرزندان به خطر خواهد افتاد و در حال حاضر بايد مسير حرکت به جهت درست آن و اجراي سياست هاي آمايش سرزمين باشد تا استقرار جمعيت بر اساس ظرفيت هاي زيست محيطي، فضاي اقتصادي و اجتماعي هر منطقه خواهد شد.
طهماسبي اضافه کرد: با اجراي سياست هاي برنامه آمايش سرزمين استقرار فعاليت ها نيز مي تواند با توجه به اصول اوليه آن و مزيت نسبي آن باشد.
وي اظهارداشت: بايد ابتدا مسائل شناسايي، اولويت بندي، و متناسب با امکانات و منابع، ظرفيت منابع انساني، ضرورت و اولويت ها را به ترتيب انتخاب و سعي بر رفع آن کنيم.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان زنجان گفت: در برنامه آمايش سرزمين وضعيت موجود استان بررسي، مشکلات و مسائل عمده تحليل و هم پيوندهاي بين بخش ها و حوزه هاي مختلف شناسايي شده و متناسب با اهداف و ظرفيت ها سناريوهاي ممکن را که مي توانست مشکلات را حل کند، ارائه شده است.
طهماسبي يادآوري کرد: اين سناريوها جهت و مسير توسعه استان زنجان را مشخص کرده است.
وي خاطرنشان کرد: در برنامه آمايش سرزمين استان زنجان 19 دستگاه به طور مستقيم دخالت داشته اند و 80 کارشناس از دستگاه هاي اجرايي و 20 کارشناس ديگر نيز از سازمان مديريت و برنامه ريزي و استانداري، و بيش از 40 عضو هيات علمي دانشگاه هاي مادر استان در آن مشارکت فعالي داشته اند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان زنجان گفت: برنامه آمايش سرزمين استان توسط تيمي 150 نفره از بهترين ظرفيت فکري و علمي تدوين شده است.
به گزارش ايرنا، در اين جلسه برنامه آمايش سرزمين استان زنجان مورد بررسي قرار گرفت.
9505/8068
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما