شناسهٔ خبر: 31300214 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

هدف دولت تولید یک میلیون و 500 هزار تن آلومینیوم در کشور است

شیراز-ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران هم اینک رتبه هجدهم تولید آلومینیوم را در جهان دارد، گفت: هدف دولت، تولید یک میلیون و 500 هزار تن آلومینیوم در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا رضا رحمانی، چهارشنبه در آیین کلنگ زنی سی و هشتمین طرح شیرین سازی آب دریا در شهرستان لامرد فارس، اظهار داشت: ظرفیت تولید آلومینیوم کشور در برنامه ششم توسعه 800 هزار تن تعیین شده است.
برنامه ششم توسعه برای سال های 1395 تا 1399تدوین شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به احداث کارخانه آلومینیوم لامرد بیان کرد: این کارخانه هم اکنون با یک میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم با بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.
رحمانی ادامه داد: این کارخانه که به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی بسیاری از صنایع کشور است، در فاز نخست آن برای تولید سالانه ٣٠٠ هزار تن شمش آلومینیوم طراحی شده است و با بهره برداری کامل از آن، رتبه ایران در زمینه تولید این محصول به جایگاه چهاردهم در جهان ارتقا می یابد.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران در تولید فولاد در رتبه دهم جهان قرار دارد و از کشور‌های ایتالیا و فرانسه پیشی گرفته است.
رحمانی اضافه کرد: در تولید مس نیز با بهره برداری از پروژه های جدید در کشورمان، ایران در جمع ١٠ کشور تولید کننده مس قرار خواهد گرفت.

** نوید بهره برداری از فاز نخست آلومینیوم لامرد در بهار 98
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در این آیین گفت: فاز نخست طرح آلومینیوم لامرد با سرمایه گذاری 100 هزار میلیارد ریال و توان تولید سالانه 300 هزار تن، در بهار سال 98 به بهره برداری می رسد و زمینه اشتغال یک هزار و 200 نفر را فراهم می کند.
علی همتی افزود: این کارخانه که مدرن ترین واحد تولید آلومینیوم در خاورمیانه و چهارمین کارخانه تولید این محصول در کشور است با چهار هزار و 500 نفر نیرو در حال ساخت است و مقرر شده در نیمه نخست سال 98 به بهره برداری رسد.
وی، با اشاره به این که طرح های بزرگ صنعتی، بار توسعه، تولید، اشتغال و بهره وری را بر عهده دارند، اظهار داشت: پس از افتتاح کارخانه آلومینیوم جنوب فارس، شرایط فعالیت صنایع پایین دستی هم فراهم خواهد شد.
همتی همچنین اظهار داشت: منطقه انرژی بر لامرد با جذب سرمایه گذاری خارجی توانسته ضمن تکمیل چرخه فعالیت های صنعتی نسبت به ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال پایدار، اقدامات خوبی در استان فارس انجام دهد.
او اضافه کرد: یکی دیگر از طرح های صنعتی که هم اکنون در منطقه انرژی بر لامرد با سرمایه گداری 65هزار میلیارد ریال و 60 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است، شرکت پالایشگاهی پترو پیمان داناست.
این مقام مسئول گفت: این شرکت، امکان تولید بنزین معمولی با ظرفیت سالانه 524 هزار تن، گازوییل (نفت گاز) با ظرفیت 88 هزار تن، نفت سفید با ظرفیت 225 هزار تن و گاز مایع با ظرفیت 32 هزار تن برخوردار است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اضافه کرد: امکان سرمایه گذاری در منطقه انرژی بر لامرد در زمینه های آلومینیوم، استحصال شمش منیزیم، صنایع پایین دستی آلومینیوم و صنایع پایین دستی پتروشیمی فراهم است.
به گفته همتی، همچنین امکان تولید سالانه یک میلیون تن شمش آلومینیوم، سیمان با ظرفیت 10میلیون تن، منیزیم با ظرفیت 60 هزار تن و پتروشیمی با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن در منطقه انرژی بر لامرد مهیاست.
وی ادامه داد: از دیگر طرح های صنعتی که در حال حاضر در جنوب فارس و در شهرستان مُهر با پیشرفت فیزیکی 65درصد در دست ساخت است، شرکت پالایش پارسیان سپهر است که در زمینه استحصال گاز (اتان زدایی) برای مصارف تولید اتیلن و همچنین تکمیل چرخه تولید پلی اتیلن فعال خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: این واحد تولیدی با سرمایه گذاری 80 هزار میلیارد ریال، ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و 300 هزار تن و اشتغالزایی برای 200 نفر به بهره برداری خواهد رسید.
همتی گفت: مناطق انرژی بر شهرستان های لامرد و مُهر با توجه به این که در مجاورت بزرگترین مجتمع گازی کشور قرار گرفته اند، علاوه بر ظرفیت بالای تولید، مورد توجه دولت هستند و افزون بر توسعه اقتصادی در منطقه، اشتغال پایدار را برای استان و کشور فراهم می کنند.
شهرستان های لامرد و مُهر به ترتیب در فاصله 365 و 330 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده اند.
ع.پ/ 6118 /2027

نظر شما