شناسهٔ خبر: 31283576 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کبگانيان:

سامانه ملي اشتغال پذيري دانشجويان ايجادمي‌شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- دبير ستاد راهبري نقشه جامع­ علمي کشور از ايجاد سامانه ملي اشتغال پذيري دانشجويان تا يک سال آينده خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري صداوسيما، منصور کبگانيان گفت: بعد از ظهر امروز يکصد و پانزدهمين ­جلسه­ ستاد راهبري نقشه جامع­ علمي کشور با حضور اعضا­­تشکيل شد.
وي افزود: در اين جلسه سه محور اصلي بررسي شد.
کبگانيان گفت: پيش از دستور اصلي و در ابتداي جلسه بيانيه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامي مطرح و اهميت آن مورد توجه اعضا ­قرار گرفت.
وي افزود: مقرر شد طراحي هاي لازم به منظور تبيين نحوه ورود شوراي عالي انقلاب فرهنگي و­ ستاد راهبري نقشه جامع­ علمي کشور در اين موضوع­ تعيين شود که بر اين زمينه پيشنهادهاي دستگاه هاي عضو در جلسه هاي بعدي بررسي خواهد شد.
دبيرستاد راهبري نقشه جامع ­علمي کشور گفت: دستور اول­ جلسه در زمينه تحولات علم و فناوري در گزارش­ شماره 20 ارائه شد.
وي افزود: در اين گزارش روند خروج و تحصيل دانشجويان ايراني در خارج کشور و مقايسه اين آمار با ديگر کشورهاي منطقه صورت گرفت که به طور کلي مي توان شرايط را نگران­ کننده ارزيابي کرد.
کبگانيان دومين دستور اصلي جلسه امروز­ستاد راهبري نقشه جامع ­علمي کشور بررسي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاه ها و آسيب هاي موجود در اين زمينه اعلام کرد و گفت: همه دستگاه هاي مرتبط همچون وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و همچنين سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار اطلاعات خود را در اين زمينه در جلسات­گذشته ارائه کرده بودند­ و در اين جلسه به منظور رفع آن تصميم گيري شد.
دبيرستاد راهبري نقشه جامع ­علمي کشور گفت: پيش نويس مصوبه اي در زمينه اي سياست هاي اجرايي و ضوابط اشتغال دانش آموختگان در جلسه امروز پيشنهاد شد.
کبگانيان­ اضافه کرد: اين سند داراي 9 ماده و چند تبصره است.
وي افزود: ماده يک اين سند در جلسه امروز به تصويب رسيد که براساس آن دو وزارتخانه علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي موظفند ­حداکثر در مدت 4 ماه برنامه هاي اجرايي و مالي خود را در زمينه سه محور مختلف اشتغال دانشجويان ارائه کنند.
وي افزود: پس از ارائه اين برنامه ها بايد در­ ستاد راهبري نقشه جامع ­علمي کشور به تصويب برسند.
کبگانيان گفت: محور نخست بازنگري تعداد و ظرفيت تمام رشته ها و گرايش هاي تحصيلي در همه بخش هاست تا اين ظرفيت ها بر اساس نياز بازار کار شرايط جنسيتي و همچنين برنامه هاي توسعه اي کشور باشد.
کبگانيان افزود: محور دوم طراحي سامانه ملي اشتغال پذيري دانشجويان در مدت يک سال است چرا که اين از اهميت خاصي برخوردار است که چه ميزان از فارغ التحصيلان دانشگاه ها در رشته هاي مختلف اشتغال مناسب پيدا کرده اند تا اگر رشته و يا دانشگاهي اشتغال پذيري کمي داشت در زمينه آن تجديد نظر شود.
دبير­ستاد راهبري نقشه جامع ­علمي کشور افزود: محور سوم نيز ترغيب و هدايت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي به منظور رصد سالانه وضعيت اشتغال دانش آموختگان­ شان و ارتقاي آن است که در سامانه ملي اشتغال پذيري دانشجويان قابل اجرا و پيگيري است.
دبير­ستاد راهبري نقشه جامع علمي کشور گفت: مواد ديگر اين سند در جلسات بعدي ­ستاد راهبري نقشه جامع­ علمي کشور بررسي خواهد شد.

نظر شما