شناسهٔ خبر: 31280293 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در جلسه ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور مطرح شد؛

الزام دو وزارتخانه برای ارائه برنامه اشتغال دانشجویان/بررسی نحوه ورود ستاد نقشه به بیانیه رهبری

30057

دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در جلسه این ستاد پیشنهاداتی در زمینه ورود این ستاد به بیانیه مقام معظم رهبری ارائه شد، گفت: در جلسه آتی این شورا پیشنهادات جمع بندی و نتیجه گیری خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه یکصدو پانزدهمین جلسه شورای ستاد اجرایی  نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران بیانیه مقام معظم رهبری را از موضوعات پیش از دستور این جلسه عنوان کرد و افزود: در این جلسه در خصوص اهمیت این بیانیه و نحوه ورود ستاد اجرایی نقشه به آن بحث و تبادل نظر شد.

وی با بیان اینکه از سوی اعضا پیشنهاداتی در زمینه نحوه ورود ستاد ارائه شد، ادامه داد: جمع بندی این موضوع به حلسه آتی ستاد موکول شد.

روند ورود دانشجویان ایرانی مقیم خارج به کشور


دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور گزارش شماره ۲۰ تحولات علم و فناوری را از موضوعات اصلی جلسه نقشه جامع علمی کشور نام برد و ادامه داد: در این زمینه گزارشی از روند ورود دانشجویان ایرانی مقیم خارج ارائه شد.

وی با بیان اینکه در این گزارش مقایسه ای با سایر کشورهای منطقه در این زمینه صورت گرفت، اظهار شد: در این زمینه نگرانی هایی وجود دارد.

راه اندازی سامانه ای برای پایش اشتغال پذیری دانشجویان


کبگانیان توسعه ICT و جایگاه ایران در رتبه های جهانی را از دیگر گزارش های ارائه شده در این جلسه عنوان و خاطر نشان کرد: در جلسات قبل  آمارهایی از سوی دستگاه هایی چون وزارتخانه های علوم، بهداشت و صنایع و سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار ایران گزارش هایی در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها و آسیب های آن ارائه شده بود.

وی اضافه کرد: برای رفع آسیب های حوزه اشتغال فارغ التحصیلان سند و مصوبه ای لازم بود که پیش نویسی با عنوان " سیاست های اجرایی و ضوابط اجرایی اشتغال دانش آموختگان" پیشنهاد شد.

کبگانیان با بیان اینکه این پیش نویس مشتمل بر ۹ ماده و چندین تبصره است، ادامه داد:  ماده یک این پیش نویس مصوب شد که بر اساس آن مقرر شد وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه های اجرایی خود را در ۳ محور ارائه دهند و این برنامه باید معطوف به اهداف، برنامه ها و بودجه لازم برای اجرای این برنامه باشد.

دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور با اشاره به محور های این برنامه خاطر نشان کرد: محور اول بازنگری در تعداد و ظرفیت  رشته ها و گرایش های تحصیلی است.

به گفته وی، بازنگری رشته های تحصیلی با توجه به ظرفیت های بازار کار، جنسیت و برنامه های توسعه کشور انجام می‌شود.

وی محور دوم را راه اندازی سامانه ملی اشتغال پذیری دانشجویان در مدت یک سال از سوی وزارت علوم و بهداشت عنوان کرد و یادآور شد: دانستن این موضوع که هر دانشگاهی چه تعداد از فارغ التحصیلانش اشتغال مناسب دارند بسیار با اهمیت است تا در صورتی که اشتغال پذیری دانشگاهی ضعیف است نسبت به رشته ها و گرایش های خود تجدید نظر کند. از این رو راه اندازی این سامانه بسیار مهم است.

دبیر ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور، ترغیب و هدایت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به رصد سالانه اشتغال دانش آموختگان و ارتقا آن را از دیگر محورها اعلام  و تاکید کرد: از دو وزارتخانه علوم و بهداشت خواسته شده است که ظرف مدت ۴ ماه گزارش برنامه های خود را در این ۳ محور ارائه دهند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این برنامه در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مصوب شود.

انتهای پیام

نظر شما