شناسهٔ خبر: 31275350 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بازار خودرو متعادل می شود

نماینده ویژه مدیرعامل در فروش سایپا: فروش فوری خودرو در جهت افزایش تولید، کنترل بازار و حذف واسطه ها تا تعادل بازار ادامه دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
عبدالله بابایی نماینده ویژه مدیرعامل در فروش سایپا گفت: با نزدیک شدن به شب عید و افزایش قیمت خودرو  و با توجه به بالا بودن تقاضا و کمبود عرضه نسبت به تعهدات با هماهنگی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت و سازمان بازرسی تصمیم گرفتیم 20 درصد از تولید روزانه به صورت فروش فوری به بازار عرضه شود.
 
بابایی افزود: ماه گذشته700 دستگاه تولید داشته ایم که از این میزان 500 دستگاه به صورت روزانه وارد بازار شده است اما اکنون میزان تولید شرکت سایپا به 2000 دستگاه در روز رسیده که از این میزان روزانه 1800 دستگاه خودرو وارد بازار می شود.

تاثیر پیش فروش بر بازار خودرو 
او گفت: ما بر اساس تعهداتی که داریم باید پاسخگوی مردم و مشتریان خود باشیم و برای تاخیر در عرضه از مردم ایران معذرت می خواهیم. 
 
بابایی با بیان اینکه برای کنترل بازار لازم است که خودرو عرضه شود، گفت: ملاک قیمت عرضه خودرو و حضور خودروساز در بازار است بنابراین تصمیم گرفتیم 20 درصد عرضه بر اساس فروش روزانه انجام شود.
 
وی گفت: سهمیه خاص به صورت اینترنتی عرضه می شود کسانی که در 2سال اخیر خودرو خریداری نکرده اند در اولویت هستند تا به مرور دلالان از بازار خودرو حذف شوند.
 
او گفت: پیش فروش یکی از ابزار تامین بازار خودروست اما اگر فروش فوری نباشد، بازار خودرو دچار مشکل خواهد شد، کمک به قطعه سازی اگر ادامه دار باشد روند تولید و فروش خودرو نیز بهبود خواهد یافت.
 
بابایی با بیان اینکه قیمت ها در فروش فوری بر اساس اعلام تنظیم بازار و سازمان حمایت است، افزود: قیمت پراید روز گذشته 45 میلیون بوده درحالی که امروز بر اساس قیمت 37 میلیون به فروش رسیده است که تاثیر مستقیم بر بازار خودرو داشت بنابراین ملاک ما خودروسازان افزایش قیمت نبوده است.
 
او افزود: هدف خودروساز راضی نگه داشتن مشتری است و بالا رفتن تیراژ بر اساس توان خرید مشتری خواهد بود و فروش فوری بر اساس شرایط بازار و نبود خودرو در بازار صورت می گیرد.
 
او گفت: اگر مولفه ها و نهاده های تولید افزایش یابد همه کالاها افزایش قیمت خواهند داشت و در صورت کاهش قیمت مولفه ها قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. 
 
نماینده ویژه مدیرعامل در فروش سایپا درباره کیفیت خودروهای تولیدی افزود: ما بر اساس چارچوب قیمتی خود بر اساس معیارهای استاندارد تعیین شده خودرو را تولید و به بازار عرضه می کنیم.
 
بابایی گفت: خودروساز تحت هیچ شرایطی خواهان دپوی خودرو نیست و در صورت دیرکرد جریمه و سود باید پرداخت کند و هزینه پارکینگ نیز بر عهده خودروساز است بنابراین هیچ دلیلی برای نگه داشتن و دپوی خودرو در پارکینگ ها وجود ندارد بلکه دلیل وجود خودروها در پارکینگ فقط نبود قطعات بوده است.
 
امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت گفت: اگر فقط پیش فروش باشد و عرضه در بازار نباشد وضعیت تغییری نخواهد کرد و خریداران واقعی با نبود عرضه و افزایش قیمت مواجه خواهند شد بنابراین تصمیم بر این شد 80 درصد عرضه روزانه بر اساس تعهدات معوق و 20 درصد به صورت فروش نقدی باشد.
 
  تاثیر پیش فروش بر بازار خودرو
او افزود: روند افزایش تولید اتفاق افتاده است و تولید روزانه ایران خودرو به بالای 3000 تا 3500 دستگاه رسیده است بنابراین بخشی از تولید به صورت عرضه فوری و مستمر انجام می شود و دو شرکت خودروساز موظف شدند فروش مستمر را تا واقعی شدن قیمت ها و تعادل در بازار ادامه داشته باشند.
 
او گفت: پیش بینی ما بر این است که در صورت عرضه مستمر خودرو در بازار قیمت ها به شدت کاهش خواهد یافت.  
 
قناتی گفت: یکی از دلایل عرضه فوری برای حذف واسطه ها و دلالان و نیاز مشتری است، با عرضه متناسب و نظارت بیشتر واسطه ها حذف خواهند شد و مصرف کننده حقیقی خودرو مشخص خواهد شد.
 
او گفت: در بازار خودرو یا هر کالای دیگری که مردم احساس کنند نسبت به آینده آن اطمینانی نیست دچار بحران خواهد شد.
 
مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت گفت: با توجه به تمام مشکلات و کمبود قطعات، قطعه سازان با حمایت دولت در تولید همراهی کردند و در نهایت خط خودروساز تجهیز شد، بالارفتن تیراز تولید خودرو نشان دهنده اطمینان بیشتر خودروساز و عرضه بیشتر در جهت کاهش قیمت است.
 
 قناتی درباره تاثیر قیمت ها در بازار بر قیمت تولید خورو گفت: ملاک قیمت بر اساس قیمت حاشیه بازار است که سازمان حمایت تعیین می کند و قیمت های فعلی نیز بر اساس تعادل بازار در اول بهمن 97 است.
 
او درباره قیمت های فعلی گفت: قیمت های حاشیه بازاری به خودروسازان ابلاغ شده است  حبابی نیست.
 
وی ادامه داد: ملاک عمل بر اساس اعلام سازمان حمایت است و خودروسازان بر اساس قیمت ابلاغ شده موظف به تعیین قیمت هستند تا قیمت ها به قیمت واقعی برسد.

قناتی درباره علت افزایش قیمت گفت: خودرو مجموعه ای قطعات فلزی، پولیمری و منسوجات است که بیش از 85 درصد قیمت خودرو مواد اولیه و قطعات خریداری شده است و هزینه های سربار خودرو فقط 15 درصد را بر خودروساز تحمیل می کند.
 
او افزود: افزایش 100 تا 120 درصدی قیمت مواد اولیه مثل فولاد و پتروشیمی نسبت به سال قبل و کاهش توان نقدینگی و خرید تولید کننده منجر به افزایش قیمت خودرو شده است
 
مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت گفت: وقتی توان خرید کاهش یافته است در جبران آن روش های مختلفی برای عرضه وجود دارد تا فضای ملتهب و آشفته بازار آرام شود، اگر روند تولید و عرضه به روال قبل برگردد خریداران واقعی به خواسته خود خواهند رسید. 
 

نظر شما