شناسهٔ خبر: 31265930 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

شامپانزه‌ها شبیه انسان‌ها با هم حرف می‌زنند!

صاحب‌خبر -

محققان دانشگاه روهمپتون دریافته‌اند که حرکات و آواهای شامپانزه‌ها از قوانین ارتباطی موجود در زبان‌های انسان‌ها تبعیت می‌کنند. محققان انگلیسی دریافته‌اند که حرکات، ژست‌ها و آواهای شامپانزه‌ها از برخی اصول اساسی که تمام زبان‌های گفتاری را پشتیبانی می‌کند، تبعیت می‌کند. محققان زبان‌شناسی صدها فیلم ضبط شده از شامپانزه‌های منطقه حفاظت شده جنگل بودونگو واقع در کشور اوگاندا را تجزیه و تحلیل کردند و صداهای مورد استفاده آنان را در ۵۸ نوع ژست طبقه‌بندی کردند.

مصرف بیش از حد سیگار به بینایی آسیب می‌رساند

بررسی جدید پژوهشگران «دانشگاه راتگرز”(Rutgers University) آمریکا نشان می‌دهد که مصرف بیش از ۲۰ نخ سیگار در روز می‌تواند به بینایی آسیب برساند. “استیون سیلورستاین”(Steven Silverstein)، از نویسندگان این پژوهش گفت: دود سیگار، حاوی ترکیباتی است که برای سلامتی مضر هستند و می‌توانند ضخامت لایه‌های مغز را کاهش دهند و به مناطقی مانند لوب پیشانی که نقش بزرگی در کنترل فکر دارد، آسیب برسانند. این ترکیبات، فعالیت نواحی مغز که به پردازش بینایی مرتبط هستند نیز کاهش می‌دهند.

تصادف مرگبار کامیونت حمل زباله با پراید\

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور سرهنگ احسان مؤمنی با بیان اینکه یک دستگاه سواری پراید مسیر شمال به جنوب خیابان حافظ در حال حرکت بود که با یک دستگاه کامیونت حمل زباله در مسیر شرق به غرب خیابان کریمخان برخورد کرده و باعث واژگونی کامیونت می‌شود، اظهار کرد: عوامل اورژانس پس از بررسی وضعیت جسمی راننده کامیونت اعلام کردند که این فرد به علت جراحات وارده در محل حادثه جان خود را از دست داده است، همچنین راننده سواری نیز به علت شدت ضربه، مصدوم شد.

نظر شما