شناسهٔ خبر: 31252536 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس

صاحب‌خبر -
 

رئیس جمهوری در دومین روز از سفر خود به استان هرمزگان، فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در شهر بندر عباس را افتتاح کرد.

در این پالایشگاه محصولاتی همچون بنزین، نفتِ گاز، ال‌پی‌جی، هیدروژن، گوگرد و سوخت جت، تولید می‌شود.

در این پروژه میزان تولید بنزین براساس طرح ابتدایی ۱۲ میلیون لیتر در روز برآورد شده است که قابلیت ارتقاء تا ۱۵ میلیون لیتر در روز را دارد.

‌فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که در حین ساخت ۳۵۰۰ نفر اشتغالزایی داشته و اشتغالزایی دائم آن ۶۰۰ نفر است، ظرفیت دریافت خوراک ۱۲۰ هزار بشکه در روز را دارد و با در مدار قرار گرفتن فاز ۳ این پالایشگاه، میعانات گازی ستاره خلیج فارس قادر خواهد بود روزانه تا ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵، ۱۲‌میلیون لیتر نفتِ گاز، ۳ میلیون لیتر گاز مایع و ۲ میلیون لیتر سوخت جت تولید کند.در این پروژه بهبود کیفیت بنزین و نفتِ گاز ، با هدف صیانت از محیط زیست مد نظر قرار گرفته است.

رئیس جمهوری قبل از افتتاح و‌بهره برداری فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پروژه بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز شرکت پالایش نفت بندرعباس را هم افتتاح کرد.

هدف اصلی این پروژه افزایش تولید و بهبود کیفی بنزین و‌نفت گاز تولیدی و حفظ و صیانت از محیط زیست است که با بهره برداری آن، ظرفیت بنزین تولیدی پالایشگاه بندرعباس به ۱۲ میلیون لیتر در روز بر اساس استاندارد یورو ۵ و ظرفیت تولید نفت گاز به ۱۵ میلیون لیتر در روز براساس استاندارد یورو ۴ می‌رسد.

‌رئیس جمهوری در مراسم بهره برداری از مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان این که “در آغاز دهه پنجم انقلاب، ملت با شور و نشاط بهمن ۵۷ در همه صحنه‌ها حاضر است”، تصریح کرد: برای دشمن دردناک است در شرایطی که به قول خودشان سخت ترین تحریم‌ها را بر ایران اسلامی‌تحمیل کرده اند، ‌فقط در ۲۴ ساعت گذشته و در یک استان، در کنار ده‌ها طرح عمرانی، ۳ طرح بزرگ و مهم ملی را افتتاح می‌کنیم و این به معنای حرکت خروشان ملت در مسیر خودکفایی و عظمت است.

‌روحانی ، با اشاره به این که ندیدن کارهای بزرگ و برجسته کردن نقص‌های کوچک، اقدامی‌اخلاقی و انقلابی نیست، اظهارداشت: حرکت شتابان توسعه در کشور به رغم تلاش‌های دشمنان، بیانگر تلاش یک ملت بزرگ و شکست دشمنانش است.وی خاطر نشان کرد: این که از سال ۹۶ تا امروز در کمتر از سه سال، ۳ پروژه مهم فازهای ۱، ۲و ۳ ستاره خلیج فارس افتتاح شده به معنای حرکت خروشان ملت در مسیر خودکفایی و عظمت است.

رئیس جمهوری با بیان این که کسی نمی‌تواند این عظمت و دستاورد بزرگ را به خاطر شرایطی همچون گرانی مقطعی برخی کالاها که مردم را چند روزی در مضیقه قرار می‌دهد، زیر سئوال ببرد، گفت: زیر سئوال بردن موفقیت‌های بزرگ سال‌های اخیر در کشور نه انصاف است نه مروت و نه وطن پرستی، نه عشق به انقلاب و نه اخلاق اسلامی.

وی با بیان این که انتخابات چهار سال یک بار است تا ملت به هر دیدگاهی رای داد، کشور بر آن مبنا اداره شود، افزود: نمی‌شود که در آغاز انتخابات با هم دعوا کنیم، درطول دوره به اختلاف ادامه دهیم و دوباره برای انتخابات بعدی، این کار را ادامه دهیم. انتخابات برای این است که مردم فرد یا گروه مورد نظر خود را انتخاب کنند و وقتی مردم به دیدگاهی رأی دادند، همه باید به دنبال آن دیدگاه بروند و حمایت کنند.رئیس جمهوری گفت: در این دولت خودکفایی در پنج محصول اساسی محقق شد. اگر در دولت یازدهم و دوازدهم هیچ کاری نکرده بودیم و فقط در تولید گندم، بنزین، گازوییل، گاز و شکر که خودکفا شدیم؛ آیا همین بس نبود؟

وی با تأکید بر این که پیروزی‌ها و موفقیت‌های ملت و دولت را باید ببینیم، گفت: پیروزی‌های بزرگ را برجسته نمی‌کنیم، اما برای مشکلات کوچک یقه مسئولان را می‌گیریم . این که زیردریایی فاتح بعد از سال‌ها تلاش وزارت دفاع و ارتش به آب انداخته شد و امروز فاز ۳ ستاره خلیج فارس افتتاح شد، آیا این موفقیت و افتخار ملت و دولت نیست؟

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۲۸ پروژه

افتتاح یا عملیات اجرایی۲۸ طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی با اعتبار ۴۴ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی بیش از ۱۹ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم به طور همزمان با دستور رئیس جمهوری در استان هرمزگان آغاز شد.

‌روحانی عصر یکشنبه در جلسه شورای اداری و افتتاح پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی استان هرمزگان، از طریق ویدئو کنفرانس، دستور بهره‌برداری از ۲۰ پروژه و آغاز عملیات اجرایی هشت طرح مهم در حوزه‌های گوناگون وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی را صادر کرد.روحانی تصریح کرد: اگر بخواهیم در مقابل ابرقدرت‌ها بایستیم و استقلال خود را از دست ندهیم، باید همه با هم متحد باشیم.

وی ادامه داد: ممکن است کسی بگوید گوشت را ارزان کنیم و خودکفایی در بنزین اهمیتی ندارد، اما باید بدانیم که در شرایط تحریم و فشار اقتصادی، زندگی مردم فقط یک چیز نیست.

‌وی با اشاره به گرانی قیمت گوشت گفت: در حالی با گرانی گوشت مواجه‌ایم که واردات گوشت و تولید آن بیش از سال گذشته بوده است؛ البته به خاطر گران شدن نهاده‌های دامی‌مقداری گرانی گوشت اتفاق افتاده است اما اگر چند دلال، بازار را بهم می‌زنند این وظیفه همه ماست که با امید، یکدیگر را برای حل مشکلات کمک کنیم.

‌پیش از سخنان رئیس جمهوری، آیت‌الله نعیم‌آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان بر ضرورت توجه و اهتمام مسئولان به رفع مشکلات معیشتی مردم تأکید کرد.

همچنین استاندار هرمزگان و رئیس مجمع نمایندگان این استان در مجلس‌، با ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های دولت در این استان، به بیان دیدگاه‌ها ی خود پرداختند.

بازدید از محله محروم چاهستانی‌های بندرعباس

رئیس جمهوری در دومین روز از سفر کاروان تدبیر و امید به استان هرمزگان و پس از افتتاح فاز ۳ پالایشگاه خلیج فارس، به صورت سرزده در یک محله شهر بندرعباس حضور یافت.

‌روحانی با حضور سرزده در محله چاهستانی‌ها در بندرعباس از این محله محروم و بافت فرسوده آن بازدید و با تعدادی از ساکنان آن گفتگو‌ کرد.

وی در بازدید از محله چاهستانی‌های بندرعباس در جریان روند بازسازی و ‌نوسازی بافت‌های فرسوده و ‌محله‌های قدیمی‌قرار گرفت.

اختصاص۵۹۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های جدید استان

رئیس جمهوری دیروز در نشست خبری پایان سفر کاروان تدبیر و امید به استان هرمزگان در جمع خبرنگاران با قدردانی از استقبال و مهربانی مردم از کاروان تدبیر و امید، گفت: بسیار خوشحالم که در این سفر چند پروژه مهم در سطح استان به بهره‌برداری رسید و برای توسعه هرمزگان در آینده هم برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شد.روحانی با اشاره به این که در زمینه واردات مشکلاتی هست، اظهار داشت: گردش نقدینگی در این عرصه کم است.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تسهیلات مالی در اختیار تولیدکنندگانی قرار دهیم که اجناسشان در داخل و خارج مشتری دارد. برای این منظور مجموعا ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم.

وی تاکید کرد: البته برای تامین کالاهای اساسی در سال آینده هم ارز با همان قیمتی که امسال تخصیص پیدا کرده است، تامین و تخصیص خواهد یافت تا قیمت‌ها در داخل کشور کنترل شود.

رئیس جمهوری درباره اختصاص عوارض آلایندگی صنایع هرمزگان به استان، اظهار داشت: این حرف منطقی است که در استانی که فعالیت اقتصادی در سطح ملی انجام می‌شود، مردم استان از آن طرح استفاده کنند. این که بخشی از درآمد این صنایع یا مالیات و عوارضی که پرداخت می‌کنند به استان اختصاص یابد نیاز به لایحه و موافقت مجلس دارد. در زمینه نفت و گاز چنین طرحی بوده است و در این بخش هم می‌توان به آن فکر کرد.

وزیر نفت: ایران صادرکننده بنزین است

‌ایران هم اکنون صادر کننده بنزین است، اما بنزین را به عمد صادر نمی‌کنیم زیرا می‌خواهیم ذخایر بنزین کشور را بالا ببریم

‌به گزارش تسنیم ، بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاح فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس اظهار داشت: آمریکا در این دوره بر خلاف دوره گذشته نتوانست روی محدودیت بنزین ایران تمرکز کند زیرا در این زمینه توانستیم ظرفیت بنزین را افزایش دهیم. ‌

وی با اظهار اینکه ‌اکنون هیچ کمبودی در تولید بنزین نداریم و از مهر ۹۷ هم واردات بنزین نداشته‌ایم، تصریح کرد: در سال ۹۱ بنزین با کیفیت یورو ۴ در کشور نداشتیم اما اکنون بنزین با کیفیت یورو ۴ و یورو۵ به میزان ۷۶ میلیون لیتر در روز تولید می‌شود که این رقم بسیار نزدیک به مصرف است. ظرفیت تولید نفت گاز یورو۴ هم با افزایش ۷برابری از ۶میلیون لیتر به ۴۴ میلیون لیتر در روز رسیده است.

برچسب‌ها:

نظر شما