شناسهٔ خبر: 31205141 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک تشکل حرفه ای اعلام کرد

کمبود ماده اولیه؛ مشکل کارخانه های چرم سازی

تهران- ایرنا- انجمن صنایع چرم ایران هشدار داد: صنعت قدیمی چرم سازی این روزها به دلیل کمبود مواد اولیه با مشکلات متعددی روبروست و بیم آن می‌رود که واحد های وابسته به تعطیلی کشانده شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از انجمن یاد شده، چرم سازی به دلیل وابسته نبودن به واردات مواد اولیه اصلی پوست خام و با توجه به اشتغال زایی که در فرایند تولید چرم و محصولات چرمی داشته و توانمندی بالایی که دارد، می تواند کمک شایانی در بخشی از اقتصاد ملی ایفا کند.
کنترل نشدن پدیده قاچاق، اکنون صنعت چرم را با مشکل تامین ماده اولیه اصلی بویژه پوست سنگین روبرو ساخته است.
برپایه این گزارش، قاچاق دام زنده و صدور مواد اولیه نیم ساخته مانند «وت بلو»، «وت وایت» پوست های سنگین با بد اظهاری و خلاف اظهاری و نبود نظارت کافی در گمرکات از جمله مشکلات کنونی است.
همچنین قاچاق پوست خام به روش های مختلف از جمله به بهانه ترانزیت بویژه از عراق به ترکیه و دستکاری پلمب کانتینرهای حامل پوست، از دیگر عواملی است که شرایط کنونی را بوجود آورده است.
علاوه براین گران شدن گوشت موجب کاهش شدید کشتار دام شده و در نتیجه پوست خام که ماده اولیه مورد نیاز چرمسازی است با کمبود و افزایش قیمت بی‌رویه دارد.
این گزارش می افزاید: ورود گوشت گرم و یخ زده به عنوان عوامل دیگر تهدیدکننده این صنعت محسوب می شود و چنانچه این واردات به صورت دام زنده باشد ضمن اینکه ظرفیت کشتارگاه های صنعتی کشور را مورد استفاده قرار می‌دهد، پوست حاصل از آن صنعت چرم را نیز فعال خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، انجمن صنایع چرم ایران بیش از 200 عضو تولیدکننده انواع چرم و محصولات چرمی دارد.
کارشناسان معتقدند صنعت چرم کشور از ظرفیت بالایی برای ارزآوری، کارآفرینی و اشتغال‌افزایی برخوردار است و از آنجایی که رونق صنعت چرم نقش کلیدی در ساختار اقتصادی کشور دارد، ضروری است دولت نیز حمایت‌های لازم را از فعالان این حوزه به عمل آورد.
اقتصام*3065**1559

نظر شما