شناسهٔ خبر: 31193130 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فارس در انتظار تصمیم کلیدی برای کاهش تلفات جاده ای

شیراز- ایرنا- استان فارس در آستانه تعطیلات نوروزی و به اوج رسیدن عبور و مرور خودروها در انتظار تصمیم کلیدی برای کاهش تلفات جاده ای است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، استان فارس با در بر گرفتن جاذبه های فرهنگی، مذهبی، تاریخی و طبیعی در عرصه گردشگری از کانون های مورد توجه گردشگران در تعطیلات نوروز است.
در تعطیلات عید سال 98 نیز به لطف افزایش نزدیک به 400 درصدی میزان بارش ها در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی قبل، پیش بینی می شود طبیعت فارس جلوه های دلپذیرتری نسبت به سالیان گذشته که این استان از بارش های کمتری برخوردار بوده است را به مسافران نوروزی عرضه کند.
جاری شدن دوباره چشمه هایی که در سال های گذشته در اثر خشکسالی خشک شده بودند، نیز از عوامل رونق دهنده گردشگری در تعطیلات نوروز 98 است.
با وجود دل انگیزی طبیعت و تاریخ و تمدن فارس، اما جاده های این استان با کشته و مصدوم شدن شمار زیادی از افراد در رقم نخوردن تعطیلات رویایی برای گردشگران می تواند موثر باشد.
مروری بر سخنان استاندار فارس که دی ماه گذشته آغاز به کار کرد، حاکی از توجه مدیریت ارشد استان به کاستن از شمار تلفات جاده ای است.

** ماموریتی برای استانداران
در همین حال، سخنگوی وزارت کشور 23 بهمن ماه اعلام کرده است: استانداران مکلف شدند با تشکیل جلسه راهبری، عملکرد بخش های مسئول در تصادفات در سطح استان را بررسی و نتیجه آن را به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور منعکس کنند.
'سید سلمان سامانی' با تاکید بر لزوم ایجاد سازوکار مناسب در جهت پیشگیری از تصادفات جاده ای و رانندگی اظهارداشت: به منظور راهبری مناسب برنامه کاهش آمار تصادفات که قبلا تهیه شده است، استانداران مکلف شدند با تشکیل جلسه راهبری، عملکرد بخش های مسئول در تصادفات در سطح استان را بررسی و شناسایی کرده و نتیجه آن را به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور منعکس کنند.
سخنگوی وزارت کشور اظهار داشت: در راستای اجرای این موضوع و باتوجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش سفرهای جاده ای، وزیر کشور در روزهای اخیر در مکاتبه ای از استانداران خواسته است که جلسات راهبری وضعیت تصادفات استان در اسرع وقت به ریاست آن ها تشکیل شود.
سامانی افزود: استانداران طبق دستور وزیر کشور موظف هستند هرچه سریعتر با تشکیل شورای راهبری وضعیت تصادفات، برنامه جامع کاهش تصادفات رانندگی استان را تهیه و گزارش های مربوطه را به صورت 6 ماهه به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و نخستین گزارش را در همایش آتی استانداران سراسر کشور که در اسفندماه امسال برگزار خواهد شد ارائه کنند.

** تلفات جاده ای بالاتر از آمار جانباختگان جنگ ها
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه بیش از 25 میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند، از سوی دیگر گفته می شود تصادفات جاده ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان است و بیشترین مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشورهای کم درآمد صورت می گیرد.
با توجه به این آمارها، میزان خسارات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در ایران را می توان یک فاجعه دانست چرا که در طول هفت سال و 11ماه دفاع مقدس 188هزار و 15 رزمنده به شهادت رسیدند و اگر این آمار را به آمار 17 هزار شهید ترور و دیگر شهدای هسته ‌ای و مدافع حرم نیز اضافه کنیم، باز به شمار قربانیات تصادفات جاده ای یک دهه اخیر نمی رسد.
جاده های کشور روزانه جان حدود 43 نفر را می گیرد و 900 نفر را مصدوم می کند. در حالی شاهد 43 نفر کشته به صورت روزانه آن هم به دلیل تصادفات جاده ای در کشور هستیم که 94 درصد از حمل و نقل کشور به صورت زمینی و جاده ای انجام می شود.
هر چند میزان جانباختگان جاده ای نسبت به سال های گذشته با وجود افزایش خودرو کاهش یافته است اما همچنان خودرو و جاده در ایران قربانی می گیرد.
پارسال بیش از یک میلیون و 700 هزار خودرو سواری و وسایل نقلیه سنگین و اتوبوس در کشور تولید شد. میزان تولید انواع خودرو سواری در پنج ماهه نخست امسال نیز 482 هزار و 700 دستگاه بود. در این مدت 23 هزار و 900 دستگاه وانت، یک هزار و 884 دستگاه اتوبوس و مینی بوس، پنج هزار و 502 دستگاه کامیون کشنده، 109 دستگاه کمباین و پنج هزار و 907 دستگاه تراکتور در کشور تولید شد.

** نگاهی به آمار تلفات جاده ای در فارس
865 نفر در هفت ماه نخست امسال، آمار اعلامی مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس از شمار جانباختگان حوادث جاده ای در این استان است.
به گفته سعید غلامزاده، هرچند آمار کشته شدگان در حوادث رانندگی در استان فارس طی این مدت، روندی نزولی 6.4 درصدی داشت اما آمار مصدومان این حوادث با افزایش روبرو بوده است.
وی اظهار داشت: تعداد کل مصدومان ناشی از سوانح ترافیکی فارس در هفت ماه نخست پارسال، 14 هزار و 969 نفر بود که این تعداد در مدت مشابه امسال به 15 هزارو 866 نفر رسید که 6 درصد رشد را نشان می دهد.
گفته شده، استان فارس با این شمار از آمار تلفات جاده ای در صدر فهرست استان های کشور قرار دارد که وضعیت مطلوبی نیست.

** نگاهی به علل حوادث
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی (راهور) سوم بهمن ماه جاری در نهمین همایش تصادفات و کاهش سوانح رانندگی در شیراز، به تبیین عوامل موثر در تلفات جاده ای پرداخته است.
سردار تقی مهری با بیان اینکه عامل 33 درصد از تصادفات حواس پرتی راننده است، گفت: این عامل عمدتا به دلیل استفاده از تلفن همراه حین رانندگی است، و انجام این کار روزانه منجر به تصادفات خونین در جاده های کشور می شود.
وی افزود: کاهش این معضل نیاز به فرهنگ سازی دارد، جامعه باید نسبت به خطرات استفاده از تلفن همراه حین رانندگی حساس و در این زمینه پویش های مردمی ایجاد شود.
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین بر لزوم مهار و کنترل تقاضای بی رویه برای خودرو در جامعه تاکید کرد و گفت: در حالیکه 23 میلیون خودرو در کشور در حال تردد است هر روز شاهد افزایش تقاضا برای خودرو هستیم، در حالیکه نسبت جمعیتی در کشور ما با نسبت تقاضا برای خودرو همخوانی ندارد.
سردار مهری با بیان اینکه در ایران 23میلیون خودرو و 12میلیون موتور سیکلت وجود دارد، گفت: این آمار بیانگر این است که ما تقریبا به ازای هر خانواده ایرانی بیش از یک وسیله نقلیه داریم.
وی ادامه داد: همچنین تقاضا برای صدور گواهینامه رانندگی هر روز در حال افزایش است و هم اینک این تقاضا به حدود 39 میلیون رسیده است.
سردار مهری، همچنین بر لزوم استانداردسازی جاده ها تاکید و بیان کرد: علت حدود 15درصد تصادفات برون شهری، سبقت غیرمجاز است و 80 درصد مسیرها جدا کننده مناسب ندارند.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به لزوم فرهنگ سازی بیشتر برای استفاده از موتورسیکلت اظهار داشت: موتور سواران و عابران پیاده، بیشترین شمار قربانیان را در سوانح ترافیکی در شهرهای بزرگ تشکیل می دهند و در حقیقت یکی از عوامل مهم بروز سوانح ترافیکی هستند.
سردار مهری ادامه داد: یکی از موضوع هایی که در کشور ما به عنوان یک معضل اساسی و چالش مطرح است، مساله حوادث رانندگی است، در دنیا برابر آمار موجود سالانه بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست می دهند و بین 50 تا 55 میلیون نفر مصدوم می شوند.
این مقام انتظامی بیان کرد: در دنیا به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه، 5.7 نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست می دهند اما در ایران این رقم، 7.5 نفر است.
به گفته وی، 51 درصد از قربانیان تصادفات در ایران را موتور سیکلت سواران تشکیل می دهند که این افراد بین سنین 21 الی 50 سال هستند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اضافه کرد: در سال 85 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 19.5 نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست دادند و در مجموع در این سال 27 هزار و 567 نفر در حوادث رانندگی جان باختند اما در سال 96 شمار قربانیان این حوادث به 16 هزار و 21 نفر رسید و انتظار است این آمار امسال هم کاهش یابد.
سردار مهری ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید کاهش 31 درصدی در تلفات جاده ای داشته باشیم اما در 6ماه نخست امسال، آمارها حرکت در چنین مسیری را تایید نمی کند.

** عزم فارس برای کاهش تلفات جاده ای
سخنان استاندار فارس در زمینه لزوم حرکت در مسیر کاهش تلفات جاده ای در این استان از عزم ویژه مدیریت ارشد استان در این راستا حکایت دارد.
استاندار فارس پیش از این گفته است: تصادفات و حوادث جاده ای که سالانه منجر به کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از هموطنانمان می شود دلایل متعددی دارد که از جمله می توان به مشکلات جاده، خطاهای انسانی و همچنین غیر استاندارد بودن برخی خودروها اشاره کرد.
عنایت الله رحیمی افزود: هرگونه اقدامی که در جهت کاهش تلفات جاده ای در فارس لازم است، انجام شود و ما نیز حمایت های لازم را خواهیم داشت.
استاندار فارس با اشاره به فعالیت کمیسیون فنی ایمنی راه ها و شورای ترافیک استان در گذشته افزود: نصب دوربین های نظارتی درون و برون شهری از جمله اقداماتی است که از گذشته در دستور کار بوده و همچنان نیز ادامه دارد.
رحیمی ادامه داد: پارسال اعتباراتی برای حذف 25 نقطه از مجموع 270 نقطه حادثه خیز استان در نظر گرفته و آن 25 نقطه ایمن سازی شد و در بودجه جاری و سال آینده هم اعتباراتی برای این امر در نظر گرفته شده است.
استاندار فارس، با اشاره به اهمیت فعالیت گشت های محسوس و نامحسوس در جاده های استان تصریح کرد: با توجه به تاثیر مثبتی که حضور این گشت ها بر کاهش تصادفات دارد، آماده همکاری با پلیس راه و راهداری استان و تامین خودرو برای آنها هستیم.
رحیمی، ایمن سازی راه ها را از دیگر اقدامات انجام شده در استان دانست و تصریح کرد: هرچند اقدامات خوبی از سوی مجموعه های متولی در استان در جهت کاهش حوادث و تلفات جاده ای انجام شده اما با نقطه مطلوب همچنان فاصله داریم.
وی به محدودیت منابع و مشکلات اعتباری اشاره کرد وافزود: اما با توجه به اهمیت موضوع، هرگونه حمایت و کمکی که از مرکز برای کاهش تلفات جاده ای استان در نظر گرفته شود ما 2 برابر آنرا به ویژه در بحث تجهیزات تامین خواهیم کرد.
کارنامه فعالیت استاندار فارس که پیش از این مناصبی همچون مدیرکل دفتر فنی استانداری و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس را داشته است، نویدبخش آن است که موضوع تلفات جاده ای در دوران کنونی مدیریت ارشد استان با نگاهی ویژه دنبال شود.
تحقق این امر، هم افزایی همه دستگاه ها و یگان های موثر در کاهش تلفات جاده ای استان را می طلبد و انتظار می رود متولیان امر با عنایت به اهمیت حفظ جان انسان ها در تعالیم دینی، کاستن از تلفات جاده ای استان را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دهند.
آنچه امروز وزارت کشور از استانداران سراسر ایران اسلامی مطالبه کرده است، می تواند سرآغازی برای کاهش جدی تلفات جاده ای در کشور باشد.
تاکید وزارت کشور بر برگزاری جلسه راهبری در این حوزه، اصراری بر هم افزایی و بهره گیری از همه ظرفیت ها برای کاهش تلفات جاده ای در آستانه تعطیلات نوروز است، جلسه ای که مردم استان فارس در انتظار تشکیل آن و ارائه گزارش فعالیت های آن از سوی مسئولان هستند.
9873/ 2027

نظر شما