شناسهٔ خبر: 31183850 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

روز بزرگان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - موسيقي ما- امروز را مي‌توان روزِ بزرگانِ جشنواره دانست. «مجيد کياني» تک‌نوازي سنتور مي‌کند، «شهرداد روحاني» همراه با ارکستر سمفونيک روي صحنه مي‌رود و «فريماه قوام‌صدري» نيز به تک‌نوازي پيانو مي‌پردازد. از آن طرف علاوه بر اجراي گروه‌هاي ديگرِ موسيقي، چند فيلم مستند نيز نمايش داده مي‌شود و يک نشست پژوهشي نيز برگزار مي‌شود.
ساعت 18 و 30 در تالار وحدت ارکستر سمفونيک تهران به رهبري «شهرداد روحاني»‌ روي صحنه مي‌رود و پس از آن گروه موسيقي «رستاک» در همين سالن اجرا مي‌کند، اما در تالار رودکي با دو تک‌نوازي از دو استادِ موسيقي در دو سبکِ متفاوت روبه‌رو هستيم، ابتدا «فريماه قوام صدري» پيانو مي‌نوازد و بعد از آن «مجيد کياني» تک‌نوازي سنتور انجام مي‌دهد.
در تالار «ايوان شمس» نيز گروه «آهنگ» به سرپرستي مهرداد ناصحي و خوانندگي وحيد تاج روي صحنه مي‌روند، در فرهنگ‌سراي «نياوران» اما کنسرتِ دونوازي قانون و تمبک توسط پريچهر خواجه و فرهاد صفري انجام مي‌شود و در بخش بين‌الملل، گروه «ثقيل» از کشور ازبکستان روي صحنه مي‌رود.
در برج آزادي نيز کوارتت محمد آزمند و وفا مصباحي و گروه «کهت ميان» به سرپرستي همايون مجد زاده روي صحنه مي‌روند؛ اين در حالي است که در تالار سوره حوزه هنري ابتدا تک‌نوازي دوتار قوچان با هنرمندي علي غلامرضا المه جووق و پس از آن گروه «چاغا بخشي» از ترکمن و گروه «کادوس تالش» با هنرمندي آرمين فريدي به همراه گروه «گيل و ديلم» با هنرمندي محمدرضا شاه توري روي صحنه مي‌روند.
اجراهاي پاپ امروز نيز به «مسيح و آرش» و «اميرعباس گلاب» اختصاص دارد؛ اما در بخش نشست هاي پژوهشي اين دوره از جشنواره نيز که با عنوان «گفتمان چهل سالگي موسيقي فجر» با مديريت رضا مهدوي امشب ندا نصيري و بهزاد ميرزايي درباره‌ي «راهبردهاي آموزش موسيقي ايراني به کودکان» سخن مي‌گويند.
در بخشِ نمايش فيلم‌هاي مستند با موضوع موسيقي نيز در سالن «سيف‌الله داد» خانه سينما فيلم‌هايي چون «اهميت عارف بودن» به کارگرداني مهدي باقري، «پيداي ناپيدا» به کارگرداني محمد احساني، «والسي براي تهران» به کارگرداني زينب تبريزي و «بزم رزم» به کارگرداني وحيد حسيني نمايش داده مي‌شوند.
سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر از روز چهارشنبه 24 بهمن ماه تا پايان روز دوشنبه 29 بهمن ماه به دبيري شاهين فرهت ميزبان دوستداران موسيقي است.

نظر شما