شناسهٔ خبر: 31166887 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

قائم مقام وزير علوم خبر داد؛

تقاضامحور کردن پژوهش‌هاي تحصيلات تکميلي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- قائم مقام وزير علوم و رئيس مرکز هيئت‌هاي امنا و هيئت‌هاي مميزه مرکزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: معاونت پژوهش و فناوري تلاش دارد در سال آينده پژوهش‌هاي تحصيلات تکميلي را تقاضا محور نمايد؛ در اين برنامه اميدواريم بتوانيم به تقاضايي که دستگاه‌هاي اجرايي دارند سامان دهيم و جهت‌گيري خوبي در اين حوزه انجام شود.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از دانشگاه شهيد چمران اهواز، دکتر عبدالرضا باقري عصر روز (چهارشنبه) در نشست شورا و اعضاي هيئت مميزه دانشگاه شهيد چمران اهواز، با تبريک ايام دهه فجر، ياد و خاطره شهداي انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس را گرامي داشت و از تمامي کساني که در راستاي تعالي اين دانشگاه تلاش کرده اند، تقدير کرد.
وي گفت: حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌هاي نسل سوم، يکي از ضرورت‌هاي امروز آموزش عالي کشور است تا بتوانيم فارغ‌التحصيلاني کارآفرين داشته و دانشگاه‌ها نيز در کنار آموزش و پژوهش، پاسخگوي مسائل پيراموني خود باشند.
به گفته دکتر باقري، در دوره جديد عمدتاً سياست کلي وزارت علوم کنترل کمي و ارتقاي کيفي آموزش عالي بوده است.
قائم مقام وزير علوم افزود: در حوزه ارتقاي کيفي، طبيعتاً تربيت بهتر دانشجويان، بازنگري در سرفصل‌ها، آموزش و بازآموزي اعضاي هيئت علمي، توجه به کيفيت و ارزيابي کار فارغ‌التحصيلان از جمله نکاتي است که مورد توجه مي‌باشد؛ در اين راستا سامانه‌اي طراحي شده است که در کميته‌هاي برنامه‌ريزي وزارت علوم از نظرات اعضاي هيئت‌علمي در انتخاب کارگروه‌هاي برنامه‌ريزي آموزشي و پژوهشي استفاده کنيم.
وي ادامه داد: ارتقاي سطح مهارت فارغ‌التحصيلان دانشگاهي از سال قبل در دستور کار قرار گرفت و منجر به تدوين دستورالعملي شد که در آن چند موضوع مراقبت از اجراي مطلوب دروس عملي، توجه به دروسي که به مهارت‌آموزي دانشجويان کمک کند و رديابي فارغ‌التحصيلان هر رشته و نحوه اشتغال آن‌ها و همچنين رضايت کارفرماها از اين دانشجويان موردتوجه قرار گرفت؛ انتظار مي‌رود اين دستورالعمل مورد توجه معاونت هاي آموزشي دانشگاه‌ها قرار گيرد.
دکتر باقري تصريح کرد: همچنين در حوزه آموزش، توجه به افزايش پذيرش دانشجوي خارجي مدنظر است که در افق برنامه بايد به عدد 80 هزار نفر در کشور برسيم و الان 26 هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌هاي مختلف کشور داريم؛ هم گسترش کمي و هم توجه به کيفيت آموزش اين دانشجويان در وزارت علوم مدنظر است.
وي افزود: با پيگيري‌هاي صورت گرفته بودجه پارک‌هاي علم و فناوري کشور علي‌رغم تمامي کمبودها در سال آينده 70 درصد افزايش خواهد داشت که مي‌تواند در راستاي اشتغال مؤثر باشد.

نظر شما