شناسهٔ خبر: 31162652 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

فرهنگ توجه به پژوهش در جامعه شکل گیرد

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی مرکز تحقیقات تصویربرداری سلولی و مولکولی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران معتقد است: فرهنگ اهمیت به پژوهش می تواند مروج تحقیقات در جامعه باشد، در واقع لوله سوخت رسان پژوهش فرهنگ است.

صاحب‌خبر -

دکتر حمیدرضا سلیقه ای راد عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از پژوهشگران فعال در عرصه تجهیزات و فناوری های پزشکی است که در این سال ها به تولید بسیاری از تجهیزات پزشکی کمک کرده است.
وی در سوابق خود ریاست انجمن ایرانی تصویربرداری تشدید مغناطیسی در پزشکی، عضو هیات موسسان مرکز ملی نقشه برداری مغز را دارد.
تصویربرداری، طیف نگاری تشدید مغناطیسی در کاربردهای سرطان، تصویربرداری مغزی-عصبی-نخاعی و تصویربرداری سیستم اسکلتی-عضلانی اولویت های پژوهشی این استاد دانشگاه است.
با توجه به اهمیت پژوهش در سال های اخیر در کشور، ایرنا روز پنجشنبه مصاحبه ای تفصیلی با این پژوهشگر انجام داده و اطلاعاتی در خصوص فعالیت های مرکز تحقیقات تصویربرداری سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران از این استاد دانشگاه بدست آورد.
مرکز تحقیقات تصویربرداری سلولی و مولکولی اولین مرکز تحقیقاتی در زمینه کاربرد علوم و مهندسی در تصویربرداری پزشکی با هدف آشکارسازی تغییرات مولکولی، عملکردی و ساختاری بیماری ها است که در قلب یکی از بزرگترین مجتمع های بیمارستانی کشور تأسیس شده است. این مرکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران است و در مجتمع بیمارستانی امام خمینی قرار دارد.
مرکز تحقیقات در بهمن ماه 1389 و با هدف کلی تلاش در راه توسعه فناوری های تصویربرداری، ابداع و به کارگیری روشهای به روز و طراحـی و ساخت تجهیزات مربوطه، با توجه به ملاحظات بومی، تأسیس شد.
مصاحبه ایرنا با این پژوهشگر به شرح زیر است:

-ایرنا: فعالیت پژوهشکده در چه زمینه هایی است و چه دستاوردهایی تاکنون بدست آورده است؟
-سلیقه ای راد: در این پژوهشکده در زمینه فناوری و تجهیزات پزشکی فعالیت می شود و به تولید و توسعه تجهیزات پزشکی، تکنیک تصویربرداری سلول ملکولی و رباتیک پزشکی پرداخته شده است. در این پژوهشکده از زمان تأسیس تاکنون بیش از 500 مقاله با درجه های مناسب در مجلات ملی و بین المللی چاپ و بیش از 18 ثبت بین المللی انجام شده است. همچنین بیش از 35 مرکز بین المللی با این پژوهشکده همکاری می کنند. این پژوهشکده تاکنون 24 محصول تولید کرده است که در بازار به فروش می رسد.

-ایرنا: این مرکز درباره بهبود ارتباط دانشگاه با صنعت چه اقداماتی انجام داده است؟
-سلیقه راد: این دانشگاه با ساخت محصولات گوناگون و فروش آنها در بازار توانست خود را به عرصه صنعت نزدیک کند. جراحی راهبردی محصولی تولید این پژوهشکده در بازار است که به نوعی تصاویر قبل از عمل با لحظه عمل را روی هم می اندازد و جراح نشان می دهد که در چه موقعیتی در حین عمل قرار دارد.
تکنیک های آنالیز در تصویربرداری ام آر آی نیز از دیگر محصولات ساخته شده توسط این پژوهشکده است که کمک کننده رادیولوژیست در تصویربرداری است.
رباط جراح از راه دور، محصولات مرتبط به تصویربرداری از جمله گاماکمرا، مایکرو سیتی و مایکرو ام آر آی و بسیاری دیگر از تولیدات این پژوهشکده به شمار می آید که در بازار پزشکی مورد استفاده متخصصان قرار می گیرد.
محصولاتی در این پژوهشکده تولید شده که در صنعت نفت، تولیدات شیمی و نساجی و دارو سازی کاربرد دارد. از این رو قرار است همکاری هایی با سازمان های مرتبط با این صنایع برقرار شود.

-ایرنا: نوسانات نرخ ارز در سال گذشته چه تأثیری بر روند انجام پژوهش ها داشته است؟
-سلیقه ای راد: در برخی از پژوهش ها از مواد گرانی مانند نانو متریال، مواد شیمیایی و آزمایشگاهی استفاده می شود که خرید آنها با دشواری رو به رو شده است. برای توسعه به مواد اولیه و خام در پژوهش نیاز است که باید به دلار خریداری شود که با افزایش نرخ ارز قدرت خرید صنایع بالا و پایین می شود.
دانشگاه علوم پزشکی تهران برای حل این مشکل عدد گرندها را حتی تا دو برابر در برخی از پژوهش ها افزایش داده، اما باز هم افزایش قیمت ارز محدودیت هایی را ایجاد کرده است؛ چرا که هرگونه نوسان ارزی 100 در صد بر عملکرد ما تأثیر مستقیم دارد. آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز تا حدود بسیاری برای تصویربرداری انسان سوبسید در نظرگرفته است.

-ایرنا: آیا در مرکز تحقیقات تصویربرداری سلولی و مولکولی از دانشجویان در انجام پژوهش ها استفاده می شود؟
-سلیقه راد: در این مجموعه حدود 16 استاد و بالغ بر صد دانشجوی دوره دکتری مشغول به کار هستند. هر استاد با دانشجویان خود مشغول انجام پژوهش های مختلف می شود.

-ایرنا: در مرکز تحقیقات تصویربرداری سلولی و مولکولی سالانه چه مقدار پژوهش انجام می شود؟
-سلیقه راد: در مجموعه سالانه 35 تا 40 پژوهش توسط استادان و دانشجویان انجام می شود و هر استاد بطور تقریبی 2 پژوهش را شروع به کار می کند.

-ایرنا: بزرگترین موانعی که پژوهش ها را با اختلال مواجه می کند، چیست؟
-سلیقه راد: هر پژوهش به یک اکوسیستم، هر اکوسیستم به یک فرهنگ و فرهنگ نیز به درک نیازمند است. به نظرم مهمترین عامل توقف پژوهش در دانشگاه ها عدم نیاز به امور تحقیقاتی در فرهنگ مردم است. ذهن پویا و مسئولیت پذیر دانشجویان درون خانه ها و توسط خانواده ها تربیت می شود. در بسیاری از مواقع با دانشجویانی روبه رو می شویم که تنها برای گرفتن مدرک و مهاجرت به خارج از کشور در دانشگاه ها حضور دارند. اگر خانواده های دانشجویان با رویکردی منطقی ارزش مدرک را به فرزندان خود بیاموزند، دانشجویان با آمادگی بیشتری وارد دانشگاه و امور پژوهشی می شوند. باید برای حل این مشکل با انجام کارهای فرهنگی به پژوهشگران بها داده شود تا در جامعه بیشتر دیده شوند. با ارج نهادن به پژوهشگران و حمایت های معنوی و پس از آن مالی می توان به ترویج پژوهش در کشور کمک کرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی را چهار درصد در نظرگرفته اند که در عمل این عدد به سه دهم می رسد که این رقم برای کشور یک فاجعه و شکست است. اگر تفکر مردمی اصلاح شود و در جامعه برای پژوهش ارزش قائل شوند، بی شک نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی سهم بیشتری از بودجه ناخالص ملی را هم به پژوهش اختصاص می دهند.
**9491**1584

نظر شما