شناسهٔ خبر: 30805864 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

همایش کتاب سال حوزه (۸)؛

گزارشی از آنچه در بیستمین همایش کتاب سال حوزه گذشت

حوزه/ بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله اعرافی و علما و فضلا و محققان حوزوی در تالار همایش های مدرسه عالی دارالشفا قم برگزارگردید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله اعرافی و علما و فضلا و محققان حوزوی در تالار همایش های مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار شد.

این مراسم با قرائت دعای عهد و مرثیه خوانی ایام فاطمیه آغاز شد؛ پس از آن، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور با ذکر خوش آمد گویی به حضار به بیان نکاتی پیرامون نگارش کتب علمی و حوزوی و بایسته های پژوهشی در حوزه می پردازد.

ارائه گزارش دبیر همایش و سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید از دیگر برنامه های این همایش بود؛.

در پایان مراسم از نویسندگان برتر کتب و مقالات حوزوی  تجلیل  به عمل آمد و نشست تخصصی با حضور صاحبان اثر نیز برگزار گردید.

 

بزرگان و اساتید حوزه آثار خود را در همایش کتاب سال حوزه به رقابت بگذارند

آیت الله اعرافی امروز در بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه که در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد گفت: یکی از مقامات والای حضرت زهرا(س)، مقامات علمی، افاضی، قدسی و غیبی ایشان بود.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) منبعی برای علوم ائمه هدی است، ابراز داشت: حضرت زهرا(س) در مدار علم لدنی و غیبی است؛ ایشان محدثه و دریافت کننده علوم الهی است، ولی نکته مهمتر آن است که ایشان به نوعی حلقه اتصال برخی از علوم میان پیامبر(ص)، ائمه(ع) و عالم الوهیت است.

مدیر حوزه ‎های علمیه کشور بیان کرد: امام حسن عسکری(ع) فرمودند که ما حجت خدا بر مردم هستیم و حضرت زهرا(س) نیز حجتی برای ماست؛ رتبه عظیم ایشان بر ما قابل فهم نیست.

رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه گفت: حضرت زهرا(س)در عالم تکوین یگانه حلقه وصل علوم الهی با ائمه است در عالم تشریع نیز چنین جریانی وجود دارد؛ ایشان با این عمر کم به جایی رسیدند که هم حلقه وصل نظام تکوین نظام نبوت و رسالت وصایت است و هم در نظام تشریع و معرفت نیز حلقه وصل و مدار است.

وی تصریح کرد: افتخار می کنیم که بانوی جوان اسلام و دختر بزرگ پیامبر ما به این درجه رسید و یک بانوبه این همه مقامات در وجود خویش رسید؛ این قصه دانش و معرفت و عظمت حضرت زهرا(س) است.

آیت‎الله اعرافی اظهار کرد: مدیریت و رهبری ایشان در یک بحران عظیم تاریخی از شگفتی های عظیم عالم است؛ غوغایی که در مدینه به پاشد، ساده نبود و یگانه رهبری که در آن فتنه عظیم نقش هدایت و رهبری پیدا کرد، حضرت زهرا(س) بود؛ صیانت از متعالی ترین ارزش های الهی نیز در آن مقطع کار هرکسی نبود و حضرت در این زمینه نیز بی مثال است.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: امسال چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و بیستمین کتاب سال حوزه است و در این زمینه باید به نکاتی خاص توجه کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه گفت: حوزه و دانشگاه، دو رسالت بسیار مهم دارند و در این عصر، این رسالت سنگین تر از هر دوره ای است که از جمله آنها می توان به تربیت نیروهای قوی برای تامین نیازهای جامعه ایران و جهانی و همچنین تولید فکر و محتوای لازم اشاره کرد.

* در چهل سالگی انقلاب گام های بزرگی برداشته ایم؛ اما نباید به وضع موجود بسنده کرد

وی تصریح کرد: در زمینه پیشرفت علمی نباید به وضع موجود توجه کنیم؛ علیرغم اینکه در زمینه تولید علم و فناوری در این چهل سال گام های بزرگی به پیش برداشته است ولی نباید به وضع موجود بسنده کنیم؛ همه شاخص های علم و فناوری نشان دهنده این است که ایران مستقل در عین همه هجمه ها و مبارزه ها، گام های عظیمی برداشته است؛ در فضای حوزوی نیز گام های بزرگی برداشته ایم ولی نباید به این حد بسنده کرد.

آیت‎الله اعرافی اظهار کرد: در پژوهش های حوزوی، حداقل در بخشی از تحقیقات، شاهد یک نوع گسست میان نظام سنتی و شکل جدید تحقیق و نیازهای امروز هستیم؛ از یک سو گاهی تحقیقاتی را مشاهده می کنیم که با زمان هیچ ارتباطی ندارند؛ کلام و فلسفه ما باید در مدار و عمق پیشین خود حرکت کند، ولی وقتی یک بحث کلامی در عصر امروز مطرح می شود، باید این مباحث سنتی به دنیای جدید نگاهی بیافکند و گره گشایی کند.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: در اینجا از یک سو باید تحقیقات عمیق و سنتی ما صیانت شود و همچنین باید به دنیای جدید نیز نگریسته شود؛ ماندن در گذشته، بدون نگاه به دنیای جدید یک ضعف است و همچنین پرداختن به حوزه های جدید بدون عمق، یک ضعف به شمار می رود.

رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه گفت: از دیگر سوی مشاهده می کنیم پژوهش هایی در حوزه کلامی، فلسفی، علوم انسانی و ... انجام می شود که در مناهج حوزوی ریشه ندارد؛ حرکت طلاب باید به سمتی حرکت کنند که عمق هزارساله حوزه ها را حفظ کنند و در عین حال حتما گامی به پیش بردارند.

* از طراحی های جدید حوزه، تنوع رشته ای است

وی تصریح کرد: یکی از محورهای طراحی های جدید حوزه، تنوع رشته های نسبت به رشته های جدید و توسعه مرزهای دانش اسلامی است؛ اگر پایه رشته های متعدد و متنوع را ناظر به سوالات روز بریزیم قطعا عمق بیشترین نسبت به دنیای روز پیدا خواهد شد.

آیت‎الله اعرافی اظهار کرد: گاهی عده ای وارد قلمروهای جدید در عرصه فقه شده اند ولی بعضا عمق منهجی لازم در این تحقیقات وجود ندارد؛ در زمینه فقه، نیازمند برداشتن گام های جدی تری داریم که کار یک فرد یا نظام مدیریتی نیست بلکه باید این کار را خود اساتید انجام دهند.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: در تراز درس های خارج در حوزه فقه و اصول و کلام و تفسیر و حدیث باید درس داشته باشیم که این اقدامات در حال انجام است، تا تولیدات مان به عمق دروس سنتی و آزاد و خارج حوزه برسد.

رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه گفت: نکته دیگر آن است که در قلمروی علوم انسانی و اجتماعی، نیازمند مطالعات و مباحث فلسفی و کلامی و فقهی ناظر به مباحث امروز هستیم؛ در نمایشگاه هفته پژوهش حوزه، بیش از 4 هزار اثر در قلمروی دانش اسلامی ارائه شد که 1500 پژوهش تخصصی و فاخر خاص بود.

وی تصریح کرد: دبیرخانه کتاب سال حوزه از سال قبل، در حوزه مقالات و پژوهش ها ورود کرد زیرا تولیدات فاخری در این عرصه تولید می شود که امروز بخش مهمی از تحقیقات بوسیله همین مقالات صورت می گیرد.

آیت‎الله اعرافی اظهار کرد: تقریر از سنن ناب حوزوی است که باید این عرصه را نیز توسعه دهیم؛ سامانه تقریرات و عرصه دروس خارج به صورت مقاله نیز در قالب 6 دور امتحانات درس خارج و شبکه تقریرات درسی نیز می تواند به عنوان زیرساخت تولید مقاله در حوزه مطرح شود.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: طرح هدایت علمی و همچنین درس های عمیق خارج در قلمروهای غیر از فقه و اصول می تواند پشتوانه قوی برای این حرکت باشد؛ هر ساله باید یک تحلیل جامع از کتاب سال و جشنواره علامه حلی(ره) ارائه شود که این تحلیل قطعا راهنمای کار خواهد بود؛ همچنین تحلیل جامع 20 ساله این همایش نیز باید ارائه شود تا به یک راهنمای عمل برای رفع نقص ها بینجامد.

* همایش کتاب سال حوزه آیینه تمام نمای تمام تولیدات حوزه نیست

رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه گفت: کتاب سال حوزه همچنان آیینه تمام نمای تمام تولیدات حوزه نیست؛ از جامعه بزرگان و اساتید حوزه انتظار می رود که آثار خود را در این رقابت علمی عرضه کنند و همچنین دست اندارکاران این همایش باید شاخص های خود را ارتقا دهند و تمام تولیدات علمی را در آیینه خود منعکس نمایند.

وی تصریح کرد: در عرصه مطالعات راهبردی و عرصه مطالعات اسلامی نیز گام هایی برداشته ایم که باید با دقت این روند را اصلاح کنیم و امیدواریم به مرحله ای برسیم که با عزم والای مدیران و اساتید هیچ نقصی در این روند وجود نداشته باشد.

 

 

یک هزار و ۱۷۲ اثر به دبیرخانه بیستمین همایش کتاب سال حوزه رسیده است

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی نیزدر سخنانی گفت: در این سالها 17 هزار اثر به دبیرخانه رسید که چهار هزار و ۳۲۶ اثر به مرحله دوم رسید که از میان آنان، 196 اثر برگزیده و 221 شایسته تقدیر  معرفی شد .

دبیر همایش کتاب سال حوزه افزود: در پنج سال نخست، هرساله 400 تا 500 اثر به دبیرخانه رسیده بود که امسال یک هزار و ۱۷۲ اثر به دبیرخانه علمی همایش رسیده است؛ در سالهای اخیر ناشران تنها آثار منتخب را به دبیرخانه فرستاده اند.

وی تصریح کرد: از میان آثار ارسالی در این 20 دوره، آقایان در 10 دوره اول 12 پایان نامه ارسال کردند که از این دوره تا دوره هفدهم، این آمار به 70 پایان نامه رسیده که در سال های اخیر با جهشی مناسب همراه بوده است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: وضعیت آثار گروه های فلسفه و اخلاق و عرفان و علوم اجتماعی در صدر گروه های علمی قرار گرفته است؛ در ده سال اخیر وضعیت گروه ها متوسط بوده و بیشتر گروه ها کمتر از 70 درصد را کسب کردند که اقتصاد و مدیریت و تفسیر علوم قرآن و رواشناسی و تربیتی با رتبه بیش از 70 درصد در وضع مناسبی بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهار کرد: با اتخاذ سیاست هدایتی علمی در آسیب های اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، جمعیت، زن و خانواده، منابع طبیعی، هنر و ... 40 اثر منتخب شدند؛ به مناسبت چهلمین سال انقلاب، 139 اثر که در 10 سال گذشته توسط حوزویان نگاشته شده بود در بخش انقلاب اسلامی این دبیرخانه بررسی شد.

وی افزود: بیشترین آثار امسال مرتبط به فقه، اصول، اخلاق و عرفان بودند که کمترین اثر نیز مرتبط به گروه مدیریت بوده؛ همچنین 889 کتاب توسط محققان ایرانی و مابقی مرتبط به محققان غیر ایرانی بوده است.

وی تصریح کرد: آثار علمی-پژوهشی در زمینه نظریه پردازی به شکل متوسط بوده اند؛ آثار علمی-ترویجی در این میان در وضعیت شاخص تناسب موضوع و تطابق با نیازهای جامعه، خوب و در دیگر شاخصه ها متوسط ارزیابی شدند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: در عرصه فرهنگی تبلیغی از جمله اولویت و تطابق با نیازهای جامعه، اثر بخشی و جذب مخاطب، خوب عرض یابی شده است؛ در زمینه نظریه پردازی و نظریه های حل مشکلات نیز با 6 درصد رشد مواجه بوده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهار کرد: تمام گروه ها به جز گروه کلام آثاری را در بخش نهایی داشته اند؛ یعنی آثار این گروه ها مورد نیاز جامعه بوده اند؛ در بخش انقلاب اسلامی 19 کتاب از کیفیت لازم برخوردار بود که 2 اثر به بخش نهایی راه یافت که نشان دهنده تلاش بیشتر در این زمینه است.

 

آمار همایش کتاب سال حوزه پاسخی دندان شکن بر منکرین فعالیت های علمی حوزوی است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در همایش بیستم کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه در مدرسه عالی دارالشفا گفتند: خداوند به قلم، قسم یاد کرده است؛ قرآن کریم به حدی به این قطعه چوب ارزش قائل شده است که به آن قسم یاد کرده است.

ایشان افزودند: برخی مفسران در تفسیر «و ما یسطرون» بیان کرده اند که قسم به چیزی خورده است که قلم ها، آن را می نویسند؛ این مساله نیز بیانگر اهمیت خاص قلم است؛ همیشه سخنان را باید در ظرف زمانی که وارد شده است نگریست؛ معتقدم که این آیه از معجزات پیامبر اکرم(ص) است؛ زیرا در آن زمان نه باسوادی وجود داشت و نه شرایطی بود که در عصر جاهلی کسی به قلم، قسم بخورد.

معظم له اظهار کردند: معراج پیامبر اکرم(ص) به آسمان در آن زمان معجزه بود؛ ولی ممکن است که امروز بتوان با سفینه ها حرکت کرد، ولی معجزه در شرایط خاص خود، خارق العاده است و مافوق قدرت همه انسان هاست و اینکه کسی این همه اهمیت برای قلم قائل شود، خارق العاده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: روایت «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» نیز حدیث عجیبی است؛ این حدیث، یک حدیث کامل است که در ابتدا به بحث میزان اعمال می پردازد؛ در کفه ای از ترازو خون های شهدای اولین و آخرین و در کفه دیگر مداد علما قرار می گیرد و در نهایت مداد علما از خون شهدا ارجحیت می یابد.

ایشان با اشاره به اینکه جاودانگی خون شهدا به وسیله مداد علماست، اظهار داشتند: اگر آثار و کتبی که در خصوص حادثه کربلاست وجود نداشت، ممکن بود این حادثه فراموش شود؛ ولی این کتب، خون های پاک شهدا و خطبه های حضرات را ماندگار کرد.

این مرجع تقلید بیان کردند: پیامبر فرمودند که علم را پیش از رحلت علما بنویسید زیرا علم علما بدون نگارش از بین می رود؛ کسی که علمی از علوم اسلامی و حدیثی از احادیث اسلامی را بنویسد مادامی که آن علم باقی بماند و آن کتاب باشد، اجر و پاداش الهی برای او درج می شود.

معظم له افزودند: آمار همایش کتاب سال حوزه، آمار دندان شکنی برای افرادی است که می گویند، حوزه علمیه در این سالها چه کرده است؟ این 17 هزار کتاب در رشته های مختلف تولید شده است که پاسخ دندان شکنی به منفی بافان است؛ امروز روز جشن کتاب سال حوزه است که بیش از هزار کتاب حوزوی در آن عرضه شده است.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه خوشبختانه این آمار، سال به سال ارتقا یافته است، خاطرنشان ساختند: این آمار نشان دهنده حرکت رو به جلوی حوزه های علمیه است؛ این انقلاب دارای یک متن و حواشی است؛ متن این حرکت، تغییر سیاست کشور ما بود ولی حواشی آن دارای آثار و برکات فراوانی است که از متن هم بیشتر است؛ یکی از برکات این حوزه، برگزاری کتاب سال است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: در زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، حوزه علمیه تنها چهار هزار نفر طلبه داشت و در سال نیز چند ده کتاب نوشته می شد؛ ولی امسال در حوزه ما بیش از هزار کتاب نوشته شده است.

ایشان اظهار کردند: طلاب باید مسائلی را برای کتاب نوشتن انتخاب کنند که مورد نیاز فراوان است؛ اسلام دینی جهانی و جاودانی است؛ روزگاری نوشته بودند که آفتاب نیمه شب فنلاند اسلام را به خطر انداخت زیرا اسلام جوابی برای آن ندارد که در آن سالها پاسخ دادیم که این پاسخ قبلا داده شده بود.

این مرجع تقلید بیان کردند: معتقد هستیم قواعد اسلامی به حدی است که با آنها می توان به تمام مسائل مستحدثه پاسخ داد؛ باید تلاش بیشتری در زمینه حل مسائل مستحدثه فقهی و علوم انسانی و سیاسی و اقتصادی انجام شود.

* حوزه های علمیه حافظ انقلاب اسلامی هستند

ایشان افزودند: حوزه ما استعدادهای فراوانی دارد و می تواند کارهای بسیار خوب و ارزنده ای انجام دهد و انقلاب را حفظ کند؛ انقلاب از حوزه برخاسته و حافظ انقلاب نیز حوزه های علمیه هستند؛ برخلاف گمان کسانی که طور دیگری فکر می کنند.

معظم له تصریح کردند: باید سعی شود این آثار در فضاهای مجازی پخش شود؛ هرچه این آثار خواننده و استفاده کننده داشته باشند، قطعا سودمند تر خواهد بود؛ اگر دیگران از فضای مجازی استفاده غلط کنند باید از این فضا، استفاده مناسب داشته باشیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: پیروان اهل بیت(ع) در نشر مکتوب مسائل اسلامی پیشتاز هستند؛ روزگاری نوشتن حدیث در بلاد اسلامی ممنوع شد؛ در آن زمان، پیروان اهل بیت(ع) کتب مختلفی نوشتند؛ دلیل ممنوعیت نیز کاملا سیاسی بود زیرا بنی امیه نمی خواستند فضایل ائمه بیان شود.

ایشان اظهار کردند: برادران غیر شیعه هستند که عقل را حجت نمی دانند و با صراحت نیز این بحث را بیان نمی دانند ولی اولین باب کتاب کافی، باب حجیت عقل است؛ امام کاظم(ع) 30 بند به بحث عقل می پردازد.

این مرجع تقلید بیان کردند: حوزه علمیه ما در همه جا پاسدار این مکتب بوده و خواهد بود.

 

تجلیل از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی(ره) در همایش کتاب سال حوزه
 

در این همایش علاوه بر سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی و آیت الله اعرافی و همچنین تجلیل از کتب سال، از شخصیت های فاخر حوزوی نیز تجلیل شد.

در این مراسم از دو شخصیت برجسته علمی حوزه، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی و آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی به پاس سالها مجاهدت علمی و تبلیغی و پژوهشی تجلیل شد.

لوح تقدیر به حجت الاسلام سید علا هاشمی شاهرودی فرزند آیت الله شاهرودی اهدا شد.

تجلیل ازبرترین های کتاب سال حوزه + اسامی 

در مراسم اختتامیه کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه از برترین های این عرصه تجلیل شد.

از مجموع یک هزار و ۱۷۲ اثر که به دبیرخانه همایش کتاب سال رسیده بود در نهایت ۵۱ اثر،‌برگزیده، شایسته تحسین و شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش تجلیل از صاحبان آثار مکتوب، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی و حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی نبویان به دلیل کتاب جستارهایی در فلسفه اسلامی لوح تقدیر دریافت کردند.

در گروه اخلاق و عرفان لوح سپاس به حجت الاسلام والمسلمین مسعود اسماعیلی برای تالیف کتاب ماهیت معرفت عرفانی تعلق گرفت.

در گروه حدیث، درایه و رجال نیز به حجت الاسلام محمود ملکی برای تالیف پایان نامه بازپژوهشی منابع الکافی رسید.

در میان آثار علمی ترویجی بخش ویژه انقلاب اسلامی نیز از حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه برای تالیف منظومه فکری امام خمینی(ره) و منظومه فکری مقام معظم رهبری تجلیل شد.

از میان آثار علمی پژوهشی گروه فقه و اصول، لوح سپاس به حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی قائنی به پاس احراز رتبه شایسته تقدیر برای تالیف کتاب المبسوط فی فقه المسایل المعاصره رسید.

لوح سپاس همایش در گروه فقه و اصول به حجت الاسلام والمسلمین سید حسین منافی به پاسخ احراز رتبه شایسته تقدیر برای تالیف پایان نامه اصل تخصص در دوران بین تخصیص و تخصص رسید.

لوح سپاس مرتبط به گروه اخلاق و عرفان به حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی رسید؛ لوح سپاس بیستمین کتاب سال حوزه به حجت الاسلام حسن نیکی اردکان در بخش پایان نامه نقش عرف در ارزش اخلاقی رسید.

همچنین به حجت الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان پناه و همچنین حجت الاسلام والمسلمین احمد ابوترابی نیز لوح سپاس اهدا شد.

از میان آثار علمی ترویجی گروه فلسفه، لوح سپاس همایش به حجت الاسلام والمسلمین عسکری سلیمانی امیری برای تالیف کتاب اصول و قواعد برهان، شرح برهان شفا اهدا شد.

در گروه تصحیح و تحقیق لوح سپاسی به حجت الاسلام علی فاضلی تعلق گرفت؛ در گروه کتب مرجع نیز از مجاهدت مرحوم آیت الله سیدعبدالعزیر طباطبایی یزدی تجلیل شد.

در گروه اقتصادی نیز لوح سپاس به حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان برای تالیف کتاب بانکداری اسلایم تعلق گرفت.

از میان آثار علمی ترویجی در گروه اقتصاد از حجت الاسلام والمسلمین هادی عربی به پاس احراز رتبه شایسته تقدیر به پاس نگارش کتاب پول و بانکداری اسلامی تعلق گرفت.

در گروه ترجمه نیز از حجت الاسلام والمسلمین مجتبی خطاط تجلیل شد؛ در گروه تفسیر و علوم قرآن نیز لوح سپاس همایش به حجت الاسلام محمد مرادی به پاس احراز رتبه شایسته تقدیر برای تالیف پایان نامه تاویل در روایات تفسیری سید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد نوذری نیز در بخش گروه روانشناسی لوح سپاس دریافت کرد؛ از میان آثار فرهنگی تبلیغی نیز لوح سپاس همایش به حجت الاسلام محسن عباسی تعلق گرفت.

لوح سپاس همایش به مریم وفادار نصرالله زاده در بخش فقه و اصول در نگارش پایان نامه مرتبط به احکام شهرسازی تعلق گرفت؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد ناظم و حوری صدر در بخش ترجمه نیز لوح سپاس دریافت کردند.

لوح سپاس همایش کتاب سال حوزه به حجت الاسلام والمسلمین رضا ابروش در تالیف پایان نامه طراحی و تبیین الگوی آینده پژوهشی اسلامی در برنامه ریزی، لوح سپاس دریافت کرد.

حجت الاسلام علی عسکری وزیر نیز به پاس تالیف پایان نامه طراحی و الگوی مدیریت جهادی با استفاده از تجربه فرماندهان دفاع مقدس، لوح تقدیر گرفت.

در بخش مقالات علمی حوزه در گروه تاریخ و سیره و تراجم حجت الاسلام صفری فروشانی به پاسخ تالیف مقاله علمی لوح تقدیر دریافت کرد؛ لوح سپاس جشنواره مقالات علمی در گروه کلام به حجت الاسلام عباس میرزایی رسید.

همچنین  در بخش معرفی مراکز ناشران برتر و مراکز پژوهشی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) لوح تقدیر اهدا شد(به واسطه انتخاب 4اثر این موسسه در کتاب سال حوزه)؛ همچنین لوح سپاس ناشران برگزیده نیز به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به پاس انتخاب 4 اثر از منشورات آن پژوهشگاه تعلق گرفت.

لوح سپاس دیگر در بخش مراکز پژوهشی نیز به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تعلق گرفت؛ لوح سپاس ناشر شایسته تقدیر نیز به مجمع عالی حکمت اسلامی تعلق گرفت؛ در نهایت در بخش ناشر شایسته تقدیر از انتشارات آیین فطرت نیز تجلیل شد.

 

نشست تخصصی برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه برگزار شد
در بخش پایانی همایش بیستم کتاب سال حوزه  نفرات برگزیده این همایش به تبادل نظر و اندیشه پرداختند.

از جمله نکاتی که در این نشست علمی از سوی برگزیدگان مطرح شد می توان به ضعف اطلاع رسانی در ارائه و پاسخ به شبهات علمی اشاره کرد؛ از دیگر پیشنهادات آن بود که برخی از کتب علمی حوزوی پر ارجاع بوده که باید بیشتر در دسترس قرار گیرند و یک بخش ویژه برای آنها در نظر گرفته شود.

از دیگر پیشنهادات آن بود که با توجه به اینکه تولیدات حوزه در بخش علوم انسانی که ناظر به توسعه علوم در کشور است دارای نقص و مشکل است باید با تلاش هرچه بیشتر فضلا برطرف شود.

تجلیل و حمایت از مجموعه های فعال در بخش کتبی که نیازمند تولیدات مجموعه ای هستند نیز از دیگر پیشنهادات بوده است؛ حمایت از پژوهش هایی که به بهبود شرایط و وضعیت انسانی کمک می کنند نیز از دیگر پیشنهادات این محفل بوده است.

از دیگر پیشنهاداتی که در این همایش مطرح شد، می توان به اهمیت پرداختن عملی به کتاب و پایان نامه های حوزوی از جمله توسعه شهرسازی با الگوی اسلامی تاکید کرد.

ایجاد سامانه رتبه های تخصصی پژوهش های حوزوی با تاکید بر مقالات علمی به منظور ارایه نگاه دقیق از تولیدات حوزه های علمیه از دیگر پیشنهادات بوده است.

 

در این مراسم از دو شخصیت برجسته علمی حوزه، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی و آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی به پاس سالها مجاهدت علمی و تبلیغی و پژوهشی تجلیل شد.

لوح تقدیر به حجت الاسلام سید علا هاشمی شاهرودی فرزند آیت الله شاهرودی اهدا شد.

تجلیل ازبرترین های کتاب سال حوزه + اسامی 

در مراسم اختتامیه کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه از برترین های این عرصه تجلیل شد.

از مجموع یک هزار و ۱۷۲ اثر که به دبیرخانه همایش کتاب سال رسیده بود در نهایت ۵۱ اثر،‌برگزیده، شایسته تحسین و شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش تجلیل از صاحبان آثار مکتوب، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی و حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی نبویان به دلیل کتاب جستارهایی در فلسفه اسلامی لوح تقدیر دریافت کردند.

در گروه اخلاق و عرفان لوح سپاس به حجت الاسلام والمسلمین مسعود اسماعیلی برای تالیف کتاب ماهیت معرفت عرفانی تعلق گرفت.

در گروه حدیث، درایه و رجال نیز به حجت الاسلام محمود ملکی برای تالیف پایان نامه بازپژوهشی منابع الکافی رسید.

در میان آثار علمی ترویجی بخش ویژه انقلاب اسلامی نیز از حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه برای تالیف منظومه فکری امام خمینی(ره) و منظومه فکری مقام معظم رهبری تجلیل شد.

از میان آثار علمی پژوهشی گروه فقه و اصول، لوح سپاس به حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی قائنی به پاس احراز رتبه شایسته تقدیر برای تالیف کتاب المبسوط فی فقه المسایل المعاصره رسید.

لوح سپاس همایش در گروه فقه و اصول به حجت الاسلام والمسلمین سید حسین منافی به پاسخ احراز رتبه شایسته تقدیر برای تالیف پایان نامه اصل تخصص در دوران بین تخصیص و تخصص رسید.

لوح سپاس مرتبط به گروه اخلاق و عرفان به حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی رسید؛ لوح سپاس بیستمین کتاب سال حوزه به حجت الاسلام حسن نیکی اردکان در بخش پایان نامه نقش عرف در ارزش اخلاقی رسید.

همچنین به حجت الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان پناه و همچنین حجت الاسلام والمسلمین احمد ابوترابی نیز لوح سپاس اهدا شد.

از میان آثار علمی ترویجی گروه فلسفه، لوح سپاس همایش به حجت الاسلام والمسلمین عسکری سلیمانی امیری برای تالیف کتاب اصول و قواعد برهان، شرح برهان شفا اهدا شد.

در گروه تصحیح و تحقیق لوح سپاسی به حجت الاسلام علی فاضلی تعلق گرفت؛ در گروه کتب مرجع نیز از مجاهدت مرحوم آیت الله سیدعبدالعزیر طباطبایی یزدی تجلیل شد.

در گروه اقتصادی نیز لوح سپاس به حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان برای تالیف کتاب بانکداری اسلایم تعلق گرفت.

از میان آثار علمی ترویجی در گروه اقتصاد از حجت الاسلام والمسلمین هادی عربی به پاس احراز رتبه شایسته تقدیر به پاس نگارش کتاب پول و بانکداری اسلامی تعلق گرفت.

در گروه ترجمه نیز از حجت الاسلام والمسلمین مجتبی خطاط تجلیل شد؛ در گروه تفسیر و علوم قرآن نیز لوح سپاس همایش به حجت الاسلام محمد مرادی به پاس احراز رتبه شایسته تقدیر برای تالیف پایان نامه تاویل در روایات تفسیری سید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد نوذری نیز در بخش گروه روانشناسی لوح سپاس دریافت کرد؛ از میان آثار فرهنگی تبلیغی نیز لوح سپاس همایش به حجت الاسلام محسن عباسی تعلق گرفت.

لوح سپاس همایش به مریم وفادار نصرالله زاده در بخش فقه و اصول در نگارش پایان نامه مرتبط به احکام شهرسازی تعلق گرفت؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد ناظم و حوری صدر در بخش ترجمه نیز لوح سپاس دریافت کردند.

لوح سپاس همایش کتاب سال حوزه به حجت الاسلام والمسلمین رضا ابروش در تالیف پایان نامه طراحی و تبیین الگوی آینده پژوهشی اسلامی در برنامه ریزی، لوح سپاس دریافت کرد.

حجت الاسلام علی عسکری وزیر نیز به پاس تالیف پایان نامه طراحی و الگوی مدیریت جهادی با استفاده از تجربه فرماندهان دفاع مقدس، لوح تقدیر گرفت.

در بخش مقالات علمی حوزه در گروه تاریخ و سیره و تراجم حجت الاسلام صفری فروشانی به پاسخ تالیف مقاله علمی لوح تقدیر دریافت کرد؛ لوح سپاس جشنواره مقالات علمی در گروه کلام به حجت الاسلام عباس میرزایی رسید.

همچنین  در بخش معرفی مراکز ناشران برتر و مراکز پژوهشی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) لوح تقدیر اهدا شد(به واسطه انتخاب 4اثر این موسسه در کتاب سال حوزه)؛ همچنین لوح سپاس ناشران برگزیده نیز به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به پاس انتخاب 4 اثر از منشورات آن پژوهشگاه تعلق گرفت.

لوح سپاس دیگر در بخش مراکز پژوهشی نیز به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تعلق گرفت؛ لوح سپاس ناشر شایسته تقدیر نیز به مجمع عالی حکمت اسلامی تعلق گرفت؛ در نهایت در بخش ناشر شایسته تقدیر از انتشارات آیین فطرت نیز تجلیل شد.

 

نشست تخصصی برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه برگزار شد
در بخش پایانی همایش بیستم کتاب سال حوزه  نفرات برگزیده این همایش به تبادل نظر و اندیشه پرداختند.

از جمله نکاتی که در این نشست علمی از سوی برگزیدگان مطرح شد می توان به ضعف اطلاع رسانی در ارائه و پاسخ به شبهات علمی اشاره کرد؛ از دیگر پیشنهادات آن بود که برخی از کتب علمی حوزوی پر ارجاع بوده که باید بیشتر در دسترس قرار گیرند و یک بخش ویژه برای آنها در نظر گرفته شود.

از دیگر پیشنهادات آن بود که با توجه به اینکه تولیدات حوزه در بخش علوم انسانی که ناظر به توسعه علوم در کشور است دارای نقص و مشکل است باید با تلاش هرچه بیشتر فضلا برطرف شود.

تجلیل و حمایت از مجموعه های فعال در بخش کتبی که نیازمند تولیدات مجموعه ای هستند نیز از دیگر پیشنهادات بوده است؛ حمایت از پژوهش هایی که به بهبود شرایط و وضعیت انسانی کمک می کنند نیز از دیگر پیشنهادات این محفل بوده است.

از دیگر پیشنهاداتی که در این همایش مطرح شد، می توان به اهمیت پرداختن عملی به کتاب و پایان نامه های حوزوی از جمله توسعه شهرسازی با الگوی اسلامی تاکید کرد.

ایجاد سامانه رتبه های تخصصی پژوهش های حوزوی با تاکید بر مقالات علمی به منظور ارایه نگاه دقیق از تولیدات حوزه های علمیه از دیگر پیشنهادات بوده است.

 

در بخش تجلیل از صاحبان آثار مکتوب، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی و حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی نبویان به دلیل کتاب جستارهایی در فلسفه اسلامی لوح تقدیر دریافت کردند.

در گروه اخلاق و عرفان لوح سپاس به حجت الاسلام والمسلمین مسعود اسماعیلی برای تالیف کتاب ماهیت معرفت عرفانی تعلق گرفت.

در گروه حدیث، درایه و رجال نیز به حجت الاسلام محمود ملکی برای تالیف پایان نامه بازپژوهشی منابع الکافی رسید.

در میان آثار علمی ترویجی بخش ویژه انقلاب اسلامی نیز از حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه برای تالیف منظومه فکری امام خمینی(ره) و منظومه فکری مقام معظم رهبری تجلیل شد.

از میان آثار علمی پژوهشی گروه فقه و اصول، لوح سپاس به حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی قائنی به پاس احراز رتبه شایسته تقدیر برای تالیف کتاب المبسوط فی فقه المسایل المعاصره رسید.

لوح سپاس همایش در گروه فقه و اصول به حجت الاسلام والمسلمین سید حسین منافی به پاسخ احراز رتبه شایسته تقدیر برای تالیف پایان نامه اصل تخصص در دوران بین تخصیص و تخصص رسید.

لوح سپاس مرتبط به گروه اخلاق و عرفان به حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی رسید؛ لوح سپاس بیستمین کتاب سال حوزه به حجت الاسلام حسن نیکی اردکان در بخش پایان نامه نقش عرف در ارزش اخلاقی رسید.

همچنین به حجت الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان پناه و همچنین حجت الاسلام والمسلمین احمد ابوترابی نیز لوح سپاس اهدا شد.

از میان آثار علمی ترویجی گروه فلسفه، لوح سپاس همایش به حجت الاسلام والمسلمین عسکری سلیمانی امیری برای تالیف کتاب اصول و قواعد برهان، شرح برهان شفا اهدا شد.

در گروه تصحیح و تحقیق لوح سپاسی به حجت الاسلام علی فاضلی تعلق گرفت؛ در گروه کتب مرجع نیز از مجاهدت مرحوم آیت الله سیدعبدالعزیر طباطبایی یزدی تجلیل شد.

در گروه اقتصادی نیز لوح سپاس به حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان برای تالیف کتاب بانکداری اسلایم تعلق گرفت.

از میان آثار علمی ترویجی در گروه اقتصاد از حجت الاسلام والمسلمین هادی عربی به پاس احراز رتبه شایسته تقدیر به پاس نگارش کتاب پول و بانکداری اسلامی تعلق گرفت.

در گروه ترجمه نیز از حجت الاسلام والمسلمین مجتبی خطاط تجلیل شد؛ در گروه تفسیر و علوم قرآن نیز لوح سپاس همایش به حجت الاسلام محمد مرادی به پاس احراز رتبه شایسته تقدیر برای تالیف پایان نامه تاویل در روایات تفسیری سید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد نوذری نیز در بخش گروه روانشناسی لوح سپاس دریافت کرد؛ از میان آثار فرهنگی تبلیغی نیز لوح سپاس همایش به حجت الاسلام محسن عباسی تعلق گرفت.

لوح سپاس همایش به مریم وفادار نصرالله زاده در بخش فقه و اصول در نگارش پایان نامه مرتبط به احکام شهرسازی تعلق گرفت؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد ناظم و حوری صدر در بخش ترجمه نیز لوح سپاس دریافت کردند.

لوح سپاس همایش کتاب سال حوزه به حجت الاسلام والمسلمین رضا ابروش در تالیف پایان نامه طراحی و تبیین الگوی آینده پژوهشی اسلامی در برنامه ریزی، لوح سپاس دریافت کرد.

حجت الاسلام علی عسکری وزیر نیز به پاس تالیف پایان نامه طراحی و الگوی مدیریت جهادی با استفاده از تجربه فرماندهان دفاع مقدس، لوح تقدیر گرفت.

در بخش مقالات علمی حوزه در گروه تاریخ و سیره و تراجم حجت الاسلام صفری فروشانی به پاسخ تالیف مقاله علمی لوح تقدیر دریافت کرد؛ لوح سپاس جشنواره مقالات علمی در گروه کلام به حجت الاسلام عباس میرزایی رسید.

همچنین  در بخش معرفی مراکز ناشران برتر و مراکز پژوهشی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) لوح تقدیر اهدا شد(به واسطه انتخاب 4اثر این موسسه در کتاب سال حوزه)؛ همچنین لوح سپاس ناشران برگزیده نیز به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به پاس انتخاب 4 اثر از منشورات آن پژوهشگاه تعلق گرفت.

لوح سپاس دیگر در بخش مراکز پژوهشی نیز به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تعلق گرفت؛ لوح سپاس ناشر شایسته تقدیر نیز به مجمع عالی حکمت اسلامی تعلق گرفت؛ در نهایت در بخش ناشر شایسته تقدیر از انتشارات آیین فطرت نیز تجلیل شد.

 

نشست تخصصی برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه برگزار شد
در بخش پایانی همایش بیستم کتاب سال حوزه  نفرات برگزیده این همایش به تبادل نظر و اندیشه پرداختند.

از جمله نکاتی که در این نشست علمی از سوی برگزیدگان مطرح شد می توان به ضعف اطلاع رسانی در ارائه و پاسخ به شبهات علمی اشاره کرد؛ از دیگر پیشنهادات آن بود که برخی از کتب علمی حوزوی پر ارجاع بوده که باید بیشتر در دسترس قرار گیرند و یک بخش ویژه برای آنها در نظر گرفته شود.

از دیگر پیشنهادات آن بود که با توجه به اینکه تولیدات حوزه در بخش علوم انسانی که ناظر به توسعه علوم در کشور است دارای نقص و مشکل است باید با تلاش هرچه بیشتر فضلا برطرف شود.

تجلیل و حمایت از مجموعه های فعال در بخش کتبی که نیازمند تولیدات مجموعه ای هستند نیز از دیگر پیشنهادات بوده است؛ حمایت از پژوهش هایی که به بهبود شرایط و وضعیت انسانی کمک می کنند نیز از دیگر پیشنهادات این محفل بوده است.

از دیگر پیشنهاداتی که در این همایش مطرح شد، می توان به اهمیت پرداختن عملی به کتاب و پایان نامه های حوزوی از جمله توسعه شهرسازی با الگوی اسلامی تاکید کرد.

ایجاد سامانه رتبه های تخصصی پژوهش های حوزوی با تاکید بر مقالات علمی به منظور ارایه نگاه دقیق از تولیدات حوزه های علمیه از دیگر پیشنهادات بوده است.

 

نظر شما