شناسهٔ خبر: 30685270 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

رویکرد دولت و مجلس به شیوه پرداخت یارانه های نقدی در سال آینده

اصلاح پرداخت یارانه های نقدی اگرچه یکی از مواردی است که دولت و مجلس درباره آن اتفاق نظر دارد اما رویکردها در این زمینه متفاوت است.

صاحب‌خبر - سازمان برنامه و بودجه کشور به تازگی در گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده دولت برای اصلاح پرداخت یارانه ها در بودجه 97 و 98 در مجلس نوشت: «در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، دولت پیشنهاد اعطای یارانه صرفا به خانوارهای نیازمند جامعه را ارائه کرده بود که البته این پیشنهاد دولت با موافقت و تیید مجلس محترم شورای اسلامی همراه نشد و کماکان پرداخت یارانه نقدی در سال ۱۳۹۷ به صورت یکسان به تمامی افراد جامعه تصویب شد.» همچنین در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نیز دولت در تبصره ۱۴ لایحه بودجه پیشنهادی مجددا اجرای تکلیف قانونی مندرج در برنامه ششم توسعه کشور را از طریق تفویض اختیار به استانداران برای حذف سه دهک بالای درآمدی دراستان‌ها و تعیین مصادیق مصارف و با توزیع مجدد آن در همان استان پیشنهاد کرده است. سازمان برنامه و بودجه با تاکید به این مساله که دولت به وظیفه خود در خصوص یارانه های نقدی عمل کرده است اعلام کرد با این وجود، اجازه قانونی برای اجرا نداشته است. از سویی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به تازگی با اعلام گزارشی مخالفت خود را با حذف یارانه دهک‌های بالا توسط استانداری‌ها اعلام کرده است و این مساله را موازی کاری عنوان کرده است. این مرکز با اشاره به ایرادات تبصره «۱۴» بند «الف» جزء «۱» که اختیار شناسایی و حذف یارانه غیرنیازمندان را به استانداران می‌دهد، اعلام کرد که ارزیابی مفاد تبصره لایحه بودجه نشان می دهد که دولت در لایحه بودجه نه تنها راهبرد مشخصی برای فقرزدایی ندارد، بلکه جایگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی را نادیده گرفته است و با اعطای اختیار به استانداران در فقرزدایی عملا به موازی کاری درون مجموعه دولت دامن زده است. در ادامه گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده: با وجود اینکه بر اساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی است، مطابق تبصره مذکور، صرفاً در حذف دهک‌های بالای درآمدی، به هماهنگی با آن وزارتخانه تأکید شده است و در راهبرد فقرزدایی، جایگاهی برای این وزارتخانه در نظر گرفته نشده است. این موضوع با وجود اینکه ممکن است سبب نمودار شدن راهکارهای محلی فقرزدایی شود، به افزایش موازی‌کاری و احتمال خطا در برنامه‌ریزی فقرزدایی نیز دامن خواهد زد. بر اساس پیشنهاد این مرکز استانداران سراسر کشور مجازند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر اساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی اقدام کنند. بخشی از منابع حاصل از حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد، صرف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اولویت‌دار استانی همان استان و بخش دیگری از آن، با هماهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی صرف حذف تدریجی فقر مطلق خواهد شد. بر این اساس اعتبارات و برنامه‌های استانی مذکور باید به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برسد. همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه، برنامه فقرزدایی در استان را با توجه به موقعیت و شرایط خاص آن استان تهیه کند. گزارش ها نشان می دهد دریافت یارانه تنها برای دهک یک تا 6 تا حدودی تاثیرگذار است و پرداخت یارانه 45 هزار و 500 تومانی در چهار دهک بالا تاثیر ناچیز و جزئی دارد و بر این اساس ضروری است تا اصلاح این روش غلط با رویکردی صحیح در دستور کار دولت ومجلس در بودجه سال آینده قرار گیرد.

نظر شما