شناسهٔ خبر: 30666836 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ماهواره ايراني پيام کجا سقوط کرد؟

صاحب‌خبر -
ماهواره ايراني پيام کجا سقوط کرد؟

خبرگزاري آريا- وزير ارتباطات ايران نخستين کسي بود که به طور رسمي در حساب تويترش خبر داد که ماهواره پيام در مدار قرار نگرفت.پس از آن اين سوال مطرح بود که اگر ماهواره پيام در مدار قرار نگرفته به کجا رفته و تکليف اين ماهواره چه شده است؟ آيا ماهواره پيام منفجر شده يا اينکه جايي در گوشه‌اي از کره زمين سقوط کرده است. وزن ماهواره پيام به گفته کارشناسان کمتر از 100 کيلوگرم بوده است.

به گزارش سرويس علمي آريا به نقل از يورو نيوز؛ حالا مي‌توان پاسخ اين سوال را از لابه‌لاي سخنان رييس دانشگاه صنعتي اميرکبير و مدير کل توسعه فناوري سازمان قضايي پيدا کرد.

احمد معتمدي، رييس دانشگاه امير کبير به ايرنا گفته «ماهواره پيام به طور کامل در اقيانوس هند سقوط کرده است و منفجر نشده زيرا در مدار اصلي قرار گرفت. اگر ماهواره با سرعت لازم و زاويه صحيح در مدار قرار نگيرد و کار اصلي خود را انجام ندهد مثل ديگر ماهواره ها به سمت پايين (زمين) سقوط مي کند.»

در همين حال مجتبي سرادقي، مديرکل توسعه فناوري سازمان فضايي به ايسنا گفته است « اگر ماهواره به سرعت مورد نظر نرسد، سقوط کرده و به زمين برخورد مي‌کند. اگر به بيش از سرعت لازم برسد، از مدار خارج شده و به سمت ساير سيارات مي‌رود. ماهواره پيام به سرعت لازم نرسيد، اين ماهواره سقوط کرد و محل دقيق سقوط آن را نمي‌توان اعلام کرد؛ ولي بر اساس محاسبات، احتمال دارد که اين ماهواره در اقيانوس هند سقوط کرده باشد.»
ماهواره ايراني 300 ثانيه در مدار زمين ماند

رييس دانشگاه اميرکبير از پيام به عنوان پيروزي بزرگ در ساخت نخستين ماهواره عملياتي با طول عمر و فناوري بالا در مدار 500 کيلومتري سطح زمين نام برد و گفت: «اين ماهواره به مدت 300 ثانيه در مدار قرار گرفت.»

رامين پوره، کارشناس نجوم و پژوهشگر هوافضا نيز درباره وزن ماهواره پيام به ايرنا گفته «ماهواره ها بر حسب وزن شان طبقه بندي مي شوند و ماهواره هايي با وزن کمتر از 100 کيلوگرم در کلاس ميکروماهواره ها طبقه بندي مي‌شود و ماهواره پيام در اين رده قرار دارد.»
پيام مي‌توانست دو سال در مدار بماند

معتمدي در خصوص سيگنال‌هايي که در شش دقيقه نخست توسط ماهواره ارسال شده است، گفت: «تمام اطلاعات لازم در شروع کار ماهواره به زمين ارسال شد که نشان مي‌هد ماهواره کار خود را به درستي انجام داده است. محاسبه سرعت پرتاب ماهواره بايد بررسي شده تا در پرتاب هاي بعدي اين مشکل تکرار نشود. حتي ممکن است ماهواره بيشتر از 6 دقيقه در فضا قرار گرفته باشد زيرا ماهواره هميشه در ديد آنتن نيست.»


مديرکل توسعه فناوري سازمان فضايي همچنين تاکيد کرده «قرار گرفتن در مدار 500 کيلومتري از اهداف پرتاب ماهواره پيام بود. اگر پيام در مدار 500 کيلومتري قرار مي‌گرفت، به مدت دو سال بدون اعمال نيروي جديدي در مدار باقي مي‌ماند.»
ماهواره منفجر نشده بلکه سقوط کرده است

رئيس دانشگاه اميرکبير تاکيد دارد «ماهواره به گونه‌اي نبوده که حاوي مواد منفجره باشد، بنابراين ماهواره منفجر نشده، زيرا موشک و ماهواره هردو کار خود را به درستي انجام داده اند، بنابراين ماهواره به طور کامل سقوط کرده است. ماهواره در کنترل زمين و طراح نيست بنابراين مديريت کنترل آن کار پيچيده‌اي است.»
دليل سقوط ماهواره چه بود؟

رئيس دانشگاه اميرکبير همچنين افزود: «ساخت ماهواره بعدي کار ساده‌اي نيست و بايد متخصصان مجموعه سازمان فضايي و استادان دانشگاه برنامه ريزي راهبردي جديد اتخاذ کنند. در ساخت ماهواره جديد در صورت نياز از دانشگاه‌هاي صنعتي ديگر استفاده مي‌شود.» با اين حال مدير کل سازمان فضايي ايران با بيان اينکه در اين پرتاب در مرحله نهايي مشکل کوچکي ايجاد شده بود، افزود: «در پرتاب ماهواره مشکل فني در ماهواره‌بر براي رساندن ماهواره به مدار ايجاد شد.»
هزينه ساخت پيام چقدر بود؟

به گفته رييس دانشگاه امير کبير«10 تا 11 سال طول کشيد، هزينه ساخت ماهواره در اين مدت زمان 10 ميليارد تومان شد اما ساخت پرتاب کننده هزينه بيشتري داشت . هنوز محققان دليل سقوط را پيدا نکرده اند زيرا اين مسائل محاسبات سنگيني دارد. در حالي که همه تصور مي کردند محاسبات صحيح است.»

نظر شما