شناسهٔ خبر: 30662786 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه امیرکبیر در گفت و گو با ایرنا:

ماهواره پیام 300 ثانیه در مدار قرار گرفت

تهران-ایرنا- رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پیام به عنوان پیروزی بزرگ در ساخت اولین ماهواره عملیاتی با طول عمر و فناوری بالا در مدار 500 کلومتری سطح زمین نام برد و گفت: این ماهواره به مدت 300 ثانیه در مدار قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

احمد معتمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با گروه دانشگاه ایرنا اظهار کرد: ساخت ماهواره موفقیتی بزرگ است در عین حال که از نظر کاربردی نتوانست در مدار قرار بگیرد اما بسیار به هدف خود نزدیک شد.
وی ادامه داد: دو تیم پرتاب کننده و ساخت ماهواره کار بسیار مهمی را انجام داده اند که جای تبریک دارد. ماهیت کارهای علمی به گونه ای است که در شروع گاهی اوقات منجر به شکست می شود.
معتمدی در خصوص سیگنال هایی که در شش دقیقه نخست توسط ماهواره ارسال شده است، گفت: تمام اطلاعات لازم در شروع کار ماهواره به زمین ارسال شد که نشان می هد ماهواره کار خود را به درستی انجام داده است.
معتمدی گفت: محاسبه سرعت پرتاب ماهواره باید بررسی شده تا در پرتاب های بعدی این مشکل تکرار نشود. حتی ممکن است ماهواره بیشتر از 6 دقیقه در فضا قرار گرفته باشد زیرا ماهواره همیشه در دید آنتن نیست.
رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: ماهواره پیام به طور کامل در اقیانوس هند سقوط کرده است و منفجر نشده زیرا در مدار اصلی قرار گرفت.
وی ادامه داد: اگر ماهواره با سرعت لازم و زاویه صحیح در مدار قرار نگیرد و کار اصلی خود را انجام ندهد مثل دیگر ماهواره ها به سمت پایین (زمین) سقوط می کند.
رئیس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه ماهواره به گونه ای نبوده که حاوی مواد منفجره باشد، اظهار کرد: ماهواره منفجر نشده، زیرا موشک و ماهواره هردو کار خود را به درستی انجام داده اند، بنابراین ماهواره به طور کامل سقوط کرده است.
معتمدی ادامه داد: ماهواره با سرعت لازم در مدار مورد نظر (ارتفاع 500 کیلومتری از سطح زمین) قرار نگرفته است.
رئیس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه ماهواره پیام شروع کار است، اظهار کرد: ماهواره در کنترل زمین و طراح نیست بنابراین مدیریت کنترل آن کار پیچیده ای است.
وی گفت: فقط چند درصد احتمال مثبت باعث می شد ماهواره به کاربرد برسد و موفقیت حاصل شود.
رئیس دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: ساخت ماهواره بعدی کار ساده ای نیست و باید متخصصان مجموعه سازمان فضایی و اساتید دانشگاه برنامه ریزی های راهبردی جدید اتخاذ کنند. در ساخت ماهواره جدید در صورت نیاز از دانشگاه های صنعتی دیگر استفاده می شود.
وی اظهار کرد: 10 تا 11 سال ساخت ماهواره طول کشید، درعین حال که هزینه ساخت ماهواره در این مدت زمان 10 میلیارد تومان شد . اما ساخت پرتاب کننده هزینه بیشتری داشت .
معتمدی با بیان اینکه مدتی طول می کشد تا دلیل اصلی مشخص شود، گفت: هنوز محققان دلیل سقوط را پیدا نکرده اند زیرا این مسائل محاسبات سنگینی دارد. در حالی که همه تصور می کردند محاسبات صحیح است.
**9465*1601**

نظر شما