شناسهٔ خبر: 30651155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شهاب در گفت‌وگو با فارس:

استانی شدن انتخابات چرخه برگزاري انتخابات را طولاني‌ کرده و باعث تبعیض می‌شود

دبیرکل حزب بیداری اسلامی با تاکید بر اینکه اجراي طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي داراي ايرادات و معايب بسياري است، گفت: در اين طرح چرخه برگزاري انتخابات طولاني‌تر شده و شناخت ضمني مردم از نامزدها كاهش مي‌يابد.

صاحب‌خبر -

فرید شهاب، دبیرکل حزب بیداری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری  فارس، پیرامون طرح استانی شدن انتخابات مجلس،‌  با تاکید بر مرور عملکرد نمایندگان فعلی و سابق مجلس اظهار داشت: باید لزوم و ضروریات طرح را در نظر بگیریم که چرا انتخابات مجلس را به سمت استانی شدن سوق دهیم؟ آیا ساز و کارهای کنونی جوابگوی رفع احتیاجات و انتخاب بهترین افراد برای تصدی نمایندگی مجلس نیست؟ آیا سطح علمی و تخصصی نمایندگان ملت و نوع ورود آنها از حوزه های انتخابیه شهرستانها به نوعی است که مردم در انتخاب بهترین ها دچار مشکل شده اند؟ و یا موضوع در جای دیگری قابل تأمل و تدقیق است؟

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین هدف طرح استانی شدن انتخابات، تفکیک رسیدگی به مشکلات از  دو جنبه ملی و محلی است،‌ تصریح کرد: ملی از منظر اینکه مشکلات در سطح کلان استان مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد و محلی از این دیدگاه که موضوعات مردم در سطح شهرستانها و محلات بصورت جزئی‌تر و با کیفیت‌تر مرتفع شود. درحال حاضر پرداختن به مسائل محلی به عهده شوراهاست، لذا کارکرد شوراها پس از اجرای طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌گردد و سوالی که مطرح می شود این است که آیا شوراهای امروزی زیرساخت‌های لازم برای تبدیل شدن به پارلمان های محلی را دارند یا خیر؟

شهاب با تاکید بر اینکه اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای ایرادات و معایب بسیاری است و لازم است برای این موارد راهکارهای قابل حل و مناسبی در نظر گرفته شود،‌ اظهار داشت: در این طرح موضوع اقلیت‌های مذهبی مصرّح در قانون اساسی و نمایندگان آنها و نحوه انتخاب آنها مورد غفلت واقع شده و از نظر قومی و محلی انتخاب ایشان دچار مشکل خواهد شد و یا با نگاهی اجمالی چرخه برگزاری انتخابات طولانی‌تر شده و شناخت ضمنی مردم از نامزدها کاهش می‌یابد و نوعی تبعیض در انتخاب نامزدها در سطح شهرستانها و استانها بوجود خواهد آمد.

وی در تشریح تبعیض ایجاد شده در نتیجه استانی شدن اتنتخابات مجلس گفت:  تبعیض از این منظر که ممکن است یک نامزد در یک شهرستان حداکثر آراء را داشته باشد لیکن در کل استان در رقابت با نامزد رقیب استانی حائز اکثریت آراء نگردد که به نوبه خود بی‌عدالتی به مردم آن شهرستان محسوب می‌شود؟

دبیرکل حزب بیداری اسلامی در پایان تاکید کرد: با توجه موارد فوق لازم است از یک سو زیرساخت‌های لازم برای پارلمان‌های محلی و شوراهای اسلامی شهر و روستا ایجاد و از سویی دیگر ایرادات وارده بر این طرح رفع شود تا بتوان به بهترین و کم نقص‌ترین قانون دست یابیم.

انتهای پیام/       

نظر شما