شناسهٔ خبر: 30647157 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

خطر مصرف غير اصولي داروهاي کاهش وزن

صاحب‌خبر -
خطر مصرف غير اصولي داروهاي کاهش وزن
خبرگزاري آريا - کارشناس مرکز اطلاع‌رساني داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکي شيراز با اشاره به افزايش تمايل به استفاده از دارو و مکمل‌ها و ديگر روش‌هاي کاهش وزن، نسبت به عوارض خطرناک برخي روش‌ها هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايسنا، فاطمه دستغيب در جمع خبرنگاران گفت: چاقي يک بيماري مزمن و همه گير محسوب مي‌شود که شيوع آن در سه رده سني بزرگسالان، نوجوانان و کودکان رو به افزايش است.
او ادامه داد: چاقي با افزايش قابل توجه مرگ و مير، افزايش خطر ابتلا به بسياري از بيماري‌ها نظير بيماري‌هاي متابوليک، قلب و عروق، سرطان، محدوديت‌هاي فيزيکي، بيماري‌هاي رواني و انزواي اجتماعي همراه است. از عوامل ايجاد چاقي در افراد، کم تحرکي، رژيم غذايي پرکالري، عادت‌هاي غذايي نامناسب، ژنتيک و در بانوان، بارداري، داروهاي هورموني و يائسگي است.
دستغيب افزود: شرايط پزشکي شامل کم کاري تيروئيد، سندرم کوشينگ، تنبلي تخمدان و کمبود هورمون رشد نيز باعث ايجاد چاقي مي‌شود؛ در کنار اين عوامل، مصرف برخي از داروها مانند داروهاي دسته ضد سايکوز، ضد افسردگيها، ضد صرع ها، داروهاي کاهنده قند خون، «بتابلاکرها» و کورتون‌ها، داراي عارضه چاقي هستند.
اين پزشک داروساز به درمان‌هايي که براي چاقي وجود دارد، اشاره و بهترين راه کاهش وزن را کم کردن کالري دريافتي به کمک رژيم غذايي و افزايش فعاليت عنوان کرد.
او ادامه داد: چندين نوع داروي مجاز و عمل جراحي براي کمک به کاهش وزن وجود دارد که افراد مي‌توانند زير نظر پزشک معالج استفاده کنند، اما اين درمان‌ها تنها براي افرادي است که با مشکلات شديد اضافه وزن مواجهند و قادر به از دست دادن وزن با رژيم غذايي و ورزش نيستند.
دستغيب با هشدار نسبت به اينکه بيماران بايد مراقب مصرف مکمل‌هاي رژيمي و بدون نسخه باشند، زيرا شواهد اندکي براي اثربخشي و ايمني اين فرآورده‌ها وجود دارد، افزود: علاوه بر اين، داروهاي کاهنده وزن، جايگزين رژيم و ورزش نيستند و تنها در کنار آنها استفاده مي‌شوند.
او اضافه کرد: بسياري از مکمل‌هاي قاچاق کاهنده وزن، داراي ترکيبات خطرناکي مانند «افدرين» و «سيبوترامين» هستند که به دليل عوارض جانبي مختلف و خطرناک، مانند سکته و خونريزي مغزي، از بازار دارويي جمع آوري شده است.
کارشناس مرکز اطلاع رساني داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکي شيراز گفته، اين مکمل‌ها ممکن است داراي داروهاي اعصاب مانند «فلوکستين» و «فني توئين» يا ادرار آورها مانند «فوروزمايد» يا هورمون‌ها مانند hCG باشند که هر يک مي‌تواند عوارض جانبي خطرناک و جبران ناپذيري داشته باشد؛ بايد بدانيم که استفاده از اين داروها در مکمل‌هاي کاهش وزن تاييد نشده و ممنوع است.
دستغيب از شهروندان درخواست کرد که براي کسب اطلاع در مورد مسائل دارويي و مکمل‌ها، با شماره تلفن‌هاي 190 يا 1490 تماس بگيرند.

برچسب‌ها:

نظر شما