شناسهٔ خبر: 30542983 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نهمین جشنواره ایل عرب خمسه در فارس برگزار شد

شیراز _ نهمین جشنواره ایل عرب خمسه در شهرستان خرامه برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه جمعه نماینده خرامه و سروستان در مجلس شورای اسلامی در نهمین جشنواره ایل عرب خمسه گفت:این جشنواره نمونه ای از وحدت ایل عشایر در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نمایش گذاشته ایم.

داریوش اسماعیلی به حضور پررنگ عشایر در انقلاب، جنگ تحمیلی و تمام صحنه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور اشاره کرد و افزود: وحدت میان عشایر عرب خمسه در دفاع از اهداف و ارزش‌های انقلاب و پیروی از مقام معظم رهبری همواره وجود داشته و ادامه دارد.

وی با اشاره به فعالیت ایل خمسه نیز اظهار کرد: ما در مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو فراکسیون عشایر فعالیت های خود را در خصوص اشتغال ایل عشایر در روستاها شروع کرده و هر لایحه ای یا طرحی اجرا می‌شود ایل عشایر به عنوان پرچم دار این انقلاب شکوهمند ایستاده است.

نماینده خرامه و سروستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص فرهنگ و سنت ایل خمسه تصریح کرد: ایل عرب خمسه باید فرهنگ و سنت های خود را حفظ کرده و حضور ایل عشایر  در شهر ها باعث نشود سنت، فرهنگ و زبان ایل خمسه از بین برود.

اسماعیلی ادامه داد: شغل ایل خمسه دامداری است و محصولات  حاصل شده از دام ها به شیراز و شهرستان های اطراف صادر می‌شود.

وی در مورد بودجه اشتغال عشایر، گفت : درسال گذشته یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال عشایر از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

در ادامه این جشنواره فرماندار شهرستان خرامه نیز گفت: هدف از  برای بر پایی این جشنواره شناخت سنت، فرهنگ و زبان ایل عرب خمسه است.

فرهاد جهان خواه افزود: در شهرستان خرامه 70 هزار نفر جمعیت دارد و 20 هزار نفر این شهر این عشایر عرب خمسه است.

وی تاکید کرد: بزرگ ترین مشکل در حال حاضر خشکسالی است که خیلی از شهروندان این شهر  به شهر های دیگر مهاجرت کرده اند و اشتغال در شهر های خرامه و روستاهای اطراف نسبت به گذشته کمتر شده است.

وی با اشاره تسهیلات اشتغال روستایی بیان کرد : 20 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای ایجاد اشتغال در روستا به شهرستان خرامه اختصاص داده شده و بالغ بر 700 طرح اشتغال زایی  در این شهر  انجام شده است و باز دهی خوبی در اجرای این طرح داشته ایم.

نظر شما