شناسهٔ خبر: 30537664 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دست‌نوشته‌های امیرکبیر در روسیه و لندن از چه حکایت دارد؟

نمایندگی مرکزی

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: امیرکبیر ساختار آموزشی کشور را متحول کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی اکبر کریمی در آیین بزرگداشت 167اُمین سالروز شهات میرزاتقی خان امیرکبیر در خصوص اقدامات وی، اظهار کرد: بارزترین ویژگی شخصیتی امیرکبیر روشنفکری در عین دینداری بود، وی به عنوان یک سیاستمدار خدمات خوبی را ارائه داد اگر چه بسیاری از افراد خدمات امیرکبیر را به دوره سه ساله صدارت این شخص ارتباط می‌دهند.

وی افزود: خدمات ارزنده امیرکبیر به ایران در طی سال‌های عمرش بسیار گسترده و متنوع است، خدماتی که وی در تنظیم و انتقال معاهده روم و رفع اختلافات با دولت عثمانی به صورت معاهده انجام داد در تاریخ به یادگار مانده است. اراکی‌ها و همشهری‌های امیرکبیر در حق این بزرگوار جفا کرده‌اند چراکه آنچنان که باید و شاید حق این شخص را ادا نکرده‌اند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقدامات امیرکبیر در هزاوه و اراک سال‌های سال مغفول ماند؛ در حال حاضر خانه امیرکبیر در هزاوه ساخته شده و امروز گردشگران زیادی را جذب کرده است.

کریمی بیان کرد: اولین و مهمترین اقدام امیرکبیر ایجاد یک قدرت دفاعی مقتدر برای کشور بود، وی اعتقاد داشت که باید سیستمی مقتدر و مجهز به تجهیزات روز داشت؛ امروز قوای نظامی ما نیز این مسیر را طی کرده و  اقتدار و امنیتی که در کشور ایجاد شده در ادامه همان مسیر است.

وی با اشاره به توسعه علم، گفت: توسعه علم نیاز جدی همیشه تاریخ بوده و هست، امیرکبیر بانی توسعه علم شد و ساختار آموزش کشور را متحول کرد، اگرچه عمر وی به بهره‌برداری دارالفنون کفاف نداد، اما با ساخته شدن آن خدمات خوبی به کشور ارائه شد و امروز توسعه علم یکی از نیازهای اساسی کشور است.

کریمی در خصوص مبارزه با فساد، بیان کرد: مردم و جامعه امروز از فاسد رنج می‌برند، یکی از ویژگی‌های شخصیتی امیرکبیر مبارزه جدی با فساد اعم از رشوه‌خواری و رانت‌خواری شاهزادگان درباری بود و نیاز امروز ما نیز مبارزه با فساد و رانت‌خواری است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز جامعه ما به خرافات دچار شده است، گفت:  امیرکبیر تلاش زیادی برای مقابله با خرافات و فرق مذهبی خودساخته موجود در کشور انجام داد و در این راستا خدمت شایسته‌ای به دین اسلام در خصوص نابودی خرافات انجام داد.

کریمی ادامه داد: نقش موثر در توسعه بهداشت و سلامت و توسعه صنعت بومی از دیگر اقدامات امیرکبیر بود که امروز نیز جامعه به آنها نیاز دارد. اعتقاد به صنعت‌گران داخلی و قراردادن امکانات در اخیتار آنها امروز از نیازهای جامعه است چراکه آنها می‌توانند نیازهای جامعه را برطرف کنند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مظلومیت امیرکبیر در شهادت، گفت: یکی از نمادهای مظلومیت امیرکبیر این است که بسیاری از ما که همشهری او هستیم، نمی‌دانیم این شخصیت در کجا دفن شده در حالی که مقبره امیرکبیر در صحن سیدالشهدا در کربلا قرار دارد.

رییس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: امیرکبیر راه توسعه را شروع کرد، اما اجازه ندادند که این مسیر به دست وی به سرانجام برسد.

به گزارش ایسنا، سید مهدی مقدسی در آیین بزرگداشت 167اُمین سالروز شهادت امیرکبیر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه امیرکبیر در سه سال صدارت خود بنیان امور ارزشمندی را گذاشت که در تاریخ کشور ماندگار شد؛ تاسیس دارالفنون، توجه به ارتقای علمی، اصلاح ساختار اداری، تقویت صنعت خاصه صنایع دستی، ساماندهی امور کشوری را می توان از جمله اقدامات ماندگار میرزا تقی‌خان امیرکبیر دانست.

وی با بیان اینکه افراد تنگ‌نظر و دچار جمود فکری اجازه این حضور ارزشمند و اثربخش را ندادند، گفت: اصلاحاتی که در ژاپن همزمان با صدارت امیرکبیر آغاز شد، توانست این کشور را دچار تحولات بنیادین کرد، اما در ایران افرادی که دنبال منافع شخصی خود بودند مانع خدمات و نگاه‌های بلندنظرانه به امور یکی از فرزندان این سرزمین شدند، امیرکبیر عشق ایران را در دل خود داشت و برای نجات ایران همت کرد.

مقدسی تصریح کرد: اگر افراد تنگ‌نظر اجازه داده‌ بودند که امیرکبیر به راه و اقدامات موثر خود ادامه دهد قطعا امروز کشور وضعیت بهتری داشت، امیرکبیر راه توسعه را شروع کرد، اما اجازه ندادند که این مسیر به دست وی به سرانجام برسد.

وی با اشاره به وجود برخی اسناد و دست‌نوشته‌های امیرکبیردر مرکز اسناد مسکو در روسیه و لندن، افزود: اگر می‌خواهیم به عظمت شخصیت امیرکبیر دست یابیم باید به این دست‌نوشته‌های مراجعه کرد که با اقتدار و سخاوت از حقوق مردم در مکاتبات و مراودات خود با دولت‌های خارجی دفاع می‌کرد و این نشان از شخصیت میهن‌پرستانه امیرکیبر است که مسیر توسعه همه‌جانبه را در پیش گرفت.

نماینده مردم اراک‌، خنداب و کمیجان با بیان اینکه اگر امروز امیرکبیر زنده بود، افراد بسیاری تاب تحمل او را نداشتند، گفت: افرادی که با رفتار پوپولیستی کشور را دچار مشکل می‌کنند و مانعی در مسیر تجلیل از بزرگان این سرزمین هستند، باید امیرکبیر را الگوی خود قرار دهند چراکه وی با بلندنظری مسیری را انتخاب کرد که اقدامات سه ساله آن در تاریخ ایران ماندگار شد.
انتهای پیام

نظر شما