شناسهٔ خبر: 30529383 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امیرکبیر الگوی تمام نمای خدمتگذاری صادقانه است

اراک - ایرنا - رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی گفت: امیرکبیر الگوی تمام نمای خدمتگذاری صادقانه و سازندگی متعهدانه است و مسئولان باید اندیشه و منش وی را چراغ راه خود قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سید «مهدی مقدسی» عصر پنجشنبه در آیین گرامیداشت سالروز شهادت «میرزا تقی خان امیرکبیر» در دانشکده فنی و حرفه ای استان مرکزی در اراک، افزود: امیرکبیر در طول عمر صدراعظمی خود اقدامات بسیار ارزشمندی در ساختار حکومتی قاجار انجام داد و کشور ایران را در کوتاهترین زمان ممکن به مسیر توسعه رساند.
وی ادامه داد: فسادها، کفایت نداشتن مدیران، رشوه خواری زمامداران به ویژه فرمانداران شهرهای مختلف یکی از معضلات و مشکلات کشور ایران در زمان قاجار بود و امیرکبیر توانست با درایت و تیزهوشی و استفاده از نیروهای کارآمد با همه آن ها مبارزه کند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تاسیس دارالفنون، راه اندازی روزنامه وقایع اتفاقیه، اصلاح دستگاه قضایی کشور و سازماندهی ارتش از مهمترین اقدامات امیرکبیر در ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور بود.
مقدسی افزود: جسارت و مقاومت این مرد بزرگ در مقابل ناصرالدین شاه و مهد علیا (مادر شاه) به کام بسیاری از زمامداران مستبد حکومت قاجار شیرین نیامد و آنان با توطئه های میرزا آقا خان نوری و مهد علیا زمینه شهادت ایشان را فراهم کردند.
وی ادامه داد: اگر امیرکبیر امروز هم در کشور ایران بود باز هم افرادی که منافع شخصی خود را به منابع ملی ترجیح می دهند مقابل وی می ایستادند واین مهم باید مدنظر کسانی باشد که دلسوزانه قلبشان برای نظام اسلامی می تپد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آیت الله «هاشمی رفسنجانی» نیز یکی از سازندگان بنام کشور در دوران تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی است که برخی افراد با رویکردها و اندیشه های پوپولیستی دستاوردها و عملکرد این مردم بزرگ را نادیده گرفته و نسبت به ایشان بی احترامی می کنند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: روشنفکری در عین دینداری از بارزترین نکات شخصیتی امیرکبیر بود.
«علی اکبر کریمی» افزود: ایجاد قدرت دفاعی مقتدر برای کشور ، توسعه علمی با تاسیس دارالفنون، جدیت در مبارزه با مظاهر مختلف فساد، مبارزه با خرافات و ترویج خرافه ، نقش موثر در توسعه بهداشت و سالامت و توسعه صنعت بومی از جمله اقدامات امیرکبیر بود که امروز نیز جامعه به آن ها نیاز جدی دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مرکزی نیز گفت: گفتمان مدیریتی امیر کبیر در زمان صدارتش توانست جانی دوباره در سامان بخشی به ظرفیت ها و باروری داشته های کشور باشد و شعله های مسیر تمدن مدرن را در ایران روشن کرد.
سید «علیرضا مصطفوی» افزود: اصلاحات بزرگ امیر کبیر در شاخه های عمومی، نظامی، اشاعه عدالت، اخلاق مدنی و شهروندی، اصلاح امور شهری، نشر دانش و فرهنگ نوین، رونق ساختارهای صنعت و کشاورزی، مفاهیم جدید تجارت، گسترش وزارت خارجه، مبارزه با فرقه های نوظهور به عنوان فصلی آموزنده و درخشان در تاریخ ایران مقابل دیدگان ما به عنوان فرزندان امروز ایران است.
وی ادامه داد: امیرکبیر در صدارت کوتاه 36 ماهه در دربار قاجار توانست نمونه اصلاحات مترقی، پاکدستی، تکیه بر داشته های داخلی برای رشد و بالندگی را فراهم کند که این مهم می تواند هر کشوری را در مسیر توسعه و بالندگی قرار دهد.
میرزا محمدتقی خان امیرکبیر فرزند کربلایی قربان بیگ فراهانی در سال 1222 هجری قمری در هزاوه فراهان از توابع شهرستان اراک (سلطان آباد پیشین) متولد شد.
وی به خاطر هوش و استعداد کم‌نظیرش از همان دوران نوجوانی مورد توجه میرزابزرگ و سپس قائم‌مقام فراهانی قرار گرفت و به ترتیب به سمت منشی‌گری آن دو دست یافت و به سرعت مورد توجه قائم‌مقام و عباس میرزا نایب‌السلطنه قرار گرفت.
مهمترین ماموریت های سیاسی امیرنظام در دوران سلطنت محمد شاه ریاست نمایندگی دولت ایران در کمیسیون صلح ارزنة‌الروم بود که به عنوان «وکیل تام الاختیار» ایران در ماه صفر 1259 آغاز شد و با وجود تمام مشکلاتی که به وجود آمد پس‌ از چهار سال که از اقامت امیرکبیر در عثمانی سپری می‌شد قرارداد صلح مطلوبی با عثمانی به امضا رسید.
تاسیس دارالفنون از مهمترین اقدامات امیرکبیر بود که بر اساس آن پس از سالها انقلاب شگفتی در زمینه علم و پژوهش ایران زمین اتفاق افتاد.
تلاش های اصلاحگرانه امیرکبیر مدتی طولانی تداوم نیافت و در حالی که سیاست خارجی مستقل امیرکبیر و تلاش های جدی او برای قطع نفوذ و دخالت روس و انگلیس می‌رفت تا طلیعه آغاز عصر نوینی در کشور شود.
توطئه‌های نمایندگان سیاسی این دو کشور و همگامی بدخواهان پیدا و پنهان داخلی امیرکبیر با سیاست بیگانگان به‌ تدریج موجبات رنجش و سپس نومیدی و خشم ناصرالدین شاه را از او فراهم آورده از صدارت اعظمی و دیگر مشاغل اداری و نظامی‌اش معزول کرده و به شهر کاشان تبعید کرد.
بدین ترتیب با دسیسه بیگانگان و همدستی و خیانت گروهی از عوامل اثرگذار داخلی، ناصرالدین شاه، حاجی علی مراغه ای (حاجب الدوله) را مأمور قتل امیرکبیر کرد.
امیرکبیر در محرم 1268 از مقام صدارت اعظمی عزل شد و در شب شنبه 18 ربیع‌الاول 1268 توسط حاجب‌الدوله در حمام فین کاشان به قتل رسید.
3017/6013/

نظر شما