شناسهٔ خبر: 30181123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عقیم سازی بزرگ‌ترین آفت انار در ساوه

محققان مرکز تحقیقات انار ساوه به توانایی عقیم سازی بزرگ‌ترین آفت محصول انار دست یافتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز اراک؛  معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه گفت: محققان مرکز تحقیقات انار ساوه  توانستند با پرتو دهی، حشرهکرم گلوگاه  که بزرگ‌ ترین آفت محصول انار است را را عقیم کرده و مانع از تولید نسل بعدی شوند.

خلیلی افزود: کرم گلوگاه بزرگ‌ترین آفت محصول انار در شهرستان ساوه است که تاکنون سم یا ماده شیمیایی برای از بین بردن آن تهیه نشده است و هرسال ۱۰ تا ۲۵ درصد محصول انار استان را نابود می کند.

وی  با اشاره به بی ضرر بودن این روش مبارزه با آفات، ضافه کرد: در  این روش چون بر خود حشره پرتودهی می‌شود اثر منفی در ارگانیک بودن انار ساوه نمی‌گذارد.

معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه گفت: برای به‌کارگیری این روش در سطح وسیع باغات، نیاز به تائید نهایی نتایج در وزارتخانه و تأمین بودجه برای اجرای طرح پایلوت در سال‌های آینده هستیم.

خلیلی به باغداران توصیه کرد:  باغداران برای معدوم‌سازی اصولی انارهای آلوده به کرم گلوگاه، انارهای خراب‌شده را حداقل در زیر لایه‌ای باضخامت ۱۵ سانتی‌متر خاک مدفون  یا به خوراک دام برسانند تا کرم‌های گلوگاه تبدیل به حشره نشده و تولیدمثل  نکنند و از طغیان این آفت در سال‌های بعد که میزان محصول بیشتر می‌شود محفوظ بمانند.

آفت کرم گلوگاه، کرمی به طول حدود ۲۱ میلی‌متر است که فصل زمستان را داخل میوه‌های آفت‌زده باقیمانده از فصل قبل درروی و زیر درختان سپری می‌کنند، این کرم پس از گذران دوران شفیرگی در فروردین ظاهرشده و اردیبهشت‌ماه که مصادف با ظهور گله‌ای انار است پروانه آن‌ها به پرواز درمی‌آیند و بر روی تاج انار تخم‌ریزی می‌کنند و لارو آن به داخل نفوذ و از دانه‌های انار تغذیه می‌کند.

مرکز تحقیقات انار ساوه یکی از مراکز تحقیقاتی ملی کشاورزی است که توانسته خدمات شایانی را به باغداران و کارشناسان در سراسر کشور ارائه دهد.

سطح باغات انار استان ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار است که ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار آن در شهرستان ساوه است و ۴۰۰ هکتار نیز در شهرهای محلات دلیجان و تفرش است.

 سطح زیر کشت انار در کشور ۸۹ هزار هکتار است که متوسط عملکرد تولید انار در کشور ۱۳ تن در هکتار است.

نظر شما