شناسهٔ خبر: 30080101 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نائب رئیس اتاق بازرگانی سنندج:

سیر نزولی صادرات، مرز رسمی باشماق را تهدید می کند

هلاکو گفت: اگر مشکلات مرزی برطرف نگردد شاهد سیر نزولی صادرات در مرز رسمی باشماق خواهیم بود و تبعات اقتصادی این مبحث علاوه بر کردستانی ها همه ایرانیان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از سنندج به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج, محمد هلاکو پیش از ظهر امروز در نشست کمیته پایش تجارت خارجی که در محل اتاق بازرگانی سنندج برگزار شد اظهار کرد: اکثر کالاهای صادراتی مرز باشماق خصوصا کالاهای فسادپذیر، سیر نزولی دارد و صادرات از طریق مرزهای دیگر صورت می‌گیرد.

 

نایب رئیس اتاق سنندج عنوان کرد: دلیل این مسئله کم هزینه بودن، آسان کاری و کم بودن زمان ترخیص کالا در مرز های دیگر می باشد که مسلما بازرگان جهت ترخیص کالای خود به سوی مرزهای با این شرایط سوق پیدا می کند.

 

وی ادامه داد: در خصوص حل مشکلات زیرساختی مرز باشماق مریوان مکررا در جلسات متعدد صحبت شده اما متاسفانه هیچ انگیزه و اراده ای برای حل این مشکلات وجود ندارد به این صورت باید انتظار کم شدن صادرات از مرز باشماق را داشته باشیم.

 

هلاکو گفت: در نشست با استاندار سلیمانیه و مدیران اجرایی منطقه اقلیم کردستان پیشنهاداتی مطرح شد که مورد تاکید و موافقت آنان شد که به صورت تفاهم نامه به امضا رسید.

 

این مقام مسئول همچنین افزود: یکی از این پیشنهادات این بود که در مبادی ورودی مرزی از کارت شناسایی اتاق‌های بازرگانی دو طرف جهت عبور و مرور فعالین اقتصادی به عنوان VIP در محوطه مرز باشماق و طرف استفاده گردد.

 

نایب رئیس اتاق سنندج با اشاره به برگشت برخی از کالاهای صادراتی از سوی طرف عراقی عنوان کرد: این اقدام بعضاً سلیقه‌ای بوده خصوصاً مواد خوراکی درخواست همکاری و تسهیل را از ادارات گمرک استاندارد و معاونت غذا و دارو را داشتند.

 

هلاکو اضافه کرد: در این خصوص پیشنهاد گردید که نسبت به ساخت(قرنطینه استاندارد،بهداشت) در نقطه صفر مرزی از سوی دو طرف اقدام شود تا در انجا مشترکا کالا را بازرسی و از برگشت آن جلوگیری شود. 

 

وی از حضور مدیرکل گمرک جمهوری سلامی ایران که از سوی اتاق  دعوت شده به زودی جهت بازدید از مرز باشماق مریوان خبر داد و خاطر نشان کرد: این دیدار به واسطه برگزاری نشست با بازرگانان و فعالان اقتصادی استان و رفع و چاره اندیشی مشکلات این حوزه پیش بینی شده است.

نظر شما