شناسهٔ خبر: 30079289 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سید عدنان در گفتگو با آنا:

توافق جامع یمن در دو ماه آینده به دست می‌آید

عضو شورای روابط خارجی انصارالله یمن گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم ظرف دو ماه آینده درصورت ادامه یافتن مذاکرات بتوان به یک توافق جامع دست یافت.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: مدت توافق آتش‌بس میان طرف‌های یمنی در استکهلم سوئد 24 ساعت طول نکشید و ائتلاف متجاوز سعودی به بمباران برخی مواضع در شهر الحدیده اقدام کرد. شاهدان عینی شب گذشته از وقوع چهار انفجار در نقاط مختلف «الحدیده» خبر دادند و متجاوزان سعودی با بالگردهای نظامی و جنگنده‌های خود چندین بار حریم هوایی این شهر را نقض و به بمباران چندین نقطه اقدام کردند. مواردی که نقض آشکار توافق آتش‌بس استکهلم میان طرف‌های یمنی به‌شمار می‌رود.

از سوی دیگر «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که نیروی مسلح و کمیته‌های مردمی با وجود نقض آتش‌بس از سوی دشمن متجاوز، خود را به پایبندی به توافق در «الحدیده» ملزم می‌دانند و تأکید کرد که دشمن سعودی قصد دارد از تأخیر سازمان ملل متحد در اعزام نیروهای ناظر خود به «الحدیده» سوءاستفاده کند.

به نظر می‌آید رهبران ائتلاف عربی به رهبری عربستان تازه متوجه شده‌اند که در نشست استکهلم سوئد چه امتیازاتی را به جنبش انصارالله و نیروهای مقاومت یمن داده‌اند و اکنون قصد دارند بدون توجه به تأثیر فشارهای بین‌المللی تفسیرهای خودساخته از مذاکرات ارائه کنند و به اصطلاح، میز بازی را بر هم بزنند. 

«سید عدنان» عضو شورای روابط خارجی انصارالله یمن در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، گفت: «آتش‌بسی که در الحدیده رخ داد و شامل برخی مناطق ازجمله تعز نیز شد، توافق خوبی بود ولی ما معتقدیم که در اول راه مذاکرات و مشاوره‌ها قرار داریم و باید توافق‌های دیگری رخ دهد تا شاهد توطئه‌هایی همچون تجزیه یمن یا بمباران مناطق مختلف این کشور نباشیم».

وی افزود: «طبعاً آمریکا در رأس توطئه علیه یمن قرار دارد. آنها هستند که سعودی‌ها را به انجام حملات مداوم و بمباران صنعا، تعز، الحدیده و ... تحریک می‌کنند و توطئه آمریکایی-سعودی است که می‌خواهند ملت یمن در درد و رنج باشند و کمک‌های انسانی به‌دست‌شان نرسد».

به گزارش آنا، هم‌زمان با تداوم سیاست‌های خرابکارانه عربستان در منطقه و ادامه جنگ یمن، برخی کشورهای اروپایی  اعلام کردند که قصد دارند در قراردادهای فروش سلاح به عربستان تجدید نظر کنند. «اشتفان زایبرت»، سخنگوی دولت آلمان دراین‌باره گفت که این کشور نه‌تنها هیچ سلاحی به عربستان صادر نمی‌‌کند، بلکه مجوزهای قبلی صدور سلاح به عربستان را نیز لغو می‌کند. آنها در حالی چنین تصمیمی اتخاذ کرده‌اند که آلمان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای وارد کننده سلاح در غرب آسیا به‌شمار می‌رود.

عضو شورای روابط خارجی انصارالله یمن دراین‌باره تأکید کرد: «فروش سلاح به دشمنان یمن راهکار دیگری است که آمریکا و غرب در پیش گرفته‌اند تا به‌این‌وسیله مانع از پایان یافتن جنگ و عقب‌نشینی نیروهای متجاوز شوند. بروز درگیری و تنش در منطقه و اختلاف‌افکنی میان کشورهای خاورمیانه به‌سود آمریکاست و آنها نمی‌خواهند در این منطقه صلح و ثبات برقرار شود».

وی تأکید کرد: «متأسفانه آمریکایی‌ها باعث شدند تا جنگ یمن چهار سال به‌طور انجامد. ما خواهان پایان خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس بوده و هستیم ولی این متجاوزان سعودی هستند که هر بار با هدف قرار دادن منطقه‌ای از یمن ما را به دفاع از سرزمین خودمان وامی‌دارند. به‌طور مشخص آنها هیچ تمایلی به برقراری ثبات و آتش‌بس در یمن ندارند و تنها ادعا می‌کنند که خواهان صلح هستند. ما خواهان این هستیم که همه طرف‌ها به توافق آتش‌بس پایبند باشند و این توافق یک‌جانبه نباشد. آنها باید به تجاوزات خود علیه ملت یمن خاتمه دهند، جنگ‌افروزی نکنند، آمریکا و عربستان و همچنین غرب مسئولیت جنایات خود را در یمن بپذیرند و مجامع جهانی، متجاوزان به یمن را که باعث به‌وجودآمدن این اوضاع اسفناک شده‌اند، محاکمه کنند».

تبادل اسیران، بُعد دیگری از چالش میان طرف‌های یمنی است که باعث شده تا مذاکراتشان در زمان‌های مختلف به بن‌بست بخورد و در مذاکرات استکهلم سوئد نیز مناقشه بر سر این بند باعث شد تا توافق میان دو طرف توافقی جامع نباشد. 

در آخرین تحول در این زمینه،  روز گذشته «مارتین گریفیت»، فرستاده سازمان ملل متحد به یمن چهارمین سند مذاکرات سوئد را که درباره تبادل اسیران، زندانیان و مفقودی‌ها و شیوه اجرای آن بود منتشر کرد. این اسناد شامل چهار اصل و 12 بند اجرایی بود که به شرح زیر است:

- برای آزادی اسیران، زندانی‌ها، بازداشت‌شدگان، ربوده‌شدگان و کسانی که به اجبار پنهان شده‌اند بی هیچ قید‌وشرطی و برای حل کامل مشکل توافق شد.

- همه طرف‌ها ازجمله ائتلاف عربی موظف‌اند اسیران، زندانی‌ها، بازداشت‌شدگان، ربوده‌شدگان و کسانی را که به‌اجبار پنهان شده‌اند چه از ملت یمن باشند و چه از ائتلاف عربی آزاد کنند. 

- هیچ‌یک از طرف‌ها نباید از آزادی اسیران، زندانی‌ها، بازداشت‌شدگان، ربوده‌شدگان و کسانی که به‌اجبار پنهان شده‌اند خودداری کنند.

- طرف‌های توافق نباید در آزادی اسیران، زندانی‌ها، بازداشت‌شدگان، ربوده‌شدگان و کسانی که به‌اجبار پنهان شده‌اند فرق بگذارند.

- اگر پس‌ از انجام تبادل، یکی از اسیران، زندانی‌ها، بازداشت‌شدگان، ربوده‌شدگان و کسانی که به‌اجبار پنهان شده‌اند هنوز نزد اطراف توافق باشند ملزم به آزادی فوری‌ آنها بدون هیچ قید و شرطی هستند.

«سید عدنان»، عضو ارشد انصارالله یمن درباره موضوع تبادل اسیران گفت: «تبادل اسیران ازجمله موضوعاتی است که با چالش‌های عمده مواجه شده است و باید مذاکرات بیشتری بر سر آن انجام شود تا بتوان به یک توافق دست یافت. ما پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک تا دو ماه آینده درصورت ادامه یافتن مذاکرات بتوان به یک توافق جامع دست یافت تا اسیران یمنی به کشورشان بازگردند».

وی تأکید کرد: انصارالله یمن آمادگی دارد تا درصورت توافق اسیران ائتلاف سعودی را آزاد کند.

وی درباره دیگر بندهای این توافق ازجمله بند مربوط به واگذاری نظارت «الحدیده» به سازمان ملل متحد گفت: «احتمالاً طرف مقابل در ائتلاف عربی بندهای توافق را به‌درستی نخوانده‌اند؛ در این توافق به‌طور شفاف بیان شده است که الحدیده باید به مقام‌های محلی تحویل داده شود و حوثی‌ها مدیریت آنجا را طبق گذشته برعهده داشته باشند. همچنین قرار شد سازمان ملل متحد نقش حمایتی داشته باشند». 

«سید عدنان» افزود: «در پیش‌نویس توافق قبلی ذکر شده بود که مدیریت الحدیده را طرف‌هایی برعهده بگیرند که پیش از 2014 آن را اداره می‌کردند، اما هیأت مذاکره‌کننده یمن به‌صراحت با آن مخالفت کرد و موضوع از دستور کار خارج شد».

انتهای پیام/4033/پ

نظر شما