شناسهٔ خبر: 30040459 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات يمن در آستانه اجراي آتش بس در الحديده؛ تشديد درگيري ها در الحديده و ادامه حملات متجاوزان سعودي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- در حالي که قرار است آتش بس در الحديده يمن از بامداد سه شنبه اجرا مي شود، درگيري‌هاي شديد در الحديده و حملات متجاوزان سعودي به مناطق مختلف يمن ادامه دارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نيروهاي يمني و عناصر وابسته به ائتلاف سعودي-اماراتي در آستانه اجرايي شدن توافق آتش‌بس به شدت در «الحديده» درگير شده‌اند.
به نوشته خبرگزاري آناتولي، شاهدان محلي گفته‌اند که صداي انفجارها مناطق جنوبي الحديده را مي‌لرزاند و بيم آن مي‌رود تا درگيري‌ها به مناطق مسکوني سرايت کند.
«کمال عبدالغني» از ساکنان منطقه «7 ژوئن» در جنوب شهر الحديده به آناتولي گفته است که از شدت صداي انفجارها، پنجره‌ها را باز نگه داشته تا شيشه‌هاي آن نشکند. به گفته‌ي او درگيري‌ها از ساعت 10 شب گذشته آغاز و براي ساعاتي در صبح امروز متوقف شد و دوباره از سر گرفته شده است.
امروز خبري از جنگنده‌ها و بمباران هوايي نبود و نيروهاي يمني و عناصر وابسته به ائتلاف سعودي-اماراتي با سلاح‌هاي نيمه سنگين و توپخانه به شدت مواضع يکديگر را گلوله‌باران کردند.
به گزارش شبکه المسيره، عناصر ائتلاف سعودي به وسيله توپخانه مناطق مسکوني جنوب الحديده را گلوله‌باران کردند که موجب زخمي شدن چهار نفر از جمله يک کودک شد. يک گلوله خمپاره نيز به يک کارخانه مواد غذايي برخورد کرد که موجب آتش گرفتن اين کارخانه شد.

ادامه حملات متجاوزان به استان‌هاي يمن
سخنگوي ارتش يمن گفت: در حملات متجاوزان نظامي سعودي به يمن 5 تن شهيد و شمارديگري از جمله چند کودک را مجروح شدند.
سخنگوي ارتش يمن با تاکيد بر اينکه تجاوزان نظامي سعوديها به يمن همچنان ادامه دارد، گفت جنگنده هاي اين رژيم با بمباران مناطقي در يمن ، 5 يمني را شهيد و شمارديگري از جمله چند کودک را مجروح کردند. همزمان با اين حملات، متجاوزان در منطقه المخا نيز فراخوان جذب نيروي مزدور براي اجراي دور جديدي از حمله نظامي خود به ساحل غربي يمن را اغاز کرده اند. به گفته سخنگوي ارتش يمن اين فراخوان، نيت متجاوزان را براي گسترش حملات به يمن و به دست اوردن پيروزي هايي، پيش از ورود ناظران بين المللي به يمن نشان مي دهد.
شبکه تلويزيوني المسيره گزارش داد: در البيضاء جنگنده ‌هاي متجاوز، يک کاميون را هدف قرار دادند که در اثر آن دو کودک شهيد و يک نفر (پدر کودکان) زخمي شد. اين جنايت در منطقه حريه در شهرستان السواديه رخ داد.
در استان ذمار، منطقه قاع الحقل دو بار بمباران شد.
از الجوف خبر مي ‌رسد که منطقه رحوب در شهرستان برط العنان چهار بار بمباران شده است. منطقه جبل آل صلاح هم ده بار هدف حمله قرار گرفت.
در صعده مناطق رازح و شدا بمباران شد و با توپخانه و موشک هدف حمله قرار گرفت.
در حملات توپخانه اي به منطقه الحالي در استان الحديده چهار شهروند يمني زخمي شدند که حال يکي از آنها (کودک) وخيم گزارش شده است.
يک روستا هم در منطقه کيلومتر 16 گلوله باران شد. در اين هجوم يک گارگاه آتش گرفت. منطقه کيلومتر 7 هم در استان الحديده مورد تعرض قرار گرفت.
در همين حال جنگنده هاي متجاوزان سعودي-آمريکايي چند منطقه را در اين استان بمباران کردند.
متجاوزان با اين اقدامات نشان دادند که به آتش بس احترام نمي گذارند و همچنان قصد دارند آتش بس را نقض کنند
بر اساس اين گزارش، ستاد تبليغات جنگ تصاويري منتشر کرد که نشان مي‌دهد رزمندگان يمني در استان الجوف با تله گذاري کنار جاده در مسير مزدوران سعودي تعدادي از آن‌ها را به هلاکت مي ‌رسانند و شماري را نيز زخمي مي ‌کنند.

کشته شدن چند نظامي سعودي در نجران
منابع يمني از هلاکت چند نظامي رژيم سعودي در عمليات نيروهاي ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن خبر دادند.
شماري از نظاميان سعودي در عمليات ضربتي نيروهاي ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن عليه مواضع ارتش سعودي در نجران کشته و زخمي شدند.
بر اساس گزارش المسيره،‌يک منبع نظامي يمني گفت نيروهاي ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن، موضع نظامي الحماد سعودي را در نجران هدف قرار دادند که به کشته و زخمي شدن شماري از نظاميان متجاوز منجر شد.
نيروهاي يمني همچنين توانستند انواع سلاح‌ها را از اين پايگاه سعودي به غنيمت ببرند.
در عسير هم شماري از مزدوران ارتش سعودي در پي عمليات شکست خورده در شرق الخوبه به هلاکت رسيدند و بقيه پا به فرار گذاشتند.

واکنش يمن به ادعاي تحويل بندر الحديده
`عبدالملک العجري` عضو هيات دولت نجات ملي يمن در مذاکرات سوئد شايعه تسليم بندر الحديده به دولت مستعفي را بي اساس خواند و گفت: اين ادعا، تبليغ دشمن براي جبران شکست هاي ميداني و سياسي خود است.
`العجري` امروز افزود: بندهاي توافق نامه واضح و روشن است و هرگز شامل تحويل دادن بنادر آن طوري که دشمن و مزدوران آن ادعا مي کنند نيست، بلکه براي تغيير وضعيت و کاهش رنج يمني ها است .
وي ادامه داد، بندهاي قرارداد، شامل عقب نشيني متجاوزان و مزدوران مورد حمايت دولت مستعفي از اطراف شهر الحديده به خارج آن است و بر اساس اين توافق، مقامات کنوني مسئول اداره اوضاع امنيتي وامور شهري الحديده هستند.

آتش بس در الحديده يمن از بامداد سه شنبه اجرا مي شود
يک مسئول سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد آتش بس در بندر راهبردي الحديده يمن روز سه شنبه به اجرا درمي آيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه  اين در حالي است که طي چند روز اخير به رغم توافقي که پنجشنبه گذشته مبني بر اجراي فوري آتش بس در يمن در سوئد حاصل شد، درگيري ها در اين شهر همچنان ادامه دارد.
اين مسئول سازمان ملل در پاسخ به سوالي درباره اخبار منتشر شده درخصوص اجراي اين آتش بس از بامداد سه شنبه گفت: « بله، (اين خبر) درست است.»
­وي دلايل « عملياتي » را در توضيح انتخاب اين تاريخ، بيان کرد.
خالد اليماني، وزير امور خارجه دولت مستعفي يمن شامگاه يکشنبه در بيانيه اي در شبکه تلويزيوني رسمي يمن اعلام کرده بود اين آتش بس از بامداد سه شنبه به اجرا در خواهد آمد.
طبق توافق امضاء شده ميان هيأت عازم از صنعاء و هيأت عازم از رياض به مذاکرات استکلهم سوئد در روز پنج‌شنبه هفته گذشته، آتش‌بس در شهر الحديده و بنادر الحديده ، الصليف و رأس عيسي از بامداد فردا (سه‌شنبه) بايد آغاز شود و دو طرف نيروها و تجهيزات خود را از اين مناطق بيرون ببرند.
سازمان ملل ناظر بر اين آتش‌بس خواهد بود و قرار است کميته مخصوص عقب‌نشيني نيروها، روند التزام طرفين به آتش‌بس را به صورت هفتگي در اختيار دبيرکل سازمان ملل قرار دهد و او هم به شوراي امنيت گزارش دهد.

وزير خارجه دولت منصور هادي: مخالف استقرار دائم نيروهاي سازمان ملل در الحديده هستيم
وزير امور خارجه دولت عبدربه منصور هادي رئيس جمهور مستعفي و فراري يمن، بر مخالفت با استقرار نيروهاي سازمان ملل در الحديده تاکيد کرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، خالد اليماني در يک مصاحبه تلويزيوني تاکيد کرد ماموريت ژنرال هلندي و هيئت او در الحديده، نظارتي است و ماموريتي براي استقرار نيرو در الحديده ندارند.
اليماني افزود: ما در مذاکرات سوئد تاکيد داشتيم دولت يمن در هيچ شرايطي نمي تواند حضور دائم نيروهاي سازمان ملل يا هر نوع نيروي حافظ صلح را بپذيرد. اين مسئله در قوانين بين المللي بسيار اهميت دارد. يمني ها به سازمان ملل درباره هر نوع حضوري که مطابق قوانين بين المللي و حاکميت ملي يمن نباشد، هشدار مي دهند. اگر از قبل موافقت دولت يمن را به دست نياورند با اين نيروها مانند نيروهاي متجاوز و نامطلوب برخورد خواهيم کرد.
وي خاطر نشان کرد: کميته مشترک نظامي پس از آغاز اجراي آتش بس، بر ديگر بندهاي اجراي توافقنامه نظارت خواهد کرد. اين کميته بر عقب نشيني از بنادر و عقب نشيني از شهرها نظارت خواهد کرد. تاکيد مي کنم که اين توافقنامه، موفقيت ويژه اي براي ديپلماسي يمن است.

نظر شما