شناسهٔ خبر: 30032046 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تجلیل ازپژوهشگران، اهرمی برای تشویق ادامه فعالیت آنها است

تهران – ایرنا - رئیس مرکز مطالعات راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برپایی دوسالانه هفته پژوهش را فرصت مغتنمی برای ارزیابی و بازخوانی فعالیت‌ها و ظرفیت‌های پژوهشی عنوان کرد و گفت: براین باوریم قدردانی از پژوهشگران می تواند اهرمی برای تشویق و ترغیب ادامه فعالیت آنها باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، محمد علی ربانی روز دوشنبه درآیین گرامیداشت هفته پژوهش و آیین رونمایی از آثارو پژوهش های برتر مکتوب تازه منتشر شده، با اشاره به اهمیت بزرگداشت هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هدف از این مراسم و گرامیداشت را ابزاری برای تشویق و حمایت از پژوهشگران کشور عنوان کرد.
وی با اشاره به برگزاری دوسالانه پژوهش توسط این سازمان گفت: برپایی دوسالانه هفته پژوهش فرصت مغتنمی برای ارزیابی و بازخوانی فعالیت‌ها و ظرفیت‌های پژوهشی سازمان است چراکه همزمان با آن علاوه بر رونمایی از تازه‌های نشر سازمان، از پژوهشگران برتر و از نمایندگی‌های فرهنگی فعال در حوزه پژوهش نیز تقدیر بعمل می آید.
رایزن اسبق فرهنگی ایران در اندونزی افزود: مجموعه‌ای از فعالیت‌های حوزه پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قالب چاپ و نشر کتاب و رصد و پایش، همایش‌ها و نشست‌های علمی، طرح‌های پژوهشی، انتشار فصلنامه‌ها، مقالات و ارتباطات علمی و پژوهشی صورت می‌گیرد.
ربانی یادآورشد: براساس مصوبه موجود در سازمان مقرر شد تا شش رشته رساله‌های پایان مأموریت، عملکرد پژوهشی نمایندگی‌های فرهنگی، تألیف، تدوین و ترجمه کتاب، مقالات علمی، طرح‌ها و ایده‌های پژوهشی همکاران صف و ستاد در طی دو سال اخیر مورد ارزیابی قرار گرفته و فعالان و پژوهشگران برتر در این حوزه‌ها براساس شاخص‌های علمی تعیین شده، معرفی شوند.
رایزن اسبق ایران در اندونزی ادامه داد: آثار پژوهشی در سازمان به صورت گزارش‌های تحلیلی و رصد و پایش بوده و بخش قابل توجهی نیز در قالب کتاب و مقاله منتشر می‌شود.
به گفته وی، گذشته از فعالیت‌های پژوهشی رایزنی‌های فرهنگی و چاپ و نشر بیش از 300 عنوان کتاب منتشره در قالب طرح تاپ، مرکز مطالعات طی 10 سال گذشته آثار قابل توجهی در زمینه تولید و نشر منابعی در قالب کتاب‌های ایران، دانشنامه اسلام و ایران، جامعه و فرهنگ، مطالعات منطقه‌ای، مطالعات موضوعی، دانستنی‌های یک رایزن، منتشر کرده و سال‌های گذشته به چاپ رسیده و بنابر استقبال مخاطبان خارجی به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از مجموعه دانشنامه ایران و اسلام که دارای مداخل متناسب با نیاز مخاطبین خارجی است با اشراف مرکز مطالعات توسط اساتید بنام کشور تدوین شده و در تفاهمنامه‌ای که سال گذشته با کتابخانه ملی بعمل آمد، این مجموعه توسط کتابخانه ملی در دست تکمیل و انتشار است.
ربانی یادآور شد: همچنین، تاکنون بیش از 14 عنوان کتاب جامعه و فرهنگ منتشر شده و 23 عنوان کتاب نیز در حوزه مطالعات منطقه‌ای طی دو سال اخیر توسط مرکز انتشار یافته که در مراسم هفته پژوهش رونمایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: مجموعه «دانستنی‌های یک رایزن فرهنگی» از دیگر مجموعه کتاب‌هایی است که با هدف تقویت توان فنی و بهره‌گیری از تجربیات درون و برون‌سازمانی مدیران و رایزنان با سابقه فرهنگی صورت پذیرفته است. این ابتکار با رویکرد جامع‌نگر و بر اساس نیازسنجی علمی ـ کاربردی سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تهیه شده تا امکان دانش‌افزایی، مهارت‌آموزی و توان‌بخشی به قابلیت‌ها و مهارت‌های اجرایی مدیران و مأموران فرهنگی را بیش از پیش فراهم آورد.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، ابرازامیدواری کرد تا با تلاش و همت کارشناسان و فرهیختگان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بتوان شاهد رشد و توسعه هرچه بیشتر دانش و پژوهش در عرصه فرهنگی ـ بین‌المللی باشیم.
به گزارش ایرنا، آیین بزرگداشت هفته پژوهش، روز دوشنبه با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آیت الله محمد علی تسخیری مشاور رهبرمعظم انقلاب در امور فرهنگی جهان اسلامی و جمعی از کارشناسان امور فرهنگی ـ بین‌المللی و پژوهشگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا (س) این سازمان برگزارشد.
پیش ازآغاز این مراسم نمایشگاه آثار مکتوب و پژوهش‌های جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی توسط رییس این سازمان افتتاح شد.
فراهنگ ** 1355 **1418

نظر شما