شناسهٔ خبر: 30033924 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همزمان با هفته پژوهش؛

130 اثر پژوهش فرهنگی رونمایی شد

تهران – ایرنا – بیش از 130عنوان کتاب ، پژوهش ونشریه اثرمکتوب تازه منتشر شده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی کشور رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، همزمان با هفته پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طبق روال سالهای گذشته امسال نیز در راستای تشویق و ترغیب و حمایت از پژوهشگران و تجلیل از آثار برتر ، آیین تجلیل ، معرفی و رونمایی آثار پژوهشی را برگزار کرد.
دراین آیین که با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آیت الله محمد علی تسخیری مشاور رهبر معظم انقلاب در امور فرهنگی جهان اسلام و محمد مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مهمانان داخلی و خارجی برگزار130 اثررونمایی شد.
این آثار محورهای مطالعات منطقه‌ای، فرهنگ و مذهب، جامعه و فرهنگ، پژوهش‌های فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی و دیگر حوزه ها و عرصه های فرهنگی را شامل می شود.
کتاب «فرهنگ واژه‌ها، ترکبیات و اصطلاحات فرهنگی»، مجموعه مقالات «توسعه فرهنگی اجتماعی در چین، کتاب «داعش، تهدیدی برای امنیت بین‌المللی» ، رساله پایان مأموریت روسیه، چندین رساله پایان مأموریت رایزنان فرهنگی همرا با مقالات
«کرسی‌های زبان فارسی و روابط سیاسی پایدار ایران وایتالیا»، «تبیین جایگاه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روابط با بلاروس» وایده‌ها و طرح‌های پژوهشی مانند «ایجاد تحول و افزایش اثربخشی گفت‌وگوهای دینی با کشورهای اروپایی» ، «ایجاد رشته مترجمی زبان و ادبیات فارسی ویژه غیر فارسی زبانان در دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور» ازجمله برترین پژوهش ها به شمار می آیند.
بخش اعظم از آثار منتشر در قالب طرح تاپ مربوط به موضوعاتی چون اسلام، ایران، شیعه، ادبیات، انقلاب اسلامی و تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پس از انقلاب اسلامی است. تازه‌های نشر مرکز مطالعات نیز مربوط به مطالعات منطقه‌ای، جامعه و فرهنگ، گزارش‌های تحلیلی و مجموعه مقالات است.

** تجلیل از برترین پژوهش ها

درادامه این مراسم با حضور ابوذرابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آیت الله محمد علی تسخیری مشاور رهبر معظم انقلاب در امور فرهنگی جهان اسلام از برترین پژوهش ها و برگزیدگان آن تجلیل بعمل آمد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دراین مراسم گفت: برای اینکه این سازمان به یک مرکز حرفه‌ای، تأثیرگذار و تخصصی تبدیل شود باید یکی از ضرورت‌ها و الزامات اولیه آن توجه و تأکید به امر پژوهش باشد.
ابوذر ابراهیمی ترکمان ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در سازمان و اهمیت پژوهش در دیپلماسی فرهنگی، انتظار می‌رود به امر پژوهش بیش از پیش توجه بعمل آید؛ چراکه تحولات و پیچیدگی‌های دیپلماسی فرهنگی ما را ناچار می‌کند تا رویکردهای علمی را تقویت کنیم و فرایند سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی و فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور را بر اساس روش‌های علمی و پژوهش پایه تنظیم و اجرایی کنیم.

** برگزیدگان هفته پژوهش سازمان فرهنگ معرفی شدند
برگزیدگان هفته پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معرفی و تقدیر شدند.
در ادامه این مراسم که جمعی از کارشناسان امور فرهنگی ـ بین‌المللی و پژوهشگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند، برگزیدگان هفته پژوهش این سازمان، بدین شرح معرفی و تجلیل شدند:

* بخش عملکرد پژوهشی نمایندگی‌های برگزیده
- رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاریس از منطقه اروپا و آمریکا
- رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق از منطقه آفریقا و عربی
- رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو از منطقه آسیا و اقیانوسیه

*برگزیدگان رساله پایان مأموریت
- رساله پایان مأموریت روسیه نوشته رضا ملکی
- رساله پایان مأموریت مالزی نوشته علی اکبر ضیایی
- رساله پایان مأموریت سوریه نوشته انور حبیبی

*برگزیدگان بخش کتاب
- کتاب «فرهنگ واژه‌ها، ترکبیات و اصطلاحات فرهنگی» نوشته سیدحسن صحت

*برگزیدگان بخش ترجمه
- مجموعه مقالات «توسعه فرهنگی اجتماعی در چین» ترجمه علیرضا خوشرو
- کتاب «داعش، تهدیدی برای امنیت بین‌المللی» ترجمه پرویز قاسمی

*برگزیدگان بخش مقالات
- نوید رسولی با عنوان «کرسی‌های زبان فارسی و روابط سیاسی پایدار ایران و ایتالیا»
- عبدالرحیم حسن‌نژاد با عنوان «تبیین جایگاه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روابط با بلاروس»

*برگزیدگان ایده‌ها و طرح‌های پژوهشی
- طرح «ایجاد تحول و افزایش اثربخشی گفت‌وگوهای دینی با کشورهای اروپایی» ارایه شده توسط محمدحسین انصاری
- طرح «ایجاد رشته مترجمی زبان و ادبیات فارسی ویژه غیر فارسی زبانان در دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور» توسط محمدرضا جعفری.
آیین بزرگداشت هفته پژوهش، روز دوشنبه با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آیت الله محمد علی تسخیری مشاور رهبرمعظم انقلاب در امور فرهنگی جهان اسلامی و جمعی از کارشناسان امور فرهنگی ـ بین‌المللی و پژوهشگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا (س) این سازمان برگزارشد.
پیش ازآغازاین مراسم نمایشگاه آثار مکتوب و پژوهش‌های جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی توسط رییس این سازمان افتتاح شد.
فراهنگ ** 1355 ** 1418

نظر شما