شناسهٔ خبر: 30007294 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش :

350 هزار اقدام پژوهی توسط معلمان انجام شده است

تهران-ایرنا- رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت : از سال 75 تاکنون در مجموع 350 هزار اقدام پژوهی توسط معلمان انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، فرهاد کریمی روز یکشنبه در نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش افزود : اقدام پژوهی نوعی روش کیفی برای پژوهش است به این معنا که معلمی پژوهشی تولید می کند تا مشکلات کلاس درس و تدریس خود را برطرف کند.
وی با اشاره به اینکه هدف دیگر اقدام پژوهی رفتن به سمت مدرسه محوری و کلاس محوری است، تصریح کرد : امسال 53 هزار نفر از معلمان در برنامه اقدام پژوهی شرکت کردند و 134 اثر به تهران آمد و بهترین ها امروز در مراسمی تقدیر شدند و مجموعه این برترین ها در قالب کتابچه ای منتشر خواهد شد.
وی افزود:همچنین سی دی آماده شده که خلاصه اقدام پژوهی معلمان در سال جاری گردآوری و درج شده است و همچنین کارنامه پژوهشی هم تولید و چاپ شده است.
کریمی با اشاره به اینکه پژوهش و خبر از یک جنس هستند،گفت: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پژوهش می کند برای بهتر شدن وضعیت موجود و اصحاب رسانه خبر منتشر می کنند تا کارها سبک و سیاق بهتری داشته باشد و در برخی موارد کار این دو یکی است زیرا هر دو پژوهش می کنند و فرایند تولید دانش های جدید را دنبال می کنند.
وی با بیان اینکه کارها در پژوهشگاه به دو بخش تقسیم می شود، افزود : برخی کارها در حد پژوهش های دانشگاهی است ونشست های علمی و تخصصی برگزار می کنیم و از یک طرف هم این پژوهشگاه به عنوان بازوی پژوهش آموزش و پرورش وظایفی بر عهده دارد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ساختاری در آموزش و پرورش از سال 67 به نام شورای تحقیق تاسیس شد و در ادامه کمیته های پژوهشی و شورای تحقیق استانی و پژوهشگاه تعلیم و تربیت از محل تجمع دفاتر پژوهشی راه اندازی شد که فعالیت هایی از جنس برنامه ریزی و اجرای طرح های پژوهشی و کانون های پژوهشی را بر عهده داشت.
کریمی با بیان اینکه اکنون پژوهشگاه مطالعات، برنامه معلم پژوهنده و برنامه های هفته پژوهش را دنبال می کند و امسال 11 فعالیت اصلی طراحی کرده است، تصریح کرد: انتخاب پژوهشگران برگزیده مدنظر وزارت علوم، انتخاب پژوهش های برتر و دانشجو معلمان پژوهشگر و گسترش فرهنگ پژوهش و تفکر و پرسشگری و گرامیداشت پژوهشگران از جمله اهداف و برنامه های این پژوهشگاه است.

*** پژوهشگاه مطالعات از پایان نامه های مناسب حمایت می کند
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه خرید و فروش پایان نامه ها یک موضوع پلید است، افزود : امید است زمینه محو این کار فراهم شود.
کریمی با بیان اینکه پژوهشگاه از پایان نامه های مناسب حمایت می کند اما با محدودیت مواجه هستیم، تصریح کرد : آئین نامه ای سال ها قبل برای حمایت از پایان نامه ها مصوب شد اما به دلایل خاص بودجه ای کشور و تحریم ها حمایت کمتری صورت گرفت اما در هر صورت پایان نامه هایی که به مدارس و آموزش و پرورش کمک کند، مورد حمایت قرار می گیرد.
به گفته وی مشتاق هستیم چرخ پایان نامه ها بیشتر بچرخد و حمایت صرفا مادی نیست زیرا بسیاری از دانشجویان برای دفاعیه خود به پژوهشگاه مراجعه می کنند و ما چهار مقاله علمی و پژوهشی داریم که تلاش می کنیم پایان نامه های خوب را منتشر کنیم و این نوعی کمک به پایان نامه ها است.
قائم مقام ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش با طرح این سوال که چرا آموزش و پرورش باید پژوهشگاه داشته باشد، افزود : به خاطر اینکه گروه های پژوهشی تشکیل و حلقه های فکری ایجاد شود و زمینه نشست و برخاست پژوهشگران فراهم شود.
کریمی با یادآوری این نکته که اکنون 300 نفر از پژوهشگران با پژوهشگاه مطالعات همکاری دارند و برای اقدام پژوهی معلمان حدود 50 نفر از صاحبنظران با ما همکاری کردند، گفت: بسیاری از فعالیت های ما بر محور مدرسه است و یکی از برنامه‌های مهم ما این است که حتما به کف مدرسه سر بزنیم.
وی اظهار داشت : ما نمی توانیم برای معلمان تکلیفی ایجاد کنیم اما باید به سمتی برویم که دانش آموزان به سمت تولید پژوهشی بروند و معلمان نیز برای رشد خلاقیت دانش آموزان و از آنجا که دسترسی به اینترنت وجود دارد تکالیفی به دانش آموزان بدهند که قابل جستجو در اینترنت نباشد.

***تمامی برنامه های آموزش و پرورش باید پیوست پژوهشی داشته باشد
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تمامی برنامه های این وزارت خانه باید پیوست پژوهشی داشته باشد، گفت : اما گاه این اتفاق نمی افتد به این دلیل که شاید پژوهشی نشده باشد تا بتوان بر اساس آن برنامه ها را اجرا کرد که برای رفع این مشکل با تشکیل گروه نخبگان از آنها استفاده کنیم.
کریمی در خصوص فعالیت مدارس سمپاد نیز این سوال را مطرح کرد که آیا داشتن مدارس استثنایی یک افتخار است و آموزش و پرورش پیشرفته محسوب می شود یا اینکه شرایط ایده آل آن است که همه بچه ها در کنار هم تحصیل کنند که البته سیاست دنیا مدارس تلفیقی است اما در عین حال برخی کشورها سیاست تفکیک دارند درباره مدارس سمپاد هم اینگونه است و نکته حائز اهمیت این است که جدا کردن دانش آموزان با اصل پرورش و ایده های خلاق در تضاد است.
وی یادآور شد : با توجه به شرایط خاص باید تصمیم بگیریم که آیا جداسازی دانش آموزان از طریق برگزاری آزمون استعدادهای درخشان صورت بگیرد یا خیر و کدام روش را اجرا کنیم، افزود : بسیاری از ارکان جامعه در این مورد صاحب سهم و تصمیم گیرنده هستند اما فضا باید در مدارس مختلف امن و سالم باشد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد : ما شاهد کتاب هایی هستیم که مطالب کتب درسی را به گونه دیگری نوشته اند که ممکن است مانع فهم و خلاقیت دانش آموزان شود زیرا کتاب ها باید به روشی باشد که همه بچه ها با سطوح هوش مختلف بتوانند مطالب را درک کنند.
کریمی در مورد کتاب های کمک درسی بیان داشت : کتاب های کمک درسی پیش از این حل المسائل بود که اکنون همان است و به جای اینکه دانش آموزان خود فکر کرده و راه حل را بیابند همه چیز را آماده در اختیار او می گذاریم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه در پژوهشگاه راه ما اقدام پژوهی است، گفت:کتاب های زیادی در این رابطه ترجمه کرده و دوره های آموزشی متعددی برای معلمان برگزار کردیم که 300 هزار معلم در این برنامه ها شرکت کردند و اقدام پژوهی های برتر معلمان نیز به چاپ رسیده است تا این آگاهی را به معلمان بدهیم که مسائل کلاس درس را علمی حل کنند.
کریمی با بیان اینکه اگر بتوانیم معلمان و مدیران را هدایت کنیم به تولید راه حل علمی تصمیمات و پژوهش های ما در مدارس کارآمد تر خواهد شد، یادآور شد : بچه ها و معلمان را باید داوطلبانه وارد صحنه آموزش و پرورش کنیم.
وی ادامه داد: ما ادعا نمی کنیم که معلم پژوهنده تربیت کرده ایم بلکه او یک انسان متفکر است و ما تلاش کردیم با برگزاری دوره های آموزشی راه را باز کنیم تا او خود متفکر و پژوهشگر است.

***درباره معلم تمام وقت هنوز پیش نویسی ارائه نشده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: طرحی حدود 20 سال قبل ارائه شد مبنی بر اینکه معلمان 24 ساعت موظفی خود را در مدارس باشند و سایر ساعات نیز در کنار دانش آموزان بوده و با آنها به گفت و بپردازند یا اوراق امتحانی را تصحیح کنند که این طرح همان زمان به دلیل داشتن بار مالی منتفی شد و به نتیجه نرسید.
کریمی تصریح کرد: اکنون نیز طرح معلم تمام وقت یک تفکر و ایده است و نباید درباره طرح های جدید موضع گیری کنیم زیرا شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اگر طرحی ضعیف باشد تصویب نخواهد کرد و مبنای طرح ها باید متقن و قوی باشد.
وی تاکید کرد:تاکنون هیچ گونه پیش نویسی درباره طرح معلم تمام وقت به شورای عالی آموزش و پرورش و پژوهشگاه مطالعات این وزارتخانه ارسال نشده است.
علمی *1883 *1440

نظر شما