شناسهٔ خبر: 29981923 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال:

سیستم VAR در هر ورزشگاه 300 هزار دلار هزینه دارد

تهران- ایرنا- رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه راه اندازی سیستم VAR (کمک داور ویدئویی) در هر ورزشگاه 300 هزار دلار هزینه دارد، گفت: این هزینه بسیار سنگین است و اکنون در تلاش برای بهره بری از سیستم ایرانی آن هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ انتقادات از قضاوت های لیگ برتر فوتبال باشگاه های ایران به اوج خود رسیده است و بسیاری از مربیان و بازیکنان، انتقادات تندی را علیه داوران مطرح می کنند.
در این خصوص گفت وگویی را با «داود رفعتی» رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال انجام دادیم که شرح آنرا را در زیر می خوانید:

ایرنا: اعتراض از داوری ها به اوج رسیده، نظر شما به عنوان رییس دپارتمان داوری در این باره چیست؟
*رفعتی: این اعتراض ها همیشه وجود داشته و خواهد داشت و هرکاری کنیم باز هم تیم ها به عملکرد داوران اعتراض می کنند، اما باید یک نکته مهم را در نظر داشته باشیم.
داوران اشتباه می کنند و شکی در آن نیست، اما این اشتباهات نه از روی عمد بلکه به صورت سهوی است و بنده با اطمینان و اعتقاد راسخ می گویم داوران فوتبال ایران پاک ترین و شریف ترین داوران هستند.

ایرنا: با این حال برخی اشتباهات داوری در نتیجه بازی ها تاثیر گذار بوده است.
*رفعتی: اشباهات به سود و ضرر همه تیم ها هست و اصلا این طور نیست که یک تیم از داوری سود برده و یک تیم دیگر ضرر کرده باشد. اگر به آنالیز داوری برای همه تیم های لیگ برتری بپردازید متوجه خواهید شد همه اشتباهات به صورت یکسان بوده است.

ایرنا: تعداد زیادی از تیم های لیگ برتری علیه یک تیم خاص جبهه گرفته اند، کاری به درست یا اشتباه بودن این ادعا نداریم، اما دپارتمان داوری واکنشی نشان نمی دهد؟
*رفعتی: این ادعا درست نیست و در پرسش قبلی درباره اشتباهات داوری توضیحاتی را ارائه کردم. کمیته و دپارتمان داوری می تواند با کلاس های آموزشی و ابزارهایی که در اختیار دارد این اشتباهات را به حداقل ممکن برساند.

ایرنا: بحث ویدیو چک جدی تر از گذشته مطرح شده چه زمانی شاهد استفاده از این سیستم خواهیم بود؟
*رفعتی: تمام تلاش ما بر این است هرچه سریعتر از این سیستم استفاده کنیم، اما مشکلات و موانعی پیش روست که باید حل شود. به طور مثال هر ورزشگاه برای استفاده از مجموعه کامل خارجی ویدیو چک 300 هزار دلار هزینه می خواهد که در شرایط اقتصادی فعلی این موضوع غیر ممکن است و ما به دنبال بهره گیری از سیستم ایرانی آن هستیم که در حال تولید است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد از نیم فصل دوم مسابقات لیگ برتر به صورت آزمایشی آن را در برخی استادیوم ها استفاده می کنیم.

ایرنا: استقلالی ها روی گلی که برابر پدیده به ثمر رساندند و پذیرفته نشد اعتراض شدیدی دارند، نظر شما چیست؟
*رفعتی: کمک داور بازی زمانی که دروازه بان پدیده مشهد از دروازه بیرون آمد آفساید اعلام کرد که البته تصمیم اشتباهی گرفت و خودش نیز در مصاحبه به این موضوع اشاره کرد.

ایرنا: مصاحبه های بازیکنان استقلال را خواندید؟
*رفعتی: ببینید در همین بازی استقلال و پدیده مشهد در دقیقه 10 مدافع آبی پوشان تهرانی در حالت تک به تک بر روی مهاجم حریف خطا کرد و باید از زمین بازی اخراج می شد. اگر این اتفاق رخ می داد کسی می توانست پیش بینی کند در ادامه مسابقه چه اتفاقاتی رقم می خورد؟ پس اگر اشتباهی در این مسابقه صورت گرفته برای هر دو تیم بوده و این مصاحبه ها کار درستی نیست.

ایرنا: انتقادات علیه علیرضا فغانی همچنان ادامه دارد؟
*رفعتی: فغانی بهترین داور حال حاضر آسیاست و در این موضوع شکی نیست. داوری که فینال المپیک، رده بندی جام جهانی، فینال جام ملت های آسیا و بسیاری از مسابقات مهم دیگر را قضاوت می کند قطعا سرمایه و افتخاری بزرگ برای داوری و فوتبال ایران است و باید قدرش را بدانیم. این هجمه ای که علیه این داور به راه افتاده درست نیست و صد البته چیزی از ارزش های او کم نمی کند. از لحاظ کمیته دواران علیرضا فغانی در بازی پرسپولیس و سپاهان اشتباهی انجام نداد و قضاوت بسیار خوبی به همراه تیم داوری اش داشت.

ایرنا: یعنی پنالتی ای که در دیدار مقابل سپاهان به سود پرسپولیس گرفته شد درست بود؟
*رفعتی: 100 درصد درست بود.

ایرنا: کمیته و دپارتمان داوری قصد پیگری مصاحبه هایی که بر علیه داوران می شود را ندارد؟
*رفعتی: کمیته اخلاق و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این موضوع پیگری های لازم را انجام خواهند داد.

ورزشی**م.ت**9118**3783**

نظر شما