شناسهٔ خبر: 29951520 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سند توسعه بمپور با همکاري فرهيختگان تهيه مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - زاهدان - ايرنا - استاندار سيستان و بلوچستان گفت: سند توسعه بمپور با همکاري فرهيختگان منطقه تهيه خواهد شد که اميدواريم با مشارکت مردم و حمايت هاي دولت شاهد توسعه و پيشرفت اين شهرستان در بخش هاي مختلف باشيم.

به گزارش ايرنا احمد علي موهبتي روز پنجشنبه در مراسم ارتقاي بخش بمپور به شهرستان که با حضور مدير کل تقسيمات کشوري وزارت کشور برگزار شد اظهار داشت: ارتقاي اين بخش به شهرستان بستري براي استقرار دستگاه هاي اجرايي مختلف به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم منطقه را ايجاد کرده است.
وي بيان کرد: دولتمردان زير ساخت‌هاي توسعه شهرستان بمپور را فراهم خواهند کرد که اميدوارم مردم هم همکاري خوبي در اين رابطه داشته باشند.
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: مسئولان دولتي از سرمايه داران جهت سرمايه گذاري در بخش‌هاي مختلف اين استان حمايت مي ‌کند.
وي افزود: بازار سرمايه گذاري، توليد، اشتغال و خودکفايي را بايد در بمپور فعال کنيم.
موهبتي تصريح کرد: دشمنان ايران اسلامي با ترفندهاي مختلف به دنبال اختلاف انداختن بين مردم سيستان و بلوچستان هستند که الحمدالله با هوشياري و بصيرت مردم اين آرزوي آنان برباد رفته است.
مدير کل تقسيمات کشوري وزارت کشور نيز با تقدير از استقبال گرم مردم بمپور گفت: توسعه هر منطقه حاصل همکاري مردم با دولت است.
سيد سعيد جلالي افزود: تعامل، همکاري و هم انديشي مردم با دولت موجب توسعه منطقه مي ‌شود.
نماينده مردم ايرانشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: بمپور يکي از مهمترين مناطق هويتي و سرزميني سيستان و بلوچستان است.
محمد نعيم اميني فرد از رئيس جمهوري، معاون اول رئيس جمهوري، هيات دولت، وزارت کشور و مسئولان استاني و شهرستاني در ارتقاي بخش بمپور به شهرستان که خواسته ديرينه مردم اين منطقه بوده تقدير کرد.
وي تصريح کرد: از امروز که بمپور به عنوان شهرستان اعلام شد مسوليت مسئولان نسبت به اين منطقه سنگين تر مي ‌شود.
رئيس مجمع نمايندگان مردم سيستان و بلوچستان در مجلس شوراي اسلامي بر تهيه سند توسعه بمپور تاکيد کرد و گفت: با توجه به جاذبه هاي کشاورزي، گردشگري، بافت سنتي، سابقه تمدني و صنايع دستي که اين منطقه دارد بايد استقرار سامانه هاي مديريتي جهت توسعه اين شهرستان هرچه سريعتر فراهم شود.
وي تصريح کرد: با توجه به گستردگي سيستان و بلوچستان بايد با استقرار سامانه هاي مديريتي در مرکز و جنوب زمينه توسعه اين استان را ضمن حفظ پيوستگي آن فراهم کنيم.
معاون استاندار سيستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه ايرانشهر نيز گفت: مردم و مسئولان اين شهرستان از عنايت دولت تدبير و اميد و تمامي کساني که در تحقق ارتقاء بخش بمپور به شهرستان به عنوان خواسته ديرينه و بحق مردم ولايتمدار آن نقش داشته اند کمال سپاسگزاري را دارند.
نبي بخش داوي افزود: بمپور سرزمين مردمان نامداريست که در بخش‌هاي مختلف ايثار و شهادت، هنر، صنايع دستي، گردشگري و آموزشي در سيستان و بلوچستان و کشور شناخته شده است.
وي تصريح کرد: بمپور کهن شهريست در دل سيستان و بلوچستان که رمز و رازهاي زيادي در دل خود دارد و روزگاري بزرگترين بخش اين استان بود.
فرماندار ايرانشهر ارتقاي بخش بزمان به شهرستان و دهستانهاي دامن و وابتر به بخش را خواستار شد.
به گزارش ايرنا در اين مراسم محمود اميريان به عنوان سرپرست فرمانداري شهرستان بمپور معرفي شد. اميريان پيش از اين به عنوان بخشدار بمپور مشغول به فعاليت بوده است.
شهر بمپور داراي آب و هواي گرم و مرطوب و تابستاني طولاني و ميانگين دماي آن در تابستان از 40 درجه سانتي گراد بيشتر است.
بمپور که تا کنون يکي از بخش هاي تابعه شهرستان ايرانشهر بود، از لحاظ تاريخي يکي از قديمي‌ترين شهرهاي ايران به‌شمار مي‌رود که براساس کاوش‌هايي که در اطراف شهر بمپور صورت گرفته‌است تاريخ پيدايش آن به زمان ساسانيان و اشکانيان بر مي‌گردد.
در خرداد 1387 سازمان ميراث فرهنگي اعلام کرد محوطه باستاني در اطراف بمپور با وسعت 150 هکتار کشف کرده ‌است که کاوشهاي آن همدوره بودن با تمدنهاي شهر سوخته و جيرفت را نشان مي‌دهد در دوره معاصر هم تا پيش از سال 1370 بمپور بزرگترين بخش کشور بود که از آن بخش‌هاي بزمان، فنوج، دلگان، و لاشار منشعب شدند، گفته مي شود شهرداري بمپور هم‌زمان با شهرهاي سمنان، يزد و کهکيلويه تأسيس شده ‌است و از نقاط ديدني آن ارگ بمپور و رودخانه آن است.
بمپور از شمال به بخش‌هاي حومه و بزمان شهرستان ايرانشهر، از مشرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان نيک‌شهر و از مغرب به شهرستان کهنوج (در استان کرمان) محدود است.
محصول عمدة آن خرما، مرکبات، تره بار، گندم و جو و ذرت است و رودخانه بمپور از آن مي‌گذرد.
بمپور زادگاه و سکونتگاه شيرمحمد اسپندار، تنها نوازنده ساز دونلي در ايران است.
7314**3213
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما