شناسهٔ خبر: 29951304 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار سیستان و بلوچستان:

سند توسعه بمپور با همکاری فرهیختگان تهیه می شود

زاهدان - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سند توسعه بمپور با همکاری فرهیختگان منطقه تهیه خواهد شد که امیدواریم با مشارکت مردم و حمایت های دولت شاهد توسعه و پیشرفت این شهرستان در بخش های مختلف باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا احمد علی موهبتی روز پنجشنبه در مراسم ارتقای بخش بمپور به شهرستان که با حضور مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور برگزار شد اظهار داشت: ارتقای این بخش به شهرستان بستری برای استقرار دستگاه های اجرایی مختلف به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم منطقه را ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: دولتمردان زیر ساخت‌های توسعه شهرستان بمپور را فراهم خواهند کرد که امیدوارم مردم هم همکاری خوبی در این رابطه داشته باشند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مسئولان دولتی از سرمایه داران جهت سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این استان حمایت می ‌کند.
وی افزود: بازار سرمایه گذاری، تولید، اشتغال و خودکفایی را باید در بمپور فعال کنیم.
موهبتی تصریح کرد: دشمنان ایران اسلامی با ترفندهای مختلف به دنبال اختلاف انداختن بین مردم سیستان و بلوچستان هستند که الحمدالله با هوشیاری و بصیرت مردم این آرزوی آنان برباد رفته است.
مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور نیز با تقدیر از استقبال گرم مردم بمپور گفت: توسعه هر منطقه حاصل همکاری مردم با دولت است.
سید سعید جلالی افزود: تعامل، همکاری و هم اندیشی مردم با دولت موجب توسعه منطقه می ‌شود.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بمپور یکی از مهمترین مناطق هویتی و سرزمینی سیستان و بلوچستان است.
محمد نعیم امینی فرد از رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری، هیات دولت، وزارت کشور و مسئولان استانی و شهرستانی در ارتقای بخش بمپور به شهرستان که خواسته دیرینه مردم این منطقه بوده تقدیر کرد.
وی تصریح کرد: از امروز که بمپور به عنوان شهرستان اعلام شد مسولیت مسئولان نسبت به این منطقه سنگین تر می ‌شود.
رئیس مجمع نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی بر تهیه سند توسعه بمپور تاکید کرد و گفت: با توجه به جاذبه های کشاورزی، گردشگری، بافت سنتی، سابقه تمدنی و صنایع دستی که این منطقه دارد باید استقرار سامانه های مدیریتی جهت توسعه این شهرستان هرچه سریعتر فراهم شود.
وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی سیستان و بلوچستان باید با استقرار سامانه های مدیریتی در مرکز و جنوب زمینه توسعه این استان را ضمن حفظ پیوستگی آن فراهم کنیم.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر نیز گفت: مردم و مسئولان این شهرستان از عنایت دولت تدبیر و امید و تمامی کسانی که در تحقق ارتقاء بخش بمپور به شهرستان به عنوان خواسته دیرینه و بحق مردم ولایتمدار آن نقش داشته اند کمال سپاسگزاری را دارند.
نبی بخش داوی افزود: بمپور سرزمین مردمان نامداریست که در بخش‌های مختلف ایثار و شهادت، هنر، صنایع دستی، گردشگری و آموزشی در سیستان و بلوچستان و کشور شناخته شده است.
وی تصریح کرد: بمپور کهن شهریست در دل سیستان و بلوچستان که رمز و رازهای زیادی در دل خود دارد و روزگاری بزرگترین بخش این استان بود.
فرماندار ایرانشهر ارتقای بخش بزمان به شهرستان و دهستانهای دامن و وابتر به بخش را خواستار شد.
به گزارش ایرنا در این مراسم محمود امیریان به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان بمپور معرفی شد. امیریان پیش از این به عنوان بخشدار بمپور مشغول به فعالیت بوده است.
شهر بمپور دارای آب و هوای گرم و مرطوب و تابستانی طولانی و میانگین دمای آن در تابستان از ۴۰ درجه سانتی گراد بیشتر است.
بمپور که تا کنون یکی از بخش های تابعه شهرستان ایرانشهر بود، از لحاظ تاریخی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به‌شمار می‌رود که براساس کاوش‌هایی که در اطراف شهر بمپور صورت گرفته‌است تاریخ پیدایش آن به زمان ساسانیان و اشکانیان بر می‌گردد.
در خرداد ۱۳۸۷ سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد محوطه باستانی در اطراف بمپور با وسعت ۱۵۰ هکتار کشف کرده ‌است که کاوشهای آن همدوره بودن با تمدنهای شهر سوخته و جیرفت را نشان می‌دهد در دوره معاصر هم تا پیش از سال ۱۳۷۰ بمپور بزرگترین بخش کشور بود که از آن بخش‌های بزمان، فنوج، دلگان، و لاشار منشعب شدند، گفته می شود شهرداری بمپور هم‌زمان با شهرهای سمنان، یزد و کهکیلویه تأسیس شده ‌است و از نقاط دیدنی آن ارگ بمپور و رودخانه آن است.
بمپور از شمال به بخش‌های حومه و بزمان شهرستان ایرانشهر، از مشرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان نیک‌شهر و از مغرب به شهرستان کهنوج (در استان کرمان) محدود است.
محصول عمدة آن خرما، مرکبات، تره بار، گندم و جو و ذرت است و رودخانه بمپور از آن می‌گذرد.
بمپور زادگاه و سکونتگاه شیرمحمد اسپندار، تنها نوازنده ساز دونلی در ایران است.
7314**3213

نظر شما