شناسهٔ خبر: 29943471 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار مرکزی:

برخی قوانین صادراتی نیازمند بازنگری جدی است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: بخشنامه ها و برخی از قوانین حوزه صادرات کشور نیازمند بازنگری جدی در سطح ملی است.

صاحب‌خبر -

سید«علی آقازاده» شامگاه چهارشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان استان مرکزی در تالار کوه نور اراک افزود: اگرچه شرایط اقتصادی تنگناهایی را برای صادرکنندگان استان ایجاد کرده اما برخی بخشنامه ها مشکلاتی به مراتب بیشتر برای این قشر از جامعه ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: چرخش چرخ تولید، فعالیت کارگران، صادرات تولیدات داخلی، تامین کالاهای مصرف داخلی موفقیت‌هایی هستند که توسط صادرکنندگان به دست می‌آید، بنابراین در این شرایط همه باید در کنار تولیدکنندگان باشند.
استاندار مرکزی گفت: واگذاری اختیارات خاص به استان‌ها می ‌تواند نسخه ای شفابخش بر مشکلات صادرکنندگان و تولید کنندگان باشد که در این راستا از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار می رود که با قاطعیت بر این موضوع ایستادگی کنند.
وی افزود: در صورتی که سپرده گذاری و ثبت سفارش به استان ها واگذار شود، روند فعالیت کارآفرینان اقتصادی بازدهی بیشتری خواهد داشت.
آقازاده ادامه داد: برخی قوانین سبب می‌شود که صادرکنندگان و صنایع در یک چرخه سخت اداری گرفتار شوند.
وی با اشاره به راه‌اندازی خط هوایی اراک - تهران اضافه کرد: برای استمرار این خط هوایی باید حمایت لازم انجام شود چرا که حتما خط هوایی مستقیم می‌تواند در توسعه استان نقش مهمی داشته باشد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تحقق هدف صادرات استان در سطح 700 میلیون دلار دستاورد مناسبی بوده و این در حالی است که سال گذشته تحقق یک و نیم ‌میلیارد دلاری صادرات پیش بینی شده بود اما به سبب بروز برخی مسائل و مشکلات با تنگنا روبرو شد.
«علی اکبر کریمی» افزود: با توجه به وجود مسائل و مشکلات رقم‌ جدیدی برای صادرات امسال در حدود 1میلیارد و 200میلیون دلار پیش بینی شده است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از مواردی که سبب محقق نشدن صادرات 1ونیم‌ میلیارد دلاری شد، محدودیت هایی است که برای صادرکنندگان در بازار داخلی انجام شده است.
کریمی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل صادرکنندگان انتقال ارز است، بیان کرد: شرایط نامطلوب ارزی صادر کنندگان را با مشکل مواجه کرده که واحدهای تولیدی آلومینیوم و پتروشیمی شازند بیشتر از دیگر واحدها با مشکل مواجه هستند.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت نیز گفت: اکنون حقوق بگیران ایران معادل 6 میلیون 500 هزار میلیون نفر است در حالی که تعداد حقوق بگیران آمریکا و ژاپن در مجموع یک میلیون و 200 هزار نفر است.
«محمد رضا منصوری» افزود: در 40 سال گذشته به اشتغالزایی بخش خصوصی توجه جدی نشده است که این مهم زمانی که دولت در پرداخت حقوق بازنشستگان با تنگنا روبرو شود، بیشتر خود را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه نباید به 650 میلیون دلار صادرات استان مرکزی راضی بود، افزود: با توجه به برخی مشکلات در فروش فرش نیز چندان موفق نبودیم در صورتی که افزایش نرخ دلار فرصت مناسبی برای صادرات فرش ایرانی بود.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی به واسطه پرداخت مستمری بازنشستگان 12 هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده است چرا که برای پرداخت مستمری 6 هزار میلیارد تومانی خود تنها 4 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: امسال بیش از 700 میلیون دلار کالای غیر نفتی از این استان صادر شده است.
«محمدرضا حاجی» پور افزود: ابتدای امسال صادرات یک میلیارد و نیم دلاری از استان مرکزی هدفگذاری شد که با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی موجود، این مهم یک میلیارد و 200 میلیون دلار خواهد بود.
وی ادامه داد: 70 قلم از کالاهای استان مرکزی، 50 میلیون دلار ارزش دارد بنابراین باید در تولیدات صادراتی رویکرد خود را تغییر داده و کالاهایی با ارزش افزوده هر چه بالاتر تولید کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: با وجود افزایش اختیار استانی که به تازگی از سوی این وزارتخانه به استان ها ابلاغ شده، بخشی از مشکلات صادرکنندگان حل می شود.
وی ادامه داد: صدور مجوز پایانه های صادراتی در ساوه و محلات، ابلاغ 13 هزار میلیارد ریال جوایز صادراتی از بودجه سال گذشته و اختصاص مشوق های هر چه بیشتر به صادرکنندگان از مهمترین خواسته های صادرکنندگان از بخش دولتی است.
حاجی پور در خصوص انتخاب صادرکنندگان برتر استان مرکزی گفت: 43 صادرکننده استان مرکزی برای انتخاب صادرکننده برتردر سامانه سازمان صنعت، معدن و تجارت نام نویسی کردند که با نظر قطعی کمیته ارزیابی استانی 20 نفر انتخاب شدند.
وی ادامه داد: پرونده این افراد در کمیته ای با حضور نمایندگان استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان امور اقتصادی و دارایی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل گمرکات، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل استاندارد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بانک توسعه صادرات، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق تعاون، نمایشگاه های بین المللی، خانه صنعت و معدن و شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی بررسی شده است.
وی توضیح داد: درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و توسعه بازارهای هدف و فعالیت های بازاریابی، مهارت فنی و تخصصی شرکت در بخش صادرات، حضور شرکت های مذکور در نمایشگاه های بین المللی، راه اندازی دفتر فروش یا نمایندگی در کشورهای مختلف، دریافت گواهینامه استاندارد بین المللی و عضویت در تشکل های صادراتی ملی و استانی از شاخص های انتخاب صادرکنندگان برتر استان بوده است.
حاجی پور گفت: صادرکنندگان برگزیده از گروه های مختلف مصالح ساختمانی، تولیدات شیمیایی و پتروشیمی، تولید انواع فلزات، معادن و صنایع معدنی، تجهیزات پزشکی، لوازم برقی، الیاف و نساجی، صنایع تبدیلی، غذایی و کشاورزی انتخاب شده اند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: صدور بخشنامه های مختلف مهمترین مشکل صادرکنندگان این استان است که باید اصلاح شود.
«منوچهر توسطی» افزود: تحریم ها و تهدیدات دشمنان بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی قیمت ارز را بالا برده که با فعالیت های صادراتی باید تحریم ها را به فرصت تبدیل کرد.
وی ادامه داد: هدفگذاری صادرات امسال استان مرکزی یک و نیم میلیارد دلار بود در صورتی اگر مسائل و مشکلات صادر کنندگان مرتفع می شد صادرات این استان 400 درصد از صادرات یک میلیارد دلاری سال گذشته افزایش می یافت.
توسطی گفت: محدودیت جابه جایی پول مهترین مشکل سامانه نیما است که انتظار می رود دولت نسبت به حل این مشکل اقدام کند.
وی بیان کرد: مشتریان خارجی صادرکنندگان، امکان ورود به سامانه نیما را ندارند و این مسئله مهم صادرات را به چالش کشیده که انتطار می رود مسئولان نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: ارتباط تولیدکنندگان استان مرکزی با بخش دولتی مطلوب است اما مهمترین مشکلات این قشر باید در سطح کلان مرتفع شود.
در این آیین از 20 صادرکننده برتر استان مرکزی تجلیل شدند.
بیش از سه هزار واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند که بر اساس آخرین آمار حدود 250 واحد از این واحدهای تولیدی در زمره صادرکنندگان قرار دارند.
3017/3075

نظر شما