شناسهٔ خبر: 29942149 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو اتاق بازرگانی تبریز:

رتبه ایران در شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز مطلوب نیست

مشهد - ایرنا - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: براساس گزارش بانک جهانی رتبه ایران در شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز چند پله تنزل داشته است.

صاحب‌خبر -

سهند شهبازی چهارشنبه شب در همایش ملی توسعه پایدار در شاخص بهبود فضای کسب و کار در مشهد افزود: امتیاز ایران در شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز در گزارش بانک جهانی 69.11 و رتبه آن در این شاخص 86 است.
وی اظهار داشت: ایران در گزارش سال 2018 بانک جهانی رتبه 25 را در شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز داشت و این نشانگر نزول 61 پله ای کشور است.
وی گفت: مدت زمان پروسه اخذ مجوزهای ساخت و ساز برای ایران در این گزارش 130 روز و تعداد مراحل این پروسه 16 مرحله و هزینه انجام این فرآیند برای ایران 6.6 درصد از ارزش انبار در نظر گرفته شده است.
این فعال اقتصادی افزود: براساس گزارش بانک جهانی در سال 2019، ضعیف ترین کشورها در این زمینه پنج کشور اریتره، سومالی، سوریه، یمن و لیبی با امتیاز صفر و رتبه مشترک 186 بودند.
وی اظهار داشت: براساس این گزارش، کشور پیشرو، هنگ کنگ با کسب امتیاز 88.24 و رتبه یک است که فرآیند اخذ مجوزهای ساخت و ساز در این کشور 72 روز به طول می انجامد و 11 مرحله دارد.
عضو اتاق بازرگانی تبریز گفت: ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی، ساده سازی روند تایید صحت محل، مجوز ساخت و گواهی پایان کار و کاهش زمان اخذ انشعابات آب و برق جزو اقدامات مثبت ایران در مورد شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز در گزارشات سالهای قبل بانک جهانی است.
وی افزود: کشورهای صاحب رتبه بالا در شاخص های اخذ مجوزهای ساخت و ساز کاهش زمان برای پردازش درخواست مجوزها، ساده سازی فرآیندها، تصویب قوانین جدید ساخت، بهبود فرآیند کنترل ساخت و ساز، کاهش هزینه ها، معرفی یا بهبود مراکز یک مرحله ای را در دستور کار قرار داده بودند.
وی درباره پیشنهادات اصلاحی خود در زمینه تسهیل اخذ مجوزهای ساخت و ساز در ایران گفت: الزام وزارت راه و شهرسازی و شهرداری به کاهش پنج مرحله بازدید از انبار در حال ساخت و بارگذاری کلیه قوانین و مقرراتی که سازندگان برای اخذ مجوزهای گوناگون ساخت و ساز و پایان کار به آن نیاز دارند، الزام شرکت آب و فاضلاب به کاهش زمان لازم برای اخذ انشعاب آب و فاضلاب به کمتر از 10 روز ، الزام سازمان آتش نشانی به کاهش زمان لازم برای تایید ایمنی آتش نشانی به کمتر از 10 روز پیشنهاد می شود.
شهبازی اظهار داشت: با انجام این اصلاحات امتیاز ایران در گزارش دی.بی 2019 بانک جهانی در خصوص شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز به 77.15 می رسد و رتبه ایران به 29 ارتقا خواهد یافت.
عضو اتاق بازرگانی شیراز نیز در این نشست در خصوص شاخص نماگر ثبت مالکیت در ایران گفت: براساس بررسی های جهانی، در سال 2019 تعداد مراحل ثبت مالکیت در ایران 76 مرحله ، مدت زمان 31 روز، هزینه 5.7 درصد از ارزش دارایی بوده است که در این سال کشورهای گرجستان، نیوزیلند، عربستان و سنگاپور وضعیت بهتری از ایران داشتند.
مریم حق جو اظهار داشت: 30 کشور وضعیت نماگر ثبت مالکیت خود را بهبود بخشیدند و کشورهای جنوب آسیا هم بیشترین سهم را در این مهم داشتند.
وی گفت: با توجه به موارد یاد شده و تحلیل وضعیت قوانین و مقررات برای ارتقای جایگاه ایران باید دو شیوه شامل اصلاح قوانین و اصلاح اقدامات اجرایی انجام گیرد.
وی افزود: در صورت اجرای هر دو شیوه اصلاحی، امتیاز ایران در نماگر ثبت مالکیت 92 و رتبه این کشور در جهان 12 خواهد شد.
به گزارش ایرنا، همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود فضای کسب و کار به همت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تا 22 آذر در مشهد ادامه دارد.
7489 / 6053

نظر شما