شناسهٔ خبر: 29941983 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تثبيت اشتغال در واحدهاي توليدي اولويت نخست است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - رئيس کانون کارآفرينان خراسان جنوبي گفت: در شرايط کنوني جامعه تثبيت اشتغال در واحدهاي توليدي بايد در اولويت نخست قرار گيرد.

به گزارش ايرنا سيد حسين خيريه روز چهارشنبه در دوازدهمين آيين تجليل از کارآفرينان برتر استان خراسان جنوبي افزود: ابتدا مشکل بيکاري و سپس مهاجرت نه تنها در خراسان جنوبي که در کشور به معضلات بزرگ اجتماعي تبديل شده است.
وي گفت: براي ثبات مشاغل در واحدهاي توليدي استان کم و بيش با مشکلاتي مواجه شده ايم که درخواست مي شود مسئولان ما را ياري کنند.
نماينده کارآفرينان خراسان جنوبي بيان کرد: اين استان داراي ظرفيت هاي منحصر به فرد در حوزه معدن، کشاورزي به ويژه محصولات راهبردي و گياهان دارويي، صنايع دستي و گردشگري است که مورد کم توجهي قرار گرفته است.
وي مرز مشترک خراسان جنوبي با کشور افغانستان را از ديگر ظرفيت هاي استان برشمرد و گفت: بايد براي ايجاد اشتغال و کارآفريني از اين ظرفيت ها نهايت استفاده را برد.
خيريه افزود: يکي از مهمترين زمينه ها براي کارآفريني در استان در بحث سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي است که مي توان با ايجاد کارگاه هاي متعدد و متنوع اشتغال ايجاد کرد.
وي با بيان اينکه کارآفرينان بايد در مشاغل سودده سرمايه گذاري کنند گفت: زيرساخت هاي لازم براي سرمايه گذاري در استان فراهم شده و بايد سرمايه گذار را به سمت مشاغل سودده هدايت کرد.
رئيس کانون کارآفرينان خراسان جنوبي اظهار داشت: 19 سال است که اين استان مرزي با خشکسالي دست و پنجه نرم مي کند و در اين مدت مشکلات بخش کشاورزي، دامداري و صنايع وابسته بيشتر از هميشه شده است.
وي يکي از مشکلات کشاورزان را معوق ماندن وام هاي آنان دانست و گفت: در اين زمينه بند (خ) ماده 33 شهريور 96 به بانک مرکزي ابلاغ شده اما هنوز اجرايي نشده و به دليل مشکلاتي که به وجود آمده بايد اين موضوع پيگيري و بررسي شود.
خيريه ادامه داد: در اين طرح قرار بر بخشودگي جرايم، سود و استمهال سه ساله وام هاي کشاورزان بود در حاليکه بعد از گذشت مدتي تاکنون هنوز اجرايي نشده است.
وي اظهار داشت: با اجرايي شدن بند (خ) کشاورز و توليدکننده به جاي اينکه سود تسهيلات و هزينه بدهد از اين پول به عنوان سرمايه در گردش مي توانست استفاده کند تا شاهد حجم انبوهي از مشکلات نباشيم.
نماينده کارآفرينان استان از ممنوعيت صادرات برخي کالاها در استان گلايه کرد و گفت: عاجزانه از مسئولان استان و نمايندگان مجلس تقاضا داريم اين مشکل را پيگيري کنند.
وي بيان کرد: پايه ارزش صادراتي در گمرک بر مبناي دلار 4200 تومان بوده اما اکنون حتي با دلار نيما قيمت 2 برابر شده در حاليکه پايه صادراتي براي صادر کننده همچنان نرخ قبلي است و اگر اين مشکل حل نشود تبعات زيادي خواهد داشت.
خيريه گفت: براي ايجاد صادرات وقت و هزينه هاي زيادي صرف مي شود که اگر شرايط صادرات به اين نحو ادامه يابد بازارهاي خارجي را به زودي از دست خواهيم داد.
وي عنوان کرد: وزير جهاد کشاورزي 12 آذرماه در مکاتبه اي با وزير صنعت، معدن و تجارت خواستار رفع ممنوعيت صادرات برخي کالاها شد و تا زماني که پايه ارزش صادراتي به روز نشود مشکل صادرات در کشور حل نخواهد شد.
رئيس کانون کارآفرينان خراسان جنوبي يادآور شد: براي رفع مشکلات واحدهاي توليدي استان کارگروه رفع موانع توليد برگزار و از اين طريق خيلي از مشکلات حل شد اما موارد خاصي وجود دارد که خارج از اراده توليدکننده است.
وي افزود: برخي واحدهاي توليدي مجبور مي شوند بخشي از توليدات را با زير قيمت تمام شده به فروش برسانند که اين موضوع خود مشکلاتي از جمله نقدينگي، عدم پرداخت به پرسنل و ساير ايجاد مي کند.
خيريه اظهار اميدواري کرد: دولت وام هايي خارج از سيستم اداري با ضمانت به توليدکنندگان پرداخت کند تا فعالان اقتصادي از اين بحران گذر کنند.
7557*3028
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما