شناسهٔ خبر: 29941675 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تثبیت اشتغال در واحدهای تولیدی اولویت نخست است

بیرجند - ایرنا - رئیس کانون کارآفرینان خراسان جنوبی گفت: در شرایط کنونی جامعه تثبیت اشتغال در واحدهای تولیدی باید در اولویت نخست قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سید حسین خیریه روز چهارشنبه در دوازدهمین آیین تجلیل از کارآفرینان برتر استان خراسان جنوبی افزود: ابتدا مشکل بیکاری و سپس مهاجرت نه تنها در خراسان جنوبی که در کشور به معضلات بزرگ اجتماعی تبدیل شده است.
وی گفت: برای ثبات مشاغل در واحدهای تولیدی استان کم و بیش با مشکلاتی مواجه شده ایم که درخواست می شود مسئولان ما را یاری کنند.
نماینده کارآفرینان خراسان جنوبی بیان کرد: این استان دارای ظرفیت های منحصر به فرد در حوزه معدن، کشاورزی به ویژه محصولات راهبردی و گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری است که مورد کم توجهی قرار گرفته است.
وی مرز مشترک خراسان جنوبی با کشور افغانستان را از دیگر ظرفیت های استان برشمرد و گفت: باید برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی از این ظرفیت ها نهایت استفاده را برد.
خیریه افزود: یکی از مهمترین زمینه ها برای کارآفرینی در استان در بحث سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است که می توان با ایجاد کارگاه های متعدد و متنوع اشتغال ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه کارآفرینان باید در مشاغل سودده سرمایه گذاری کنند گفت: زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در استان فراهم شده و باید سرمایه گذار را به سمت مشاغل سودده هدایت کرد.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان جنوبی اظهار داشت: 19 سال است که این استان مرزی با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و در این مدت مشکلات بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته بیشتر از همیشه شده است.
وی یکی از مشکلات کشاورزان را معوق ماندن وام های آنان دانست و گفت: در این زمینه بند (خ) ماده 33 شهریور 96 به بانک مرکزی ابلاغ شده اما هنوز اجرایی نشده و به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده باید این موضوع پیگیری و بررسی شود.
خیریه ادامه داد: در این طرح قرار بر بخشودگی جرایم، سود و استمهال سه ساله وام های کشاورزان بود در حالیکه بعد از گذشت مدتی تاکنون هنوز اجرایی نشده است.
وی اظهار داشت: با اجرایی شدن بند (خ) کشاورز و تولیدکننده به جای اینکه سود تسهیلات و هزینه بدهد از این پول به عنوان سرمایه در گردش می توانست استفاده کند تا شاهد حجم انبوهی از مشکلات نباشیم.
نماینده کارآفرینان استان از ممنوعیت صادرات برخی کالاها در استان گلایه کرد و گفت: عاجزانه از مسئولان استان و نمایندگان مجلس تقاضا داریم این مشکل را پیگیری کنند.
وی بیان کرد: پایه ارزش صادراتی در گمرک بر مبنای دلار 4200 تومان بوده اما اکنون حتی با دلار نیما قیمت 2 برابر شده در حالیکه پایه صادراتی برای صادر کننده همچنان نرخ قبلی است و اگر این مشکل حل نشود تبعات زیادی خواهد داشت.
خیریه گفت: برای ایجاد صادرات وقت و هزینه های زیادی صرف می شود که اگر شرایط صادرات به این نحو ادامه یابد بازارهای خارجی را به زودی از دست خواهیم داد.
وی عنوان کرد: وزیر جهاد کشاورزی 12 آذرماه در مکاتبه ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار رفع ممنوعیت صادرات برخی کالاها شد و تا زمانی که پایه ارزش صادراتی به روز نشود مشکل صادرات در کشور حل نخواهد شد.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان جنوبی یادآور شد: برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان کارگروه رفع موانع تولید برگزار و از این طریق خیلی از مشکلات حل شد اما موارد خاصی وجود دارد که خارج از اراده تولیدکننده است.
وی افزود: برخی واحدهای تولیدی مجبور می شوند بخشی از تولیدات را با زیر قیمت تمام شده به فروش برسانند که این موضوع خود مشکلاتی از جمله نقدینگی، عدم پرداخت به پرسنل و سایر ایجاد می کند.
خیریه اظهار امیدواری کرد: دولت وام هایی خارج از سیستم اداری با ضمانت به تولیدکنندگان پرداخت کند تا فعالان اقتصادی از این بحران گذر کنند.
7557*3028

نظر شما