شناسهٔ خبر: 29932901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر پیشین ایران در الجزایر:

کنترل جلیقه زردها برای دولت فرانسه آسان نیست

تهران - ایرنا - سفیر پیشین ایران در الجزایر و استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه دولت فرانسه صدای معترضان را دیر شنیده است، گفت: جنبش جلیقه زرد های فرانسه به سرعت در حال گسترش است و کنترل آن برای دولت این کشور آسان نیست.

صاحب‌خبر -

حسین عبدی ابیانه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در رابطه با این جنبش، گفت: جنبش جلیقه زردها به یک بحران برای فرانسه تبدیل شده است و به سرعت در حال گسترش است.
وی افزود: فضای مجازی در ایجاد و رونق ببخشیدن به جنبش جلیقه زردها بسیار موثر بود از این رو دولت فرانسه به دلیل نداشتن کنترل بر این فضا تا کنون نتوانسته است جلیقه زردها را کنترل کند.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: از آنجایی که جنبش جلیقه زردها رهبری ندارد، دولت فرانسه نمی تواند از راه مذاکره و یا دادن امتیاز معترضان را کنترل کند.
عبدی ابیانه با اشاره به اینکه دولت فرانسه ابتدا به دنبال مقصر نشان دادن احزاب مخالف برای به وجود آمدن این جریان بود، گفت: با شدت گرفتن ناآرامی ها در فرانسه دیگر نتوانستند آن را به گردن احزاب مخالف بیاندازد.
وی ادامه داد: با افزایش شدت اعتراضات حاشیه نشین ها نیز به میدان آمده اند و به دنبال ایجاد ناآرامی و استفاده از این وضعیت هستند، درگیری ها تا حدی بالا گرفته است که این مهاجمان حتی به موزه فرانسه نیز آسیب زدند.
این تحلیل گر مسائل سیاسی عنوان کرد: به نظر می رسد که با گذر زمان کارگران و دیگر اقشار نیز به جمع معترضان افزوده شوند و بحران فرانسه تشدید پیدا کند.
وی با اشاره به صحبت های رئیس جمهوری فرانسه گفت: امانوئل مکرون گفته است که صدای معترضان را شنیده است، اما باید به او گفت که دولت فرانسه دیرتر از آنچه باید این صدا را شنیده است.
بر اساس قانون کشور فرانسه در هر خودرو باید یک جلیقه زرد وجود داشته باشد تا در زمان بروز حوادث راننده آن را به تن کند و دیگر خودروها بتوانند آن را ببینند؛ بر این اساس جنبش جلیقه زرد ها پس از انتشار ویدیو اعتراضی یک زن فرانسوی در فضای مجازی و در خواست وی برای حضور مردم با جلیقه های زرد در خیابان ها شکل گرفت.
رئیس‌جمهوری فرانسه، شب گذشته در یک پیام تلویزیونی با اشاره به اعتراضات اخیر در آن کشور از افزایش حداقل دستمزدها و کاهش مالیات بازنشستگان خبر داد.
امانوئل مکرون در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود پس از شدیدترین اعتراضات دو آخر هفته اخیر، خواستار بازگشت آرامش به کشور شد و در حالی که اشاره به خشونت های پلیس این کشور نداشت، نسبت به خشم عمومی از وضعیت هزینه‌های زندگی در فرانسه صحبت کرد.
به گزارش ایرنا، چهار هفته است که پس از اعلام خبر اعمال مالیات بیشتر بر مصرف سوخت تظاهرات 'جنبش جلیقه زردها' آغاز شده و اکنون استعفای مکرون به یکی از خواسته های معترضان تبدیل شده است.
در درگیری پلیس فرانسه با معترضان تاکنون چهار نفر کشته ، بیش از یک هزار و دویست شهروند مجروح و هزاران معترض بازداشت شده اند.
گفته می شود که با وجود سخنرانی آشتی جویانه مکرون و منتفی شدن اعمال مالیات بیشتر بر مصرف سوخت در سال 2019، جلیقه زردها به دنبال آن هستند که شنبه آینده نیز تظاهرات خود را در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه ادامه دهند.
حوادث اخیر فرانسه میلیونها یورو خسارت برجای گذاشته است.
سیام*9612**1535

نظر شما