شناسهٔ خبر: 29915777 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حوادث اخیر فرانسه در دانشگاه تهران بررسی شد

تهران- ایرنا- جمعی از اساتید دانشگاه تهران در نشستی که توسط سازمان بسیج اساتید تهران برگزار شد، به تحلیل و بررسی حوادث و اعتراضات اخیر در کشور فرانسه پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این نشست به منظور محکوم کردن سرکوب معترضان فرانسوی توسط پلیس این کشور و برخورد دوگانه کشورهای مدعی حقوق بشر با اعتراضات در فرانسه و دیگر کشور ها برگزار شد.
نقش فضای مجازی در ایجاد جنبش جلیقه زردها در فرانسه، نقش مشکلات اقتصادی در بروز اعتراضات، برخورد دوگانه کشورهای مدعی حقوق بشر، احتمال سرایت این جریان به دیگر کشورها و انتقاد از رسانه های داخلی در پوشش اخبار اعتراضات فرانسه از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بودند.
جنبش جلیقه زرد ها به جنبشی اطلاق می شود که در آن معترضان با پوشیدن جلیقه های زرد برای اعتراض به وضعیت حاکم به خیابان ها می آیند.
بر اساس قانون کشور فرانسه در هر خودرو باید یک جلیقه زرد وجود داشته باشد تا در زمان بروز حوادث راننده آن را به تن کند و دیگر خودروها بتوانند آن را ببینند؛ بر این اساس جنبش جلیقه زرد ها پس از انتشار ویدیو اعتراضی یک زن فرانسوی در فضای مجازی و در خواست وی برای حضور مردم با جلیقه های زرد در خیابان ها شکل گرفت.

**جلیقه زرد های در حال گسترش هستند
سفیر پیشین ایران در الجزایر و استاد دانشگاه تهران در این نشست در رابطه بروز پدیده جلیقه زردها در فرانسه گفت: این جنبش با کمک فضای مجازی شکل گرفته است و دولت فرانسه نیز به دلیل ناتوانی در کنترل این فضا با مشکل روبه رو شده است.
حسین عبدی ابیانه با بیان اینکه جنبش جلیقه زردها در حال گسترش است، افزود: پس از بالا گرفتن اعتراضات دولت فرانسه دیگر نتوانست آن را به گردن احزاب مخالف بیاندازد، از این رو معترضان را اغتشاشگر خطاب کرد.
نماینده پیشین ایران در یونسکو و عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست با بیان اینکه موضوع افزایش قیمت سوخت نیز اعتراضات را تشدید کرده است، گفت: اعتراضات بسیار در فرانسه رخ داده است اما با استفاده از ابزارهای رسانه ای آنها را ساماندهی می کردند، اما در این جنبش مردم از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.
محمدرضا مجیدی با اشاره به صحبت های اخیر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت: صحبت های مکرون نمی تواند این اعتراضات را خاموش کند زیرا اقدامات اقتصادی سختگیرانه به این جریان دامن می زنند.
رئیس‌جمهوری فرانسه، شب گذشته در یک پیام تلویزیونی با اشاره به اعتراضات اخیر در آن کشور از افزایش حداقل دستمزدها و کاهش مالیات بازنشستگان خبر داد.
امانوئل مکرون در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود پس از شدیدترین اعتراضات دو آخر هفته اخیر، خواستار بازگشت آرامش به کشور شد و در حالی که اشاره به خشونت های پلیس این کشور نداشت، نسبت به خشم عمومی از وضعیت هزینه‌های زندگی در فرانسه صحبت کرد.
نماینده پیشین ایران در یونسکو و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه احتمال بروز یک انقلاب در فرانسه وجود دارد، گفت: همان طور که جنبش های دانشجویی و کارگری فرانسه در مرزهای این کشور باقی نماندند، جنبش جلیقه زردها نیز به دیگر کشورها صادر خواهد شد.
یکی دیگر از اساتید دانشگاه تهران نیز در این نشست نقش رسانه های اجتماعی را در بروز جنبش جلیقه زردها موثر دانست و گفت: هر زمان در طول تاریخ یک رسانه جدید روی کار آمد، انقلابی در پی آن شکل گرفت؛ با توجه به اتفاقات فرانسه رسانه های اجتماعی می توانند منجر به بروز انقلاب در این کشور شوند.
ابراهیم فیاض رسانه های اجتماعی را قدرتمند دانست و گفت: امروز رسانه های اجتماعی از دیگر رسانه ها همچون تلویزیون قوی تر شده اند و مردم تمایل بیشتری برای استفاده از آنها دارند.
وی جنبش جلیقه زردها را یک جریان عدالخواهی در مقابل سرمایه داری دانست و گفت: به زودی دانش آموزان و اقشار متوسط نیز درگیر جنبش جلیقه زرد ها خواهند شد و این جریان بدون شک شرایط حساس تری را تجربه خواهد کرد.

**دوگانگی رفتار فرانسوی ها
استاد علوم بین المللی دانشگاه تهران در این نشست رفتار دولت فرانسه با معترضان را دوگانه دانست و اظهارداشت: دولت فرانسه که خود را مدافع حقوق بشر می داند و مدام در حال اعتراض نسبت به برخورد دیگر کشورها است، امروز به شدت با معترضان کشور خود برخورد می کند.
احمد مومنی راد افزود: زمانی که عده ای در سوریه اعتراض کردند، فرانسه به بهانه دفاع از حقوق بشر، شعار 'بشار اسد باید برود' را سر داد و این کشور را درگیر بحران و جنگ کرد؛ امروز حقوق بشر و دمکراسی به ابزاری برای غرب تبدیل شده اند تا به اهداف خود در دیگر کشورها دست پیدا کنند.
یکی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در این نشست درباره عملکرد رسانه های داخلی برای پوشش اخبار اتفاقات فرانسه انتقاد کرد و گفت: برخی از رسانه های ایران این موضوع را یا اصلا نمی بینند و یا به عنوان یک اعتراض ساده از آن یاد می کنند.
محمد صادق کوشکی عنوان کرد: اگر پلیسی با یک ‌متهم در داخل کشور برخوردی داشته باشد، این رسانه ها تا چند روز آن را تیتر یک می کنند اما امروز سعی در سرپوش گذاشتن برای اتفاقات فرانسه دارند.
وی گفت: وزیر خارجه فرانسه پس از اتفافات دی ماه سال گذشته سفر خود را به تهران لغو کرد و ایران را ناقض حقوق بشر خواند. به وجود آمدن جنبش های اعتراضی در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی ناشی از فقر مفرط مردم است.
به گزارش ایرنا، چهار هفته است که پس از اعلام خبر اعمال مالیات بیشتر بر مصرف سوخت تظاهرات 'جنبش جلیقه زردها' آغاز شده و اکنون استعفای مکرون به یکی از خواسته های معترضان تبدیل شده است.
در درگیری پلیس فرانسه با معترضان تاکنون چهار نفر کشته ، بیش از یک هزار و دویست شهروند مجروح و هزاران معترض بازداشت شده اند.
گفته می شود که با وجود سخنرانی آشتی جویانه مکرون و منتفی شدن اعمال مالیات بیشتر بر مصرف سوخت در سال 2019، جلیقه زردها به دنبال آن هستند که شنبه آینده نیز تظاهرات خود را در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه ادامه دهند.
حوادث اخیر فرانسه میلیونها یورو خسارت برجای گذاشته است.
سیام*9612**1535

نظر شما