شناسهٔ خبر: 29927683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

علی رغم تحریم های آمریکا

رشد ۸۵ درصدی صادرات ایران به آلمان

آلمان علی رغم تحریم های یکجانبه آمریکا در کنار بسیاری دیگر از کشورها همچنان مراودات تجاری و اقتصادی خود با ایران را ادامه می دهد به حدی که رویترز گزارش داده است «صادرات آلمان به ایران رشد چشمگیری داشته است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، روابط ایران و آلمان به طور رسمی از سال ۱۸۷۳ میلادی و در پی سفر اول ناصرالدین‌شاه به آلمان در خلال سفر اولش به اروپا شروع شد. روابط کشورمان با آلمان بعد از انقلاب اسلامی دارای نوسان‌های شدیدی بود. مسئله روند صلح خاورمیانه و بحث انرژی هسته‌ای ایران از مباحث تنش‌زا به حساب می‌آید اما دوطرف بنا به دلایل خود تمایل داشتند مناسبات هیچگاه به طور کامل قطع نشود.

 

آلمان در چندین پروژه در ایران حضور داشت از جمله سفر وارنر مولر، وزیر اقتصاد آلمان در ۱۱ مهر ۱۳۷۹ به ایران که در خلال آن دو پروژه بزرگ اقتصادی مربوط به گسترش پتروشیمی بندر امام و پارس جنوبی به مجموع مبلغ ۸۵۰ میلیون پوند به شدکت آلمانی لینده واگذار شد.

 

ایران و آلمان دارای روابط تجاری و اقتصادی بسیاری بوده و هستند و در سالهای اخیر نیز حجم تجارت میان آنها افزایش یافته است. پس از لغو تحریم ها؛ آلمان بیش از پیش به بازار ایران نگاه دوخته است و وزارت اقتصاد و انرژی آلمان به منظور پیشرفت و بهبود اقتصاد خارجی آلمان و آغاز همکاری و مشارکت با ایران در سالهای اخیر امکان حضور تجاری و رسمی شرکت های آلمانی در ایران را فراهم کرده است.

 

پس از آنکه آمریکا دوباره تحریم های یکجانبه علیه کشورمان اعلام کرد محدودیت هایی بر سر راه صادرات و واردات ایجاد شد اما با این وجود آلمان در کنار بسیاری دیگر از کشورها همچنان مراودات تجاری و اقتصادی خود با ایران را ادامه می دهد به حدی که رویترز گزارش داده است «صادرات آلمان به ایران رشد چشمگیری داشته است

 

رویترز گزارش داده است که «صادرات آلمان به ایران در ماه اکتبر (11 مهر تا 10 آبان) به رغم تحریم های آمریکا رشدی 85 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته داشته است. صادرات آلمان به ایران در ماه اکتبر سال جاری یک ماه پیش از اعمال تحریم های واشنگتن علیه صنایع نفتی و کشتیرانی ایران، رشد چشمگیری داشته است. این رشد حاکی از تمایل شرکت های کوچک و متوسط آلمانی برای تداوم تجارت با ایران با وجود خطر تحریم های آمریکا است.»

 

گزارش های رسمی اداره آمار فدرال آلمان نشان می دهد که مجموع صادرات این کشور به ایران در ماه اکتبر بالغ بر 400 میلیون یورو (455 میلیون دلار) بود که نسبت به سال گذشته رشدی 85 درصدی داشته و بالاترین رقم از سال 2009 به این سو بوده است. حدود هزار شرکت کوچک و متوسط آلمانی روابط تجاری با ایران دارند و 130 مورد از این شرکت ها اقدام به تاسیس نمایندگی در این کشور کرده اند.

 

ایرنا به نقل از «میشائیل توکوس»، عضو اتاق بازرگانی ایران و آلمان نوشته است: «بیشتر صادرات آلمان به ایران را شرکت های کوچک و متوسط انجام می دهند. محصولات شیمیایی نیمی از صادرات و ماشین آلات و تجهیزات صنعتی یک سوم آن را تشکیل می دهد.»

 

توکوس با بیان اینکه صادرات آلمان به ایران در 10 ماهه اول سال 2018 با 4 درصد رشد به 2.4 میلیارد یورو رسید، ابراز امیدواری کرد که میانگین ماهانه آن در سال آینده میلادی 200 تا 250 میلیون یورو باشد./

 

 

 

نظر شما