شناسهٔ خبر: 29926261 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رويترز: صادرات آلمان به ايران رشد چشمگيري داشته است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - خبرگزاري رويترز گزارش داد که صادرات آلمان به ايران در ماه اکتبر (11 مهر تا 10 آبان) به رغم تحريم هاي آمريکا رشدي 85 درصدي نسبت به زمان مشابه سال گذشته داشته است.

به گزارش سه شنبه شب ايرنا، اين خبرگزاري در تارنماي رسمي خود نوشت: صادرات آلمان به ايران در ماه اکتبر سال جاري يک ماه پيش از اعمال تحريم هاي واشنگتن عليه صنايع نفتي و کشتيراني ايران، رشد چشمگيري داشته است.
به نوشته رويترز، اين رشد حاکي از تمايل شرکت هاي کوچک و متوسط آلماني براي تداوم تجارت با ايران با وجود خطر تحريم هاي آمريکا است.
گزارش هاي رسمي اداره آمار فدرال آلمان نشان مي دهد که مجموع صادرات اين کشور به ايران در ماه اکتبر بالغ بر 400 ميليون يورو (455 ميليون دلار) بود که نسبت به سال گذشته رشدي 85 درصدي داشته و بالاترين رقم از سال 2009 به اين سو بوده است.
براساس اين گزارش، حدود يکهزار شرکت کوچک و متوسط آلماني روابط تجاري با ايران دارند و 130 مورد از اين شرکت ها اقدام به تاسيس نمايندگي در اين کشور کرده اند.
«ميشائيل توکوس» عضو اتاق بازرگاني ايران و آلمان با بيان اينکه بيشتر صادرات آلمان به ايران را شرکت هاي کوچک و متوسط انجام مي دهند، افزود: محصولات شيميايي نيمي از صادرات و ماشين آلات و تجهيزات صنعتي يک سوم آن را تشکيل مي دهد.
توکوس با بيان اينکه صادرات آلمان به ايران در 10 ماهه اول سال 2018 با 4 درصد رشد به 2.4 ميليارد يورو رسيد، ابراز اميدواري کرد که ميانگين ماهانه آن در سال آينده ميلادي 200 تا 250 ميليون يورو باشد.
به گزارش ايرنا، بعد از خروج يک جانبه آمريکا از توافق هسته اي ايران و 1+5 در ارديبهشت ماه امسال که با محکوميت جهاني روبرو شد، اتحاديه اروپا ضمن فعال کردن قانون مسدود سازي در قبال اقدام واشنگتن، اعلام کرد که سازوکار مالي ويژه اي را نيز براي ادامه تجارت ايران با جهان راه اندازي مي کند.
'فدريکا موگريني' مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز دوشنبه پس از پايان نشست وزراي امور خارجه کشورهاي اروپايي در بروکسل از آماده شدن ساز وکار ويژه مالي اروپا براي همکاري با ايران خبر داد.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در همين رابطه گفت: وزراي خارجه سه کشور اروپايي عضو برجام در نشست دوشنبه پيشرفت هاي صورت گرفته درباره ساز وکار مالي اروپا ارائه داده و ما از اقدامات آنها حمايت کرديم.
موگريني تصريح کرد که انتظار دارد اين مکانيسم ظرف هفته هاي آينده و پيش از پايان سال جاري ميلادي اجرايي شود تا از آن به عنوان راهکاري براي تشويق مراودات اقتصادي با ايران استفاده شود.
شبد**9416**1379
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما