شناسهٔ خبر: 29922088 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

راهکار نوبخت برای افزایش یارانه به ۴۵۰ هزار تومان/ ابر تورم ۱.۳ میلیون درصدی در ونزوئلا / عرضه گوشت با کارت ملی برای قطع کردن دست دلالان/ نماینده مجلس: پراید۴۰ میلیون نمی‌ارزد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون معاملات بازار‌های فرابورس ایران ابطال شد، رشد سهام چین با امید‌های تجاری، کمترین بهای هفتگی تسه‌ها در بازار اوراق مسکن، مدیر مالی هواوی با قرار وثیقه در کانادا آزاد شد، میانگین نرخ یورو نیمایی حدود ٩۷۱۸ تومان، هشدار یک مقام صندوق بین‌المللی پول درباره توفان اقتصادی، حریق در نخستین خودروی برقی جگوار و محاسبه کرایه کامیون با شیوه جدید را در بر دارد.

صاحب‌خبر -
راهکار نوبخت برای افزایش یارانه به ۴۵۰ هزار تومان/ ابر تورم ۱.۳ میلیون درصدی در ونزوئلا / عرضه گوشت با کارت ملی برای قطع کردن دست دلالان/ نماینده مجلس: پراید۴۰ میلیون نمی‌ارزدپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش « تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون معاملات بازار‌های فرابورس ایران ابطال شد، رشد سهام چین با امید‌های تجاری، کمترین بهای هفتگی تسه‌ها در بازار اوراق مسکن، مدیر مالی هواوی با قرار وثیقه در کانادا آزاد شد، میانگین نرخ یورو نیمایی حدود ٩۷۱۸ تومان، هشدار یک مقام صندوق بین‌المللی پول درباره توفان اقتصادی، حریق در نخستین خودروی برقی جگوار و محاسبه کرایه کامیون با شیوه جدید را در بر دارد.
 
راهکار نوبخت برای افزایش یارانه به ۴۵۰ هزار تومان

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش مبلغ یارانه‌ها گفت: این یارانه مابه التفاوت قیمت‌هایی است که روی سوخت، حامل‌های انرژی و آب و برق اعمال می‌شود و طبق قانون هدفمند کردن یارانه ها، هر مقدار که این قیمت‌ها افزایش یابد، باید ۵۰ درصد به مردم برگردد، ۳۰ درصد به تولید کمک شود و ۲۰ درصد را دولت به خزانه واریز کند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی تغییراتی در تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال انجام داده است، به طوری که اگر بهای برق و آب افزایش یابد، منابع آن به خود شرکت‌ها بازمی‌گردد تا بتوانند با توجه به نیاز‌ها سرمایه‌گذاری کنند؛ ضمن آنکه قیمت تمام شده آب و برق به مراتب بیشتر از رقمی است که از خانوار‌ها دریافت می‌شود؛ بنابراین این طور نیست که اگر حاملی افزایش یابد، به یارانه نقدی اضافه شود.

نوبخت اظهار داشت: آنچه می‌ماند حامل‌های انرژی است که همچنان بهای هر لیتر بنزین هزار تومان است و قیمت گازوئیل نیز تغییری نکرده که منابع جدیدی حاصل شود. نوبخت تأکید کرد: طبق قانون حتی یک ریال ناشی از افزایش قیمت سوخت را شرکت ملی نفت، شرکت پالایش و پخش و نظایر آن نمی‌توانند استفاده کنند و حتماً باید به خزانه واریز شود تا در حساب خاصی مربوط به سازمان هدفمندی یارانه‌ها نگهداری کند.

وی افزود: اگر کسی می‌خواهد بگوید، مثلا یارانه از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴۵۰ هزار تومان برسد، اشکالی نیست، اما راهش این است که قیمت حامل‌هایی که از محل آن‌ها می‌تواند یارانه داد، گران شود. هر مقدار که این‌ها گران شود، به همان میزان می‌توان یارانه را بیشتر کرد. درست است که قیمت بنزین نسبت به سایر کشور‌های همسایه پایین‌تر است و مشکلاتی هم بابت آن وجود دارد، وقتی می‌خواهیم قیاس کنیم، باید سایر شاخص‌ها نیز در نظر گرفته شود و تطبیقی صورت بگیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: فراموش نکنیم هدف دولت همچنان مهار تورم است و قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند آثار روانی داشته باشد، با همه این‌ها برنامه‌ریزی همه جانبه و دقیق خواهیم داشت تا رعایت حال مردم را هم از نظر افزایش مصرف و قاچاق و مسائل مختلف داشته باشیم. نوبخت تأکید کرد: آنچه فعلا در لایحه بودجه سال آینده و تبصره ۱۴ آن پیش‌بینی کردیم با همین ارقام حامل‌های انرژی موجود است و هیچ افزایش قیمتی دیده نشده است./ایرنا


عقبگرد شاخص کل بورس در کانال ۱۶۶ هزار واحد/ اختلال در هسته معاملات

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با کاهش ۶۸۰ واحدی، معادل ۰.۴۱ درصد به رقم ۱۶۶ هزار و ۲۳۵ و همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۹۷ واحد به رقم ۴۸ هزار و ۳۲۳ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با افت ۰.۲۸ واحد، عدد ۲۷ هزار و ۷۱۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۰.۲۰ واحد به رقم ۱۹ هزار و ۵۱۸ واحد رسید.

همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۶۹ واحد کاهش را رقم زد و به سطح ۱۷۸ هزار و ۴۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۲۲ واحد کاهش به رقم ۱۲۲ هزار و ۸۸۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۷۴۰ واحد کاهش همراه بود و عدد ۳۲۹ هزار و ۱۳۴ واحد را به نمایش گذاشت. اختلال در هسته معاملات و قطع ارتباط OMS‌ها باهسته معاملات زمینه نارضایتی و گلایه سهامداران و فعالان بازار سرمایه را به وجود آورد. اختلال در هسته معاملات و متوقف شدن معاملات فرابورس در شرایطی برای چندمین بار رخ داد که به نظر می‌رسد چنانچه مدیران ارشد بازار سرمایه قبل از آنکه تمرکز خود را بر طراحی ابزار‌های جدید معطوف کنند بهتر است فکری به حال تقویت زیرساخت‌ها و هسته معاملات کنند که دست سهامداران و فعالان این بازار را برای چندمین بار در پوست گردو گذاشته است.

راهکار نوبخت برای افزایش یارانه به ۴۵۰ هزار تومان/ ابر تورم ۱.۳ میلیون درصدی در ونزوئلا / عرضه گوشت با کارت ملی برای قطع کردن دست دلالان/ نماینده مجلس: پراید۴۰ میلیون نمی‌ارزد

معاملات بازار‌های فرابورس ایران ابطال شد

فارس نوشت: به دلیل بروز اشکال فنی سامانه معاملات، کلیه معاملات انجام شده در روز جاری در تمامی نماد‌های معاملاتی بازار‌های فرابورس ایران تأیید نشدو به این ترتیب تمامی معاملات صورت گرفته در این بازار از سوی ناظر بازار فرابورس ابطال شد.

رشد سهام چین با امید‌های تجاری

روز سه‌شنبه، پس از این‌که پکن تأیید کرد، هنوز در مذاکره تجاری با آمریکاست، سهام چین رشد کرد. در همین حال با به تعویق انداختن رأی‌گیری برگزیت، پوند به پایین‌ترین حد ۲۰ ماهه خود سقوط کرد و روحیه سرمایه‌گذاران در آسیا شکننده شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، بدون سهام ژاپن، توانست افت‌های اولیه خود را جبران کند، اما همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح سه هفته‌ای خود که روز گذشته ثبت کرده بود، ماند. نیکی ژاپن ۰.۳ درصد افت کرد، درحالی‌که شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۱ درصد پایین آمد. شاخص سهام ان‌اس‌ای هند، در واکنش اولیه به استعفای ناگهانی رئیس بانک مرکزی هند سقوط کرد، اما در ادامه توانست با جبران ضرر‌ها به منطقه مثبت وارد شود. بر خلاف روند منطقه آسیا، شاخص سهام شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی۳۰۰، توانست ۰.۱ درصد بالا بیاید. سهام استرالیا ۰.۴ درصد رشد کرد و دلار این کشور جهش کرد.

کمترین بهای هفتگی تسه‌ها در بازار اوراق مسکن

طی معاملات دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) با کاهش ۵/ ۳ درصدی به قیمت ۵۵ هزار تومان معامله شد و کمترین مقدار قیمت هفتگی خود را ثبت کرد. بازده منفی ۵/ ۱۴ درصد تسه‌ها از ابتدای پاییز، بیانگر فضای حاکم بر معاملات اوراق مسکن است. بازار معاملات مسکن کشور وارد فضای پسا‌جهشی قیمت‌ها شده و انتظار می‌رود با تداوم محدودیت خرید و فروش، قیمت‌ها به مرور اصلاح شوند و روند نزولی به خود گیرند. با افزایش نجومی نرخ ارز در تابستان گذشته، قیمت املاک رو به فزونی گذاشت و با توجه به تضعیف قدرت خرید مردم، رخوت بر بازار مسکن حاکم شد و تسه‌ها از رونق افتادند. حال افزایش نرخ وام مسکن‌ می‌تواند با تقویت سهم خرید این اوراق، بازار بی‌سر‌و‌صدای تسه‌ها را بار دیگر رونق بخشد.

تورم در ونزوئلا به مرز ۱.۳ میلیون درصد رسید

ائتلاف مخالفان دولت در مجلس ونزوئلا به تازگی اعلام کرده است که نرخ تورم در ماه نوامبر سال جاری میلادی به ۱.۳ میلیون درصد افزایش پیدا کرده است. اوایل سال جاری میلادی، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده بود که تورم ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ میلادی به یک میلیون درصد و در سال آینده میلادی نیز به ۱۰ میلیون درصد رشد و افزایش پیدا خواهد کرد. اما حالا به نظر می‌رسد که آمار‌های داخلی در این کشور از مرز پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نیز عبور کرده است.

عرضه گوشت با کارت ملی برای قطع کردن دست دلالان

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر علت عرضه با کارت ملی، دلیل این کار را «قطع دست دلالان از بازار» خواند و تصریح کرد: می‌خواهیم این گوشت در اختیار مصرف کننده واقعی قرار گیرد. وی ادامه داد: هر شهروند با مراجعه به ۲۲ میدان میوه و تره بار اصلی شهر تهران می‌تواند هفته‌ای یک تا سه بار و هر بار ۲ کیلو گوشت منجمد به قیمت ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان بخرد.
راد در خصوص مکانیزم خرید گوشت با کارت ملی توضیح داد: وقتی کد ملی شخصی وارد سامانه و ثبت شود، برای بار دوم در همان روز امکان خرید ندارد. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تأکید کرد، عرضه گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ طرح تنظیم بازار حاشیه سود چندانی برای میادین ندارد و هدف تنها خدمت به شهروندان است.

مدیر مالی هواوی با قرار وثیقه در کانادا آزاد شد

دادگاهی در کانادا بامداد چهارشنبه طی حکمی «منگ وان‌ژو» یکی از مدیران ارشد کمپانی «هواوی» را به قید وثیقه آزاد کرد. اقدامی که می‌تواند خشم مقامات چینی از بازداشت وی را کاهش دهد. به نوشته رویترز،  قاضی دادگاه ونکوور با اعلام قرار وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری و چند شرط دیگر (از جمله پوشیدن پابند الکترونیک)، این مدیر هواوی را مشروط آزاد کرد تا دولت کانادا نهایتا درباره استرداد وی به آمریکا تصمیم بگیرد. وان‌ژو، رئیس مالی کمپانی هواوی و دختر مؤسس این شرکت روز پنجشنبه (۱۵ آذر) هنگام تعویض پرواز خود در فرودگاه «ونکوور» بازداشت شد.

میانگین نرخ یورو نیمایی حدود ٩۷۱۸ تومان

روز گذشته در سامانه نیما، میانگین نرخ امروز ارز به ازای هر یورو حدود ٩۷۱۸ تومان بود. مجموع فروش ارز حاصل از صادرات، دیروز به ٣۹ میلیون یورو رسید. مجموع تأمین ارز بابت واردات نیز به حدود ۲۶ میلیون یورو رسید. مجموع فروش ارز حاصل از صادرات از تاریخ ١٦ مرداد تا روز گذشته به پنج میلیارد و هشتصد و نود میلیون یورو رسید. مجموع تأمین ارز برای واردات از ١٦ مرداد تا روز سه شنبه به پنج میلیارد و صد و هشتاد و شش میلیون یورو رسید.

حریق در نخستین خودروی برقی جگوار

به‌ تازگی یک دستگاه خودروی تمام برقی جگوار «آی پیس» در حالی که در خیابان‌های یکی از شهر‌های هلند پارک بوده است دچار حریق شد. بر اساس اعلام مراجع ذی‌ربط هنوز دلیل اصلی این حریق نامشخص است و بازرسان در حال بررسی موضوع هستند. به نقل از دنیای اقتصاد، در همین راستا، این خودروساز بریتانیایی به نشریه الکتریک گفته است که بازرسانش مسئولیت بررسی دلیل حریق در خودروی سوخته را عهده‌دار شده‌اند. این نخستین گزارش از بروز سانحه حریق در مدل جگوار آی پیس است. پس از آنکه چند دستگاه خودروی تسلا در سال‌های گذشته دچار حریق شدند، گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه احتمال آتش سوزی در خودرو‌های برقی از خودرو‌های سوختی بیشتر است موجب نگرانی خریداران شده است. این در حالی است که تاکنون هیچ مدرکی مبنی‌بر تایید این گمانه‌زنی‌ها وجود ندارد. با این حال خودروسازان‌ می‌گویند  احتمال حریق در محصولاتش یک دهم خودرو‌های سوختی است. تاکنون حدود ۵ هزار خودروی جگوار‌آی پیس روانه بازار شده که این نخستین گزارش از حریق در آن‌هاست.

محاسبه کرایه کامیون با شیوه جدید

در راستای اجرای مصوبه ۲۰۹ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، در نشست مسئولان سازمان راهداری، کانون رانندگان و انجمن صنفی کامیونداران، محاسبه کرایه کامیون با شیوه جدید و نرخ شاخص مبنا برای هر تن – کیلومتر ۱۰۳۳ ریال تعیین شد.

هشدار یک مقام صندوق بین‌المللی پول درباره توفان اقتصادی

یکی از مقام‌های برجسته صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه هشدار داد، ابر‌های توفانی، اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند و دولت‌ها و بانک‌های مرکزی ممکن است برای مقابله با توفان پیش روی آمادگی نداشته باشند. دیوید لیپتون، معاون مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول، گفت: این صندوق از کشور‌ها و دولت‌هایشان خواسته بود تا در طول دو سال آفتابی گذشته در اقتصاد جهان «سقف خود را تعمیر کنند». وی در نشستی که خبرگزاری بلومبرگ میزبانی آن را بر عهده داشت، گفت: «اما من نیز، چون بسیاری دیگر می‌بینم که ابر‌های توفانی در حال تجمع هستند و می‌ترسم که اقدام‌های پیشگیرانه پیش از فرا رسیدن توفان پایان نیابد.» لیپتون همچنین هشدار داد: «بانک‌های مرکزی ممکن است در نهایت دست به اقدام‌های غیرمعمول‌تری بزنند. اما تأثیرگذاری این اقدام‌ها همچنان مبهم است و باید نگران توانمندی سیاست‌های پولی باشیم.»

نماینده مجلس: پراید۴۰ میلیون نمی‌ارزد

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان به دنبال راهی برای افزایش قیمت خودرو هستند، گفت: خودروسازان تقاضای ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت خودرو دارند؛ البته درست هم می‌گویند و با این شرایط نمی‌توانند ادامه دهند، ولی باید گفت: پراید، ۴۰ میلیون نمی‌ارزد. وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت یک شیشه شیرکاکائو ۴ برابر شده است، گفت: خودروسازان انتظار دارند در این شرایط، قیمت خودرو هم افزایش پیدا کند، اما ما معتقدیم که خودروسازان ابتدا باید بروند و هزینه‌های سربار خود را کم کنند و به مانند یک بخش خصوصی واقعی تولید و در ادامه آنالیز قیمت واقعی ارائه دهند و پس از آن بگویند که قصد افزایش قیمت خودرو را دارند. /میزان
 

برچسب‌ها:

نظر شما