شناسهٔ خبر: 29920621 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد:

نهج‌البلاغه معتبرترین کتاب حدیثی فرقین

فقهی‌زاده گفت: نهج‌البلاغه کتابی است که از نظر محققان بسیار استثنایی، معتبر و ارزنده است و اگرچه سند ندارد، اما مطالب آن در منابع فریقین حضور جدی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری اولین دوره جایزه جهانی دو سالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه با حضور دکتر فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، آیت الله دین پرور رییس بنیاد نهج البلاغه و مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد عصر امروز سه شنبه ۲۰ اذر ماه در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت برگزار شد.

فقهی زاده در این نشست گفت: نهج البلاغه جایگاه بس رفیعی در نظام نامه رفیع اسلامی و انسانی دارد. نهج‌البلاغه کتابی است که از نظر محققان بسیار استثنایی، معتبر و ارزنده است و اگرچه سند ندارد، اما مطالب آن در منابع فریقین حضور جدی دارد.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهج البلاغه را معتبرترین کتاب حدیثی فرقین عنوان کرد و افزود: علامه کاشف الغطا نهج البلاغه را نیازمند ذکر سند نمی داند و در منابع سید رضی و پیش از آن این مسئله حائز اهمیت است و توجه است.

وی ادامه داد: تنوع موضوعی در نهج البلاغه بسیار حائز اهمیت است و بعد از قرآن، همه نهج البلاغه را کتابی استثنایی می‌دانند. به این دلیل که در نهج البلاغه به ریز موضوعات در حوزه‌های اعتقادی، تربیتی، سیاسی، فکری و فرهنگی توجه شده است.

 

فقهی زاده خاطر نشان کرد: نهج البلاغه تنها کتاب منتسب به امام علی (ع) است؛ کسی که در میان فریقین جایگاه ممتازی دارد و در میان اهل سنت یکی از بزرگترین اصحاب رسول الله است و صحابه گرانقدر پبامبر (ص) همگی به وجود شریف ایشان می‌بالند و افتخار می کنند.

 

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد به تشریح اهداف برگزاری اولین دوره جایزه جهانی دو سالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه پرداخت و گفت: معرفی جوانب علمی و عملی اندیشه و سیره امام علی (ع) هدف اول  از برگزاری اولین دوره جایزه کتاب برگزیده نهج البلاغه است. نهج البلاغه حاصل تجربیات عملی و علمی ارائه شده در دوره زمانی محدود به پنج سال آخر عمر مبارک حضرت امام علی (ع) است درست زمانی که ایشان عهده دار مقام خلافت بودند.

 

وی ادامه داد: دومین هدف از برگزاری اولین دوره جایزه جهانی دو سالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه تقویت گفتمان علوی در عرصه عمومی جهان اسلام است. به عنوان کمترین دانشجو در محضر کتاب عظیم نهج البلاغه، معتقد هستم نهج البلاغه کتاب اسلامی است و شخصیت امام علی (ع) هم یک شخصیت جهانی و اسلامی است که هرگز در دایره تنگ نگاه‌های فرقه‌ای نمی‌گنجد. امام علی (ع) متعلق به بشریت است و آنچه در نهج البلاغه منعکس شده، برای هدایت بشریت در عرصه‌های مختلف است.

 

فقهی زاده ادامه داد: سومین هدف از برگزاری اولین دوره جایزه جهانی دو سالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه، جریان سازی علمی و فرهنگی با محوریت نهج البلاغه این کتاب مقدس است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: تنوع موضوعی در نهج البلاغه بسیار حائز اهمیت است و متخصصان این حوزه، نهج‌البلاغه را کتابی مملو از مطالب فراوان در اندیشه‌های اجتماعی، تربیتی، سیاسی و فرهنگی می‌دانند، البته نهج البلاغه مشتمل بر آموزه‌های فقهی نیست، اما معارف فقهی در آن وجود دارد.

 

وی با اشاره به جایگاه والای نهج‌البلاغه در بین علمای اهل‌سنت گفت: امام علی(ع) در مرجعیت علمی بعد از پیامبر(ص) نفر دوم در جهان اسلام بودند و این موضوعی است که از منظر شیعه و سنی مورد تاکید قرار گرفته است. امام علی(ع) فردی است که پیامبر(ص) آیاتی را که بر قلب مبارکشان نازل می‌شد ابتدا با امام علی(ع) در میان می‌گذاشتند، از این رو اهمیت این کتاب بر هیچ کس پوشیده نیست.

فقهی‌زاده با اشاره به جایگاه شخصیتی امام علی (ع) یادآور شد: ایشان در نزد اهل سنت مقام بزرگ علمی دارند و در نزد شیعیان نیز به طور ویژه از جایگاه برخوردار هستند چرا که امام علی (ع) مقام ولایت عظما را عهده دارند و تنها فردی است که مصادیق مشترک بین آیات و روایات را به خود اختصاص دادند.

 

 

 

نظر شما