شناسهٔ خبر: 29916987 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند عضو هستند

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: با توجه به آمار ۲۵ هزار نفری بیماران در انتظار پیوند باید فرهنگ اهدای عضو در کشور ترویج پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، عصر امروز اولین نشست تخصصی راه اندازی مرکز شناسایی پیوند و اهدای عضو دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر با حضور مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و هئیت همراه در ایرانشهر برگزار شد.

مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم اظهار داشت: شورای علمای اهل تسنن کشور فتوای حضرت امام خمینی (ره) را در خصوص اهدای اعضای فردی که دچار مرگ مغزی شده است را تایید کرده اند از همین رو این اقدام از نظر شرعی مشکلی ندارد.

وی گفت: در کشور سالیانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی به علت حوادث و سوانح رخ می‌دهد و چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار عضو قابل اهدا وجود دارد، اما متاسفانه آمار اهدای عضو کمتر از ۱۰۰۰ است و با توجه به آمار ۲۵ هزار نفری بیماران در انتظار پیوند باید این فرهنگ ترویج پیدا کند.

محمد مهران امینی فرد، رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر در این مراسم اظهار داشت: هم اکنون ۱۰ شهرستان با وسعتی حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع و با داشتن ۵۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی و جمعیتی بالغ بر ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و با دارا بودن ۵ بیمارستان و حدود ۹۸۰ تخت بیمارستانی تحت نظر دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر است.

وی افزود: همچنین دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر در حال حاضر پیشانی وزارت بهداشت و درمان جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر در این منطقه وسیع است تا هیچ تهدیدی متوجه سلامت سایر نقاط کشور نشود.

امینی فرد بر تعهد دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر همگام و هماهنگ با سایر نقاط کشور جهت ترویج فرهنگ اهدای عضو تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به بروز سالانه حدود ۱۰ هزار حادثه ترافیکی در حوزه جنوب استان سیستان و بلوچستان که اکثرا از قشر جوان هستند و خیلی از این افراد دچار مرگ مغزی می‌شوند قطعا در صورت فرهنگ سازی می‌توان از اعضا بدن این افراد جهت نجات جان بیماران نیازمند پیوند استفاده کرد.

نبی بخش داودی، معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر هم در این مراسم گفت: اهدای اعضای بدن عزیز از دست رفته یک خانواده، مصداق بارز عشق، بندگی و تسلیم در مقابل حق تعالی است و این رفتار ارزشی در دین مبین اسلام از مقام بالای برخوردار است.

وی افزود: سالانه بر اثر سوانح و تصادفا انسان‌های بسیاری گرفتار مرگ مغزی می‌شوند که خانواده این افراد می‌توانند با اهدای اعضای بدن آن‌ها جان چند بیمار را نجات دهند.

فرماندار ایرانشهر با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص اهدای عضو تصریح کرد: فرهنگ سازی در مورد اهدای عضو افراد مرگ مغزی، اقدامی ضروری است و باید با بهره گیری از همه ابزار‌های تبلیغاتی به اشاعه آن پرداخت.

همچنین مولوی عبدالصمد کریمزایی امام جمعه اهل تسنن ایرانشهر در این مراسم اظهار داشت: ضرورت پیوند اعضا را شورای علمای روحانیون اهل تسنن برای افراد نیازمند تایید کرده اند و پیوند عضو جایز است و هیچ مورد شرعی ندارد.

وی افزود: اهدای عضو کاری عام المنفعه و برای نجات جان انسان‌های دیگر است و طبق نظر پزشکان و مطابق شرع هیچ موردی ندارد، ولی اگر به قصد تجارت و فروش باشد، اشکال دارد.

حجت الاسلام سید شجاع الدین ابطحی، امام جمعه ایرانشهر نیز در این مراسم گفت: اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی که مورد تایید پزشک با صلاحیت و به منظور نجات جان بیماری نیازمند باشد با توجه به فتوای صادره ازطرف مراجع تقلید هیچ منعی ندارد و به همه عزیزان توصیه می‌کنیم اینکار انسان دوستانه را ترویج کنند تا فرهنگ سازی شود.

 

انتهای پیام/ی

 

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت در ایرانشهر

برچسب‌ها:

نظر شما