شناسهٔ خبر: 29916703 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تکذیب ریزش دیواره منارجنبان

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان ریزش تکه‌هایی از دیواره منارجنبان را تکذیب کرد.

صاحب‌خبر -

تکذیب ریزش دیواره منارجنبانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اصفهان؛ فریدون اله‌یاری با اشاره به انتشار فیلم ریزش تکه‌هایی از دیواره مناره جنبان اصفهان در فضای مجازی گفت: در این فیلم نشان داده می‌شود که مناره ها تکان داده می‌شوند و بعد پایین ساختمان که مقداری نخاله‌‌های گچ و مصالح ساختمانی باقی‌مانده بندکشی چند روز گذشته مرمتگران این بنا را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: بنای منارجنبان اصفهان آسیبی ندیده است و نیاز به مرمت ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه از زمانی که مرمت این بنا به پایان رسیده تقریبا تکان دادن مناره‌ها کنترل شده است گفت: پیش از این همه گردشگران مناره‌ها را تکان می‌دادند اما پس از مرمت، کارشناسان اواخر سال93 بررسی و اعلام کردند که تکان دادن مناره‌ها در ساعات مشخص و به صورت مدیریت شده مجاز است.
روز گذشته فیلمی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که حکایت از ریزش تکه‌هایی از دیوار مناره سمت راست منارجنبان اصفهان هنگام تکان خوردن داشت.
منارجنبان اصفهان اثري 720ساله است كه داراي معماري منحصر به فردي است كه با تبعيت از پدیده فیزیکی تشدید، با حركت يك مناره كل عمارت به حركت در مي آيد.
این بنا به صورت یک بقعه و دو مناره‌است که بر روی مزار عمو عبدالله کارلادانی (عموعبدالله بن محمود صقلابی) در سده هشتم هجری بنا شده و سنگ قبر آن تاريخ سال716 هجری يعني اواخر پادشاهی محمد خدابنده الجایتو، ایلخان مسلمان مغول را نشان مي دهد.
ارتفاع اين بناي 150متري از كف تا انتهاي مناره ها 17ونيم متر است.

نظر شما